Kompressor, type

Jeg overvejer at købe en kompressor. Den skal her-og-nu bruges med en dykkerpistol til opsætning af fodpaneler ... og til foråret ville jeg købe en større sømpistol til brug ifm. udskiftning af træbeklædningen på husets gavl.

Når man så sider og kigger på udvalget så er der især én ting - udover kapaciteten - som springer i øjnene; nemlig at der findes to grundtyper :[LIST=1]
[*]Selvsmørende (oliefri) kompressor
[*]Normal (til påfyldning)[/LIST]Hvad er forskellen ved normalt brug ?
Hvornår / til hvilke opgaver, skal man vælge selvsmørende... og hvornår ikke ?!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den oliefri har ikke et stempel men en membran, og så er den længere om at fylde luft på beholderen. Til gengæld larmer den mere.
Og så har den med olie altså et stempel ligesom i en brænsstof motor, det skal så smørres derfor olien. Alt efter hvor stor du køber den kan den klare store sømpistoler også. Den rare Onkel Harald har pt. en der giver 400 l. luft i minuttet, til ca 1400,00 Kr. hvilket må siges at være et godt tilbud.

V.h. Håndværkeren
Håndværkeren.. Du har ret i hvad du skriver, men det sq nok lige at skyde gråspurve med en pumpgun, man behøves ikke 1400 l/m for at bruge den til en søm pistol eller for at pumpe sin cykel.
Når det er sagt så skal man narturligvis, som med alt anden værktøj man køber, finde ud af hvad man vil bruge det til i fremtiden, eks. slagnøgle, malerpistol, etc. for så skal der noget mere luft til .
Skal måske lige klemmes ind, at ved en oliesmurt kompressor kan/vil der være ganske lidt olie i den komprimerede luft. Om det er godt eller skidt afhænger af hvad du skal bruge den til, men det er værd at overveje en oil-less hvis du skal puste kamerahus fri for støv. Skal du knalde 20.000 tagsøm i gør det ikke så meget og har måske endda en positiv virkning på dit værktøj. Så det kommer i høj grad an på hvilken type arbejde du skal bruge den til.
Jeg ville godt nok aldrig udsætte mit kamarahus for det tryk en kompressor giver, der bruger jeg en stor gummibold der er beregnet til det.
Grunden til at jeg anbefaler en lidt større kompressor at at de små til en ca. 5-800,00 Kr. sjældent holder ret længe. Og den smule olie der kommer med fra selve kompressoren er intet i forhold til den mængde vand der kommer med, derfor har de proff. også en vandudskiller og et tåge smørre apparat stationært monteret. Nu skriver Oldboy også at han til sommer skal have en større sømpistol, og der er det bedst med den lidt større kompressor.
Du skal gå efter en hvor du kan stille hvor meget trykfald, der må være inden den starter igen . jeg købte en ved HN. men de sidste søm inden den starter igen bliver ikke slået helt i ( megt irriterende da den slags søm næsten er umulige at slå videre på med en hammer ) . jeg lavede en med en benzinmotor og en trykventil, som lufter ud når et vist tryk er nået, den slår alle søm helt i, de fås også elektrisk, står som regel i skammekrogen ved en tømrer.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også