CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 820 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lasse.

Jeg vil prøve uniscrap i Vollerup, tak for tippet :-)

Ligesom Kim Mortensen, der svarede mig her i forum, og dig, er jeg også interesseret i, at kunne købe "brugt" metal hos produkthandlere... og hvorfor ikke? Hvis man kan finde det man skal bruge til 1/10'del af prisen?

Når jeg ser billeder af diverse konstruktioner her i forum, lægger jeg mærke til, at nogle af dem er opbygget af massive alu"plader"... dvs. 10+mm tykt aluminium. Hvor hulen skaffer I den slags? Selv industri->industri, er det svært at finde suppliers til den slags materialer?

+ hvor har I fundet alu-profiler til jeres borde... ? Som I sikkert er klar over, I selvbyggere, der allerede har lavet jeres CNC, så er netop materialebehovene en tærskel. Kunne I ikke hjælpe os med nogle links, eller referencer?

Hvad angår, i hvertfald een del af min konstruktion, nemlig spindlen til min x-akse, altså den lange djævel, har jeg være så utrolig heldig, at skaffe en kuglegevindspindel på 1500mm til "kaffekassepris"... 50 kroner, inkl. "møtrik". Det er een af de rigtig dyre dele... 1500++ kroner, og nemt 2500, uanset, hvor du køber den. Det var rent held for mig, og en engangs-source, sorry.

Jeg var villig til at nøjes med en almindelig trapezspindel, da sløret også hér er minimalt. Ved trapezspindeler kræves dog noget mere vedligehold og lidt mere motor-moment, men igen... hvis man køber f.eks. Nema 34 stepmotorer, så er det ikke et problem (nøjagtighedsmæssigt)... de kan sagtens trække det (inden for rimelighedens grænser).

Jeg tror jeg samler stille og roligt sammen (og køber ind), af forskellige materialer og enheder, og designer ½ ud fra, hvad jeg får fat i, ½ ud fra mine ønsker, istedet for at starte med at designe, og købe ind efter designet.

/Tim

 

Hej igen Lasse.

Du nævner forresten Bauhaus i Flensborg. Selvfølgelig bruger jeg Bauhaus. Med nogle af tingene er de faktisk ikke billigere end i Danmark, men det gælder ikke ret mange ting.

Generelt er de noget billigere, og med nogle ting, er de direkte _latterligt_ billige. F.eks. tagpap. Vi taler faktisk om noget der ligner 1/10'ende-del af prisen, for kvalitetstagpap (til alle formål).

I Danmark er det lynhurtigt 100.000 kroner, hvor du kan gøre det for under 10.000 i Bauhaus, Flensburg ;-)

Det er et af de ekstreme eksempler, men det betyder faktisk, at det kan betale sig mange gange, at køre fra København til Flensborg for, f.eks, at hente tagpap.

/Tim

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Tim. Alluplade 10mm er da ikke noget problem det er en standardvare, har købt 10X300mm skinne til opbygning af maskine.
Mvh Jørgen.
Hej Jørgen.

Det lyder sørme fint... men hvor dog?... har googlet flere timer for at finde en liverandør til private... hvis det er så nemt, hvorfor så ikke linke med det samme?

Du finder det jo ikke i jem&fix, Silvan, STARK, Bygma, etc., så undskyld mig, måske er det bare mig?

Det er heller ikke 'standardvare' i Netto. Det kan godt være, at det er standvare for dig, men det er det altså ikke for mig, derfor spørger jeg jo... muligvis dumt (ifølge dig).

/Tim

 

Hej Tim

Jeg tror at Jørgen mener at det er standardvare inden for branchen. De dele du skal bruge til at bygge en CNC, finder du ikke de nævnte steder, de bliver kun solgt proff. her i landet. Mange af os som bygger, er ansatte inden for branchen og kan købe de forskellige dele igennem vores arbejde, bla. sanistål osv. Der findes mange leverandøre af dele som sælger til private i udlandet, bla. tyskland og england og så er der jo også mange som køber på ebay.

Så prøv at goggle lidt i udlsndet, så er jeg sikker på du finder hvad du ska bruge.

Prøv evt. disse link:

http://www.cnc-modellbau.net/shop/index.html
http://www.cnc-plus.de/
http://www.mobra.biz/
http://www.mobasi.com/

Hilsen
Finn

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hejsa,

Igen kan jeg kun anbefale at kikke hos produktcentralerner. Det er der firmaerne kommer af med de affaldsstykker de ikke kan bruge. I Ballerrup ligge bla. en der har hele containere med affalds jern, delt op med hver container til hver metal type. Og der er næsten altid noget man kan bruge. for en brøkdel af hvad det ville koste hvis det kom fra en af de ovenstående udbydere...

Mvh
Kim Mortensen
Hej Tim. Undskyld for den måde jeg svarede på men det var ud fra den betraktning at der var en leverandør i dit område af slige sager. Iøvrigt er der ingen dumme spørgsmål i dette forum.
Har du prøvet at lede efter et Metalcenter.
Mvh Jørgen.
Hej Jørgen.

Jeg undskylder ligeledes :-)

Når jeg læser mit indlæg ser det vist lidt halvsarkastisk ud. Det var ikke meningen.

Jeg har ikke prøvet at lede efter et metalcenter, men vil gøre det nu, takker :-)

/Tim

 

Hej

Jeg har en aftale med min lokale smed. Jeg betaler materialer + en rimelig pris for udskæring.
Han er flink til at hjælpe med hint til diverse forhandlere både af føringer, bits, bolt/skrue mm og han kan ofte sælge mig delene til en fornuftig pris da han har nogle rabatter hist og her.

Mvh Frank

Mvh Frank

Som jeg skrev i et tidligere indlæg kunne jeg måske godt hjælpe dig med nogle materialer. Jeg arbejder som kleinsmed på en maskinfabrik i Vollerup.


Hilsen Brian
Der er yderligere 123 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også