Amazon (realistisk projeckt?)

Hej allesammen!

For en måneds tid siden købte jeg en Amazon fra 69.. Jeg ved meget lidt om biler, så det er lidt noget jeg har kastet mig ud i.. bare sådan.. (Mine hænder er dog rimeligt godt skruet på og jeg har lyst til og rode og lærer så...)

Nå men jeg har taget nogen billeder af bilens undervogn og hjul område.. Da det er her jeg tror det hele står og falder med standen, netop her(motoren virker til og køre rigtig godt)

Billeder: http://www.myalbum.com/Album=6ETECP3W (se vange og området ved støddæmperen)

Jeg er klar over at den ene vange skal skiftes. det var også det jeg fik og vide af ham jeg købte den af.. Derudover ER der rust hist og her, men det virker meget overfladisk langt de fleste steder... udover den ene vange er der dog også et sted ved venste forhjul, over støddæmperen/fjederen.. (ved ikke hvad stedet hedder, men se det på billederne) hvor rusten er tæret igennem...

Vangen kan jeg nok selv lave(evt med hjælp fra min ven som er smed) Men hvordan med det gennemtærede område ved støddæmperen? Og skal jeg også til og igang med og fjærne tekstylen og blæse overflade ryst væk, for at den kan klare syn?

Mit spørgsmål er vel i bund og grund om i kan fortælle mig om det er et umuligt project jeg har gang i eller hvordan..? Skal jeg gå igang/er det overskueligt el. egner den sig bedst til reservedele?
(jeg ønsker ikke nødvendigvis en tip top bil der kan holde i mange mange år)

Mvh mads
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Det ser da rimelig ud og til at lave, men det du kalder over fjederen, ser lidt håbløs ud, tror den virkelig er rådden, og så tror jeg ikke de aksepterer at du reparer så meget i den.... Det er en del af hele forbroen.
Jeg vil anbefale at du finder en anden forbro, og så klargøre den og så evt. ofre
en gang sandblæsning og metalisering af denne.

Bliver svag i knæene hver gang jeg ser en Amazone.

Med venlig hilsen

Søren
Hej Listic
Jeg får altid en sjov kløe i hænderne når en sådan gammel "amazonasdame" kommer på tale. Jeg har skruet en del på dem gennem tiden.
Det er rigtigt at den del ved forfjederen er forbroen, og den må du ikke svejse i. Såvit jeg kan se på billederne kan det vist heller ikke svare sig. Find en anden, og få den sandblæst og galvaniseret, så holder den nok bilen ud.
Hvis ellers motor, gearkasse, og bagtøj er i orden, så skulle det være en fryd at gå i gang med.
Er det en bil du selv vil beholde, så byg den op helt fra bunden, med gode materialer, og behandel, de nye pladedele med primer inden der svejses, hvis du selv bukker delene af karosseriplade. Købte skaringsdele er normalt behandlet.
Husk her at du feks. ikke kan bruge 0.8 m.m. karosseriplade til vanger, der skal du min. op i samme tykkelse som original.
Der er yderligere faste regler med hensyn til hvordan der må svejses i bærende dele osv. Disse kan du finde på nettet.
God arb.lyst.
Mvh autoole
Du kunne også melde dig ind i Amazonklubben:

http://www.volvoamazon.dk/

Der er indtil flere venlige mennesker der, hvor du kan finde råd og vejledning osv. Måske der er en, der ligger inde med en forbro.

Det ser ikke uovekommeligt ud, efter min mening.

Med venlig hilsen
ktm

 

Mange tak skal i ha for kommentarene! Super rart og få lidt feedback fra nogen, der ved hvad det er de snakker om icon_smile.gif Men modsat vangen, synes jeg det virker en smule uaverskueligt for mig med forbroen(ka være je skal finde en, som ka hjælpe mig der). Jeg har osse skrevet nogenlunde det samme indlæg, som her inde på "volvosnak" hvor jeg blev foreslået og svejse forbroen..?(det skulle synsmændene se igennem fingrene med)
Tænker lidt at jeg vil samle den og så med prøveplader kører den ind til den lokale mekaniker. Vil gerne ha et totalt overblik over hvilke større ting, der skal fixes, inden syn..

Noget andet er: Den overflde rust som er hist og her under bilen, hvor teksylen skalder af, bør jeg blæse det væk? Skal jeg evt pille/spule den gl tekstyl af og så sandblæse der hvor der er rust i overfladen.. go ide?
Annonce
Hej
Ja det er en god ide, og det med forbroen, er altså ikke så vanskelig at udskifte, okay det tager lidt tid.
Selv om den kunne svejses, ville jeg altid foretrække en anden....., det ser på billedet ud som om det næsten kunne være den halve forbro der er rustet væk, -?
Har du banket godt og grundig på den, de plejer næsten altid at være rådden
i bunden også.
Hvordan har panelet ved siden af vangen det-?

Med venlig hilsen

Søren
Jeg har for nyligt fået godkendt en reparation på en forbro på en Jaguar, der har en lignende konstruktion . Her drejede det sig om en meget lokal rustskade, men som Søren skriver, bank den meget grundigt igennem alle vegne, inden du beslutter dig, og læg ikke fingrene imellem.
Hvis du får det repareret skal det selvfølgelig lave seriøst, af en der ved, hvad han har med at gøre, og begge lag skal retableres.
Jeg synes nu også den ser noget "ulden" ud.
Det er altid en rigtig god ide at fjerne løstsiddende rustbeskyttelse, idet det blot holder på fugt og intensiverer rustangreb.
Overfladerust har intet at sige til syn.
Se du bare at komme igang, og lad dig ikke kue af lidt modgang!! :-)

Jeg er selv lige gået igang med en gammel Land Rover, der har været grundigt igennem terræn og andre "krigslignende" hændelser. Der kan du tale om en opgave!!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kørte engang til en pladesmed for at få svejset en forbro... Det ville han ikke men sendte mig vidre til en der kunne svejse så ingen kunne se det (slibe og poler) Det gjorde jeg og den gik lige gennem syn - Men jeg tror at det var textylen der gjorde udslaget..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Fandt en ny forbro i dba til 300,- smile
Okay
Ny eller en anden, så er det billig, og de er vist ved at være sjælden.

Med venlig hilsen

Søren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis