Trægulv oven på nyt beton uden spartling -Muligt?

Er igang med en større ombygning og som planlagt er jeg ved at løbe tør for tidsmile og må nu have nogle håndværkere indover projektet.
Opgaven er at jeg skal have støbt gulv i køkken/alrum med efterfølgende anlæggelse af svømmende egetræsgulv. Trægulvet lægger jeg selv, men støbearbejdet må jeg have folk til.
Jeg vil gerne have så få arbejdsgange som muligt. Derfor følgende spørgsmål:

1. Kan betongulvet støbes så plant (uden lunker osv.) at det efterfølgende er muligt at anlægge gulv uden spartling/nivellering?

2. Hvis I mener det kan lade sig gøre, er det så bedst med flydende beton eller "tør" beton?

3. Hvis det ikke kan lade sig gøre er der så nogen der kender til gode firmaer på Fyn, der retter gulve op inden gulvlægning?

Bonusspørgsmål:
Nogen der har kendskab til firmaer på Fyn, der støber betondæk?

Mange tak for jeres hjælp.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis ikke murerene kan lægge betongulv ud som er så plan at du ikke kan lægge trægulv ovenpå. så er de ikke værd at bruge.

Bare sig at de skal F.... være plan. men eller kan du købe de grønne filtbrikker som kan tage ujævnheder på beton gulv.
Eller du kan bruge parketlim og fuldlime gulvet, så "nivelerer" du samtidigt.
Du har også muligheden for at lægge en filtmåtte under gulvet, det tager normalt ujævnheder på 1-2 mm, ellers lægger du bare to lag filt.

Jeg ed ikke lige hvem på fyn der laver beton, men tal med de lokale håndværkere, få evt. nogle polakker til at komme forbi en eller to dage.

Bemærk dog at du må IKKE lægge trægulv på betondæk før beton'en har tørret/hydreret HELT. Dvs. helst ikke de første 3-15 uger. Ellers begynder træet at slå sig når vandet fra beton'en skal ud (Det gør det normalt ved at fordampe) gennem sprækerne i dit gulv.
Jeg ved at hvis Betonnen bliver grundigt vibreret og efter følgende glittet, er det både 99,9 % vandret og så blankt at du kan lægge gulvet direkte oven på. Men jeg ville nu lægge sådan en skumfoam måtte aligevel, så undgår du at gulvet bliver for lydt at bevæge sig på.

V.h. Håndværkeren
Troede ikke det kunne lade sig gøre at få flydebeton helt plant og mest af alt uden lunker?confused
Det er et spørgsmål om at få det vibreret ordentligt. De badeværelser jeg har støbt gulve i svinger ikke så det kan måles. Så det er altså ikke det store problem.


Annonce
Afventer tilbud fra et firma der vil støbe gulvet med flyde-beton. De sagde at de kun mente at det kunne lade sig gøre at få det plant indenfor 10mm og foreslog efterfølgende spartlin inden gulvlægning.
Er det så bare udtryk for dårlige håndværkmæssige evner?
Ja for mig lyder det som om du har kontaktet firmaet
F Usk & K Lamp
Citat fra lindgaard

Afventer tilbud fra et firma der vil støbe gulvet med flyde-beton. De sagde at de kun mente at det kunne lade sig gøre at få det plant indenfor 10mm og foreslog efterfølgende spartlin inden gulvlægning.
Er det så bare udtryk for dårlige håndværkmæssige evner?


Ja, eller mere et udtryk for elendige håndværksmæssige evner, for hvis der er tale om 10 mm udsving, så kan du ligeså godt selv bare hælde beton ud over og sætte dig ned og vente på det bliver jævnt biggrin Det er for stort udsving.


Ved at udlægge vibrationsfri beton med laser kan betondækket udlægges med en tolerance på +/- 2 mm på et 2 m retskinne. Når der efterfølgende skal lægges flydende trægulv vil det være nødvendigt at slibe gulvet gulvet rent for evt. "knaster/klatter" og derefter pletspartle.

At udlægge et betongulv med en tollerance på +/- 2 mm er dog ikke noget man bare lige gør.

Shn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis