Hjælp til flipper

Hej

Jeg er ved at renovere en gammel flippermaskine. Det mekaniske har jeg lavet, og den spiller godt. Nu vil jeg gerne have playfield (spillepladen) renoveret. Den er malet, og derefter lakeret. Lavet i USA 1976. Pladen har krakeleringer, det vil sige små halv cirkler over det hele.

Jeg vil gerne have den renset, fjernet krakeleringerne, og lakeret igen, så den bliver glat for kuglen at køre på.

Hvordan gør jeg det bedst ? Har I nogle bud ?

Anders

http://www.lav-det-selv.dk/forum/attachment.php?attachmentid=6126&stc=1&d=1195508758
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spændende projekt.... Men billedet er ikke så godt, er det malingen eller kun lakken der er krakeleret ?
Er det ikke rigelig farligt at begynde at fjerne lakken?
Du risikerer at ødelægge bemalingen og så har du vel fjernet det autentiske.

Det er ligesom når folk begynder af slibe lak af instrumentbordet på en gammel Jaguar, Bentley el.lgn. og så får ødelagt fineren. Det er "nedern" som det hedder på nudansk! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

er der et sted den er karkkeleret men som ikke kan ses når man bruger den normalt..
så kunne man jo prøve at vandslibe lakken med noget fint papir f.eks. korn 1000 lade det tørre og så se hvordan den vil se ud med ny lak ovenpå.. som jo må fylde revner ud.. ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Mine erfaringer med at lakere på krakeleret lak, fra instrumentborde som tidligere nævnt, er meget ringe.
Som hovedregel koger det op og kommer til at se forfærdeligt ud.
Hvis det var min maskine, ville jeg holde fingrene ved mig selv i skræk for at ødelægge mere end jeg ville gavne.
Det jeg kan se af billedet, så er det da ikke så ringe endda! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Det er lige før, det ligner slibespor efter en rystepudser. Måske har der allerede været en restaurator igang tidligere?

Jeg ville være bange for at man skal ned i selve malingen/farverne, for at få de mærker væk.
Sådan er det, hvis man skal fjerne spor efter krakeleringer i f.eks. et lakeret træinstrumentbord. Her kan man med meget stor forsigtighed slibe med vandslibepapir i selve fineren, som kun er nogle få tiendedele mm, men du skal måske have fat i malingen og hvad sker der så?

Jeg kan godt forstå du vil prøve at fjerne det. Måske en decideret konservator kunne rådgive?

Med venlig hilsen
ktm

 

Istedet for at begyde at forsøge dig med afrensning o.s.v., kunne du måske lægge en selvklæbender glasklar film på. Men hvis, så skal du lige øve dig grundigt på andre flader først, der er den riciko at du kan hvis du sætter filmen lidt forkert og vil flytte den, så sker det der ikke må ske, du river den flotte patina med.

V.h. Håndværkeren
sådan en film vil jo forme sig efter underfladen

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja det vil den tildels, men det vil give en mere jævn overflade end den der er nu !
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også