Dampspærre - over eller under forskaldningsbrædder ?

Hej Alle

Jeg er igang med at få bygget hus af et byggefirma ... i denne forbindelse er jeg kommet i tvivl om den korrekte placering af dampspærren i loftet ?

Pt. er der monteret spær, som der er monteret forskaldningsbrædder under. Jeg kan derfor regne ud at dampspærren vil blive placeret på disse forskaldningsbrædder, hvorefter der kommer 2 lag gipspladder. Bag forskaldningsbrædderne bliver der selvfølgelig lagt isolering.

Alt el arbejde er også udført og placeret over forskaldsningsbrædderne.

Men er dette forsvarlig ? Jeg tænker på, at når jeg efterfølgende vil bore et hul til f.eks. en lampe, og jeg IKKE rammer en af forskaldsninsbrædderne, så bliver min dampspærre vel ødelagt ? Rammer jeg en forskaldsningsbrædde, sker der vel ikke noget, der der er pres fra begge sider af ?

Er det noget jeg skal være nervøs for, eller har byggefirmaet helt styr på det ? *S*

Mvh,
Kent Fonager, Hvidovre
Hej Alle Jeg er igang med at få bygget hus af et... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Næstformanden

Vores byggeri bliver også afsluttet af en såkaldt "blowertest", for at sikre at det er helt tæt. Denne test bliver udført at ekstern uvildigt firma, så et eller andet sted satser jeg da at de har styr på hvad de laver ?

MVh,
Kent
Jeg synes lige jeg ville bidrage med et lille indlæg.

I forbindelse med opførelse af nybyggeri er der ofte flere hensyn at tage når en tagkonstruktion skal opbygges. Sikkerheden for de udførende skal være i orden, samtidig med at kvaliteten af det udførte skal være i top.

For at sikre tømrerne mod faldulykker under montage af undertag, afstandslister og lægter, er det ofte en god ide at forskalle ,som noget af det første. Hvis dampspærren i den forbindelse monteres mellem spærfoden og forskallingen, risikerer man at dampspærren beskadiges, hvis der feks. tabes materialer o.lign. Der er desuden en risiko for, at der ved nedbør sker en fugtophobning i spærene, når der samles vand på dampspærren.

Ved at monterer dampspærren under forskallingen, kan men undgå ovenstående risisi. Man har så bare et problem med at sikre tætheden af dampspærren ved gennembrydning for elinstallationer. Dette kan dog løses ved at monterer en vindtæt Pl-dåse med tætningsring. PL-dåserne (underlag for lampeudtag) monteres inden dampspærren monteres. Tætningsringen på PL dåsen danner en flange omkring dåsen. På denne flange kan dampspærren tapes fast med en godkendt tape. Det er vigtigt at man ikke benytter alm. brunt tape (vinyl tape) da denne type tape ikke holder i længden.

Den vindtætte PL-dåse kan ses på LK's hjemmeside.

Jeg er i øjeblikket indvolveret i et byggeri hvor vi sikrer dampspæren på ovenstående måde.

Søren
Byggeleder
Mit korte bidrag er at det virker rigtigt hvad håndværkeren har lavet. Prøv nu at slappe af omkring at lave et sømhulstørrelse i en dampspærre !!! Orla blander sig bare for at være med.

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis