Lås over dørhåndtag på yderdør- Hvorfor?

Jeg har lige købt en ny yderdør. Låsen er monteret over dørhåndtaget.
Først troede jeg at det var en klaphat der havde monteret låsekassen.
På Rukos hjemmeside er det normalt med låsen øverst.
Hvorfor?

Mvh Thomas

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde samme oplevelse for nylig, dog med en stuedør. Heldigvis var låsen vendbar og ligeledes med lukkepalen, så det var et lille problem at få låsen nederst.
Men jeg ved ikke hvorfor det er blevet moderne at montere låsen øverst. Måske det er en EU standard?
Har lige fået skiftet mine låse.

Låsemanden fortalte, at det at låsen er nederst var noget man havde indtil engang i 70'erne, men at man siden da har monteret med låsen over dørhåndtaget (og at det er det låsekasserne er bygget til). Jeg skal ikke kunne sige hvorfor... men måske er det mere sikkert confused
Rasmus, i mit tilfælde ville det betyde, at man skulle sætte nøglen i med tænderne opad (hvis låsen var monteret med nøglehullet øverst).

Jeg kunne følge det, som din låsesmed siger (at kassen er bygget til det), hvis tænderne havde vendt nedad, når nøglehullet er øverst. For ellers virker det bare sådan lidt "omvendeslevagtigt".
Citat fra Thomas FH

Jeg har lige købt en ny yderdør. Låsen er monteret over dørhåndtaget.
Først troede jeg at det var en klaphat der havde monteret låsekassen.
På Rukos hjemmeside er det normalt med låsen øverst.
Hvorfor?

Hej Thomas,
At låsecylinderen er over dørgrebet er helt normalt i skandinaven det er en standard her. Vi kalder det en modul lås den er symmetrisk og kan kombineres med komponenter fra hele norden. Altså div. Fittings, dørgreb, låsecylindere, slutblik, vridergreb, langskilte og cylinderringe. Den gl. Ruko lås med rund cylinder hvor dørgrebet er øverst er ikke forsikrings godkendt og er i øvrigt på vej til at udgå. Den har flere sikkerhedsmæssige mangler og låses kun 14mm ind i slutblikket i karmsiden, hvor den anden Assa modul låsen låses 21mm frem, hvilket er forsikringskravet ydermere kan denne også fås med et sikkerhedsslutblik til dørkarmen.
For info på ovenstående tjek Rukos hjemmeside.
VH en ok fagmand
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis