Gas kontra olie

Har nogen erfaringer med at skifte fra oliefyr til Gas ?

Mange, især olieselskaberne siger jo at kælderen har bedst af et gammelt oliefyr, da den suger den evt. fugtige luft der er i kælderen.

Varmen man mister ved en gaskedel kan jo løses med en radiator.

Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal beholde det gamle oliefyr og bare skifte tanken eller tage skridtet og få gas. Jeg har allerede fået indlagt gas p.gr.a. kogesektionen til køkkenet... gad ikke bøvle med gasflasker...

Men jeg er lidt bekymret, hvis indeklimaet i kælderen blir dårligere.

Thomas
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit indeklima i kælderen bliver ikke dårligre af et gazfyr, for loven kræver at der skal være et rimeligt stort hul ud til det fri hvor fyret kan trække frisk luft ind. Et Gaz fyr skal også bruge ilt til forbrænding og det bruger noget mere end et olie fyr, er min erfaring med det.
Hvis der er fjernvarme i området af hvor du bor, bør du tage det med i dine overvejelser, det er noget billigere.

V.h. Håndværkeren
Der er overhovedet ingen krav om ventilation af fyrrum, når din gaskedel fungerer med det der kaldes lukket forbrænding. Ingen moderne små kedler i dag laves uden denne mulighed.

Sæt radiator(er) og lad være med at være nærig! Forskellen er at nu kan du styre varmen, det kan du ikke med et gammeldags oliefyr i kælderen!

I øvrigt skulle moderne kondenserende oliefyr da gerne have den samme effekt i og med at det fungerer ved samme driftstemperaturer.

Gas giver dig den fordel, at du uden problemer kan kombinere med f.eks. solvarme og ikke skal holde en stiklednig varm om sommeren
Ja, da det er en lukket forbrænding, er det vel korrekt at den fugtige luft i kælderen ikke suges ind i systemet, ligesom med et gammelt oliefyr. Er det bare salgsgas, når Olieselskaberne påstår dette ?

Thomas
Jeg tror ikke det er salgs gas at oliefyret tager den fugtige luft med ud, og med hensyn til den gazkeddel jeg havde tog den luften fra kælderen og afleverede røggassen i skorstenen hvor der var ført et blikrør op igennem.
Citat fra Håndværkeren

Jeg tror ikke det er salgs gas at oliefyret tager den fugtige luft med ud, og med hensyn til den gazkeddel jeg havde tog den luften fra kælderen og afleverede røggassen i skorstenen hvor der var ført et blikrør op igennem.


De kondeserende naturgaskedler, man anbefaler idag kræver ikke tilgang af frisk luft. De tilsluttes et såkaldt balanceret aftræk, hvor der både trækkes frisk luft og afgives røggas i samme gennemføring (naturligvis opdelt).

En anden meget væsentlig fordel ved de kondenserende kedler er virkningsgraden. Vi havde tidligere en gammel tassokedel med åbent brændkammer og gasbrænder. PUHA hvor havde gråspurvene det dejlig lunt... wink

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Annonce
Selvfølgelig tager oliebrænder den omkringstående luft ind til forbrændingen og det vil da alt andet end lige fjerne noget fugt fra din kælder. Men du skal jo opvarme luften inkl. vand for at få det bortskaffet gennem skorstenen og det koster fordi det ryger ud som vanddamp gennem skorstenen.

I en kondenserende kedel, skal du også opvarme vandet i luften, men det kondenserer igen på kedelens inderside og energien afgives i nogen grad til systemet.
Derfor er røgtemperaturen typisk maksimalt 10° varmere end returtemperaturen i en kondenserende kedel, hvor den er typisk en del højere f.eks. 160°-200° afhængig af type.
Røggastemperaturer højere end indsugningsluften betyder du har tilført energi og den skal du helst have mest muligt tilbage af igen, ikk'?

Hvis problemet er fugt, så foreslår jeg at du installerer en ventilator/ mølle med fugtmåler til at køre ved behov.
lyder da meget rigtigt.... man kunne også købe en affugter med termostat, som kører når luftfugtigheden stiger. de fås med afløbsslange til en billig penge....

Thomas
Citat fra ThomasR

lyder da meget rigtigt.... man kunne også købe en affugter med termostat, som kører når luftfugtigheden stiger. de fås med afløbsslange til en billig penge....


Sådan en affugter, bruger den ikke væsentligt mere el pr. døgn i forhold til en simpel fugtstyret ventilator ?
Jeg mener, er der nogen grund til at hælde mere energi ud end højst nødvendigt. Hvis der er fugt i en kælder er det som regel fordi der ikke bliver luftet ordentligt ud hver dag.

V.h. Håndværkeren
jo... det gør den vel.... men tror den er mere effektiv....

Thomas
En affugter er ikke sådan et fy ord, de mindste bruger omkring 200 watt, men du for stort set alle 200 watt retur som varme. (ja dyr elvarme, men alligevel)

Affugteren er styret af en hydrostat, og kører kun når der er behov for det

En simpel ventilator bruger vel ca. 100 watt, og kan nå at lukke mange m3 varm luft ud

De mordernede gasfyr har ballancert aftræk, dvs, at aftrækket/skorstenen er dobbelt således at den både fungerer som undsugning af luft samt til aftræk

Venlig hilsen

Klaus
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis