Peugeot 306 sluger olie

Hej allesammen

Her fornylig var min bil på værksted for at få skiftet tandrem, og udstødning mv.

Da jeg snakkede med min mekaniker sagde han at den næsten var kørt tør for olie og han havde fyldt den op, hvilket var godt nok. Her idag ca 5. uger efter tjekkede jeg så olie standen igen, hvor jeg kunne bekræfte at den næsten var tør igen.

Er dette normalt?

Jeg kører ligenu ca. 90km om dagen, hvis dette har nogen indflydelse

Mærke : Peugeot 306 GLX 1.6 Benzin, fra 1997. Motoren har kørt ca 184.000

Mhv. Simon
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej simon
man har sikkert fyldt en tynd men god olie på din motor prøv med en 10/40 olie den er knap så tynd som den peugeot bruger og bilen bruger dermed lidt mindre en motor må bruge op til 1 liter på 1000 km
[Indlæg slettet]
Citat fra skruer

en motor må bruge op til 1 liter på 1000 km
Ja det skriver producenterne sikkert,men hvis den gør det så er der noget galt.
René
Olieforbruget skyldes sandsynligvis dårlige olietætningsringe ved ventilstammerne. Også kaldet "paraplyer". De har det med at blive hårde med tiden, så de ikke tætner ordentligt.
Det kan undersøges med en kompressionstest.
Køb en kompressionsmåler f.eks. ved HN, vær opmærksom på, at din motor kræver en lang snabel for at nå ned til tændrørshullet.
Mål kompressionen og noter resultatet.
Hæld en skvat olie ned i tændrørshullet.
Gentag målingen.
Hvis du nu måler en noget større værdi, så skyldes det nok at olien tætner mellemrummet mellem stempelringe og cylindervæg = årsagen til olieforbruget er fundet, kræver hovedrep. af motor, men er nok ikke sandsynligt med dit km-tal.
Hvis værdierne er nærmest uforandrede skyldes olieforbruget sikkert førnævnte paraplyer.
De kan i nogle tilfælde skiftes uden at afmontere topstykket, men det er ikke anbefalelsesværdigt på din motor, idet du her er nødt til at afmontere vippearmene, og disses lejer er fastholdt af de samme bolte som holder topstykket, så du højst sandsynligt får en utæt toppakning som resultat.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Du kan være heldig at den vil bruge mindre med en swedol-kur...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Tak - Det hjalp at fylde en god 10/40 olie på smile
/Simon
Grandoldman, dig og din Swedol kur ;D Har du gode erfaringer med den?

Hmmmmm.
Måske er der noget jeg ikke lige er klar over, men hvordan kan ventilpakninger have indflydelse på comp.?????
Det kan kun ventilen, stempelringene, toppakningen, eller en defekt i selve toppen, efter hvad jeg har lært.
Det er rigtigt at de kan være skyld i stort olieforbrug, enten ved at være for hårde eller ved at de er revnede, men så vil den også sende blågrå røg ud af udstødningen, og tændrørene vil også vise dette.
Og til simonp, bruger den olien, eller taber den olien, der er en væsentlig forskel. Bruger den olien, kan jeg varmt anbefale den gamle grønne duchams 20/50 olie hvis du kan finde den, den har jeg flere gange haft gode resultater med. Sidst med en Mazda 626 der åd 3 ltr. på ca 900 km.
Mvh. autoole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis