Er `70 huse så Dårlige.

HI Guys.

Jeg overvejer at købe et hus fra 1973. Men synes at man høre meget dårligt om `70 huse. angående bygge metoden har det noget på sig ?

Med Venlig Hilsen

Dennis
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er pokkers svært at sige noget generelt; for jo, der blev udført ringe byggerier i 70'erne, men der blev skam også lavet fine ting i 70'erne... så det kommer jo helt an på hvad det er du har kig på.
Hejsa...

Det kan der være noget om.

Kan man sige noget om den generale måde med gasbeton og mursten på ydersiden er det godt eller skidt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
gasbeton og mursten på ydersiden det bruger man jo stadig i stor stil den dag i dag - så helt ringe er det vel ikke.... men der blev da i øvrigt også lavet huse med dobbelt mur i mursten i 70'erne - det var bare ikke så mange...
Mig bekendt har de dokumenterede tilfælde af byggesjusk i 60-70'erne primært vedrørt fundamenter og tagkonstruktioner. Der er set eksempler, hvor fundamenterne nærmest var ikke-ekisterende. Nogle tagkonstruktioner var også halvsløje. Man anvendte præfabrikerede spær, som sikkert i sig selv er ok, men vindafstivninger skal man tit se længe efter i et 70'er tag. Dagens normer forskriver hulbånd osv. i tagfladen som afstivninger. Mange af 70'er-tagene ligger sikkert fint endnu, da bølgeeternit tagbeklædninger ubevidst har fungeret som afstivning via skivevirkning i tagfladen.

Nå, for at gøre en lang histore kort, så kommer det jo i sidste ende an på smag. Jeg synes personligt at 70er typehusene er pænt ucharmerende (dårlig planløsning=åndsvage gangarealer, lavtloftede rum, for store vinduer, grimme dørkarme etc). Tilgengæld har de somregel andre fordele - i form af lukkede villakvarterer med sikre stisystemer til børnene. Mange af de "charmerende" ældre huse ligger jo ofte i forbindelse med mere offentlig vej...

Efter al den kritik - så skal det dog også siges at man selv i et 70er hus kan formå at sætte et personligt og moderne præg på huset, hvis man har lidt fantasi og gå-på-mod.

Mvh Jax
Helt enig med de øvrige. De er ikke topcharmerende, men min egen "klassiske" udgave fra 1972 er vældig praktisk (ligger på blind vej med stisystem osv...), og der har ikke været nogen store overraskelser i de 3½ år vi har haft det.
Vores har dog den fordel, at det må have været en meget fremsynet mand der byggede det dengang i 1972, for vi har den "moderne" køkken-alrumsløsning, med værelserne centreret omkring køkken-alrummet (det er ikke noget der er kommet til senere).
Hvis du er i tvivl om tilstanden på et konkret hus, så tag din egen rådgiver med ud - det koster ikke en herregård, og var godt givet ud og meget tryghedsskabende ift. de ofte ret overfladiske tilstandsrapporter.

Go husjagt!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Fordelen ved et '70-hus er, at det har stået i ca. 30 år - så det er relativt nemt at se, om grundkonstruktionen har været ok (revner, råd, skader i øvrigt).
På langt de fleste er vinduerne skiftet en eller flere gange, taget (typisk eternit) er ofte modent til udskiftning (men kan også nogle gange med fordel males) og toiletter m.v. kan være et kapitel for sig.

Der er noget risiko ved gulvvarme og radiatorer generelt - men har igen meget at sige, hvem der byggede huset.

Jeg vil tegne udvidet rørskade og -stiklednings forsikring på huse fra den tid, men ellers ikke være mere kritisk end ved så mange andre huse.

Mvh.

Jan R.
Citat fra Danishmopar

Hejsa...

Det kan der være noget om.

Kan man sige noget om den generale måde med gasbeton og mursten på ydersiden er det godt eller skidt.


Metoden er der ikke noget galt med. Men det kan være den måde det er lavet på. I 70'erne blav mange indermure rejst i elemeter i 7,5 cm tykkelse. Det man anvender idag er enten elementer i 10 cm eller multiblokke i 10 cm. Eller tykkere hvis der er specielle styrkekrav.

Men porebeton er jo også noget der laves i forskellige trykklasser, bære evner. så helt entydigt er det vist ikke.

Men 7,5 cm er en tynd mur der langt lettere revner end en i 10 cm.


Min gennerelle vurdering af et 70'er hus er at det på den ene side oftest er opført i enkle materialer og i en enkel konstruktion, men til gengld er den ærlig på den måde den ikke udgiver sig for mere end den er.. Faldgruperne er mange, men kendte... Ofte er de ret dårligt isolerede, specielt i de tidlige 70'ere. Isolerings standarden er hævet adskillige gange siden.

En Patricier villa er super chermerende... men rummer en masse ukendte ting der skal renoveres.. og med en ukendt pris til følge.. her er 70ér huset mere overskueligt og gennemskueligt.

www.bolius.dk har skreve noget om hvad der er specielt godt og skidt ved huse fra forskellige tidsperioder.

MVH Njord
Mit hus fra 1968 har Siporex indervægge - de er 15 cm tykke, så de står godt.
Eneste svage ting ved huset er at nogle ydre overlæggere svejer lidt samt tegltag i sekundakvalitet (skal have det skiftet engang jeg får overskud).
Køkkenet er lukket inde af en 10 cm Siporexmur som jeg gerne vil have fjernet, så jeg får åben adgang til stuen.
Min pointe :
tjek indemure (tykkelse, stand, overlæggere) og bærende indervægge for at vurdere hvor svært det vil være at ændre rumfordelingen.
Hejsa Rødder


Takker for de mange godt indslag. Har givet mig noget indput...

mvh

Dennis
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også