materiale til legetøjskasser

Hej alle sammen

Jeg er ny her på siden og jeg ser frem til masser af gode råd.

Jeg skal lave legetøjskasser som julegave til mit barnebarn. Ca. størrelse 30 x 30 x 40, med låg og hjul. Skal males

Nu vil jeg gerne vide mere om forskellige materiale spånplade, MDF, krydsfiner. Hvem kan fortælle mig om fordele og ulemper? Forslag til samlinger på kassen?

Hilsen Ruso
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med MDF gavle og bund. Siderne kan så laves i en tynd krydsfiner.

Siderne limes og stiftes fast på gavlene og naturligvis bunden.

Bunden ligger inde mellem gavlene og kan ligeledes stiftes og limes.

Vupti.. En kasse er skabt....:p

MVH Njord
Kig evt. efter hjul i jem&fix...
Østenfiner er også billigt og holdbart. Så kan man lave hele kasse i samme materiale.. og de skærer den på mål i tømrehandlen..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

mdf plader udelukker risikoen for splinter i fingrene

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for svarene. Jeg spørger, fordi jeg har læst et eller andet sted at der er nogle af materialerne, som kun kan sømmes på siderne og ikke i endestykket. Hvilken erfaring har I med det?

Hilsen Ruso
Hej Ruso

Jeg er også ny her, og absolut ikke gør det selv mand :o)
Men jeg havde en far der i dén grad var hobby-gør-det-selv-mand, så jeg har set det meste (han byggede bl.a. et bindingsværkshus, efter gamle principper).

Han producerede også alverdens ting til hjemmet ...og senest til børnebørnene.
Så et råd fra mig:
Hvis du bruger spånplader, så skal de være af ret tyndt gods ...kasser af spånplader, til børn, bliver frygtelig tunge at tumle rundt med.
Jeg har en gammel legekasse, der har overlevet siden 1960 (inclusiv en tur frem og tilbage til Grønland), lavet i krydsfinér - så selv om der er grænser for hvad en sådan kan klare af fugt, har den overlevet at bo i skur, på loft o.s.v.

Jeg ved jo ikke om det er en dreng eller en pige, og hvilken alder du skal lave kasser til, men er det en dreng, kan du måske få lidt inspiration på dette link:
http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildbank/dk-pdf/DKGDS041999_Barnefokus_30.pdf
Kasserne her er uden låg, og i forkerte mål, så det er som sagt kun ment som eventuel inspiration.

Med venlig hilsen,
Henriette
Annonce
Hej Henriette

Tak for ideerne. Har du også nogle bud på proprotionerne på kassen? Sådan med hensyn til stabilitet, hvis hun nu kravler rundt på den. Hun er kvik tøs på 6 mdr. ( skrevet af farmor)smile

Hilsen Ruth
Hej Ruth.

Ok ...en pige - så er det nok ikke biler hun skal have wink

Heldigvis er fordelen ved at lave kasser selv, at man også selv kan bestemme målene.
Min gamle legekasse, som mine børn også har brugt (i sin tid hos mormor og morfar) er forholdsvis stor l50xb50xh35 cm
Den er jo lavet i en tid, hvor man så kunne have det meste legetøj i denne, og dén går jo ikke idag smile
Derfor synes jeg det handler meget om hvad den skal bruges til?
Er det f.eks. for at man kan have legetøjet hun bruger som lille, stående i stuen, så ville jeg synes at den omtalte størrelse er fin. Eventuelt kunne I så polstre låget med et sæde (skumgummi og stof) så den også kan kravles/siddes på, og efterfølgende sætte låget fast med et pianohængsel.
På indersiden fra låg til kasse kan I montere et læderbånd i passende længde, i højre og venstre side af kassen, der gør at låget stopper når det er åbnet til ca 95 grader.

Skal det være flere kasser, og de skal være "langtidsholdbare" til pigens værelse, kan det være at kasserne skal være lidt mindre, sådan at der kan være små dukker i den ene, små bamser i den anden o.s.v. (børn idag kan åbne deres egen legetøjsforretning, når de er 3 år gamle) ja, så er det måske bedre med mindre kasser f.eks. l35xb25xh20 cm
Det der i virkeligheden er vigtigst, i forhold til stabilitet er, at I passer på at kassen er lavere end siderne er lange.

Med venlig hilsen,
Henriette
#8
Ups ...måske jeg lige skal tilføje, at hvis I polstrer låget, så vær opmærksom på, at søm eller klammer til at hæfte stoffet på bagsiden af låget med, skal sidde så langt inde på låget, at pianohængslet kan monteres efterfølgende.
Mht. samlinger, så ville jeg, hvis altså tiden var til det, lave kassens hjørner med sinkesamlinger, og bunden ville jeg dyvle til siderne.

Mht. materialer, så ville jeg nok vælge krydsfinér. Spånplade og MDF synes jeg bliver for tungt. Jeg kunne måske finde på at bruge støbefinèr, men det ved jeg ikke hvordan er med en evt. overfladebehandling/pyntning af kassen.
For at holde vægten nede og undgå problemerne med, om finér nu kan holde til at blive sømmet i enderne, ville jeg nok lave en indvendig ramme af f.eks. 20x20 mm fyrretræslister, og så bruge en tynd krydsfinér, som limes og evt. skrues fast på rammen, som sider. Så er der også gods nok i hjørnerne til at man lige kan afrunde dem.
Bunden skal naturligvis stadig være af noget kraftigere materiale, så den både kan holde til at lillepigen træder op i den, og så hjulene kan skrues solidt fast.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også