parketgulv

Jeg skal lægge parketgulv i min stue. Jeg har 2 spørgsmål jeg gerne vil have afklaret inden jeg begynder. Jeg har konstateret at mit stuegulv ikke er helt plant. Gulvet er højst ude langs væggene og buler langsomt nedad ind mod midten. Midten af gulvet ligger ca. 10 mm. lavere end ude ved væggene. Kan jeg lægge parketgulvet på det selvom det ikke er helt plant???
Gulvet skal lægges oven på noget der hedder tuplex som skulle modvirke ujævnheder.

Og så er der det med læggeretningen jeg lige skal have helt styr på. Jeg har læst at det skal lægges i husets længderetning altså samme retning som loftet. Men er der ikke også noget med lysindfaldet? Men jeg har tegnet en lille skitse så man kan se hvordan det ser ud. tegningafstue.jpg
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Carsten

Niveauforskellen kan delvis rettes op i Tuplexen. Underlaget er 3 mm tyk (mener jeg at huske) så du kan ikke oprette hele faldet, men udfra din skitse er stuen ca. 6m bred og 5 meter på det længste led langs husets længderetning. Det vil sige, at de 10 mm bliver til et fald på ca. 1-2 mm pr. meter, hvilket du ikke ikke vil bemærke når gulvet først er lagt.

Mht. læggeretningen, så har du helt fat i den lange ende smile. Gulvet skal ALTID lægges i husets længderetning - det samme gælder loftet. Alt andet ser "mærkeligt" ud. Det gælder uanset rummets størrelse og mål.

Hvad tænker du på mht. lysindfald?

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tror du misforstår det med faldet. Rummet er 3,55 m i breden i det område hvor det falder ind mod midten. Dvs. 10 mm. fald på 1, 775 m. (3,55 m/2) Hvor meget vil du mene der kan tolereres når man lægger tuplex? Gulvet skal jo også understøttes på hele fladen ikke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hmm.. OK - det er en del. Er der mulighed for at give gulvet en gang selvnivellerende sparelmasse i dette område alene? Tuplexen kan ikke klare mere end et par milimeter, og du vil givetvis få problemer med højdeforskellen uanset om der er tale om klikgulv, bøjler eller en type som skal fuldlimes, da det vil komme til at vride i samlingerne. Gulvet skal helst understøttes plant, og en gang spartelmasse kunne være løsningen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Der er ingen regler for hvilken retning gulvet skal lægges i, men jeg vil nok mene at det mest korrekte i dit tilfælde er at lægge det i samme retning som loftet, selv om du får sidelys fra øst og vest i den brede del af stuen.

Dit underlag retter ikke op på de skævheder du skriver om, men kun mindre "knaster" o.l.

Hvis det er et jævnt fald der er tale om tager du en 2 m retholt, og tester grundigt om der på noget sted kan gå en 4 mm klods ind under midten.

Kan der det er ujævnheden for stor.

Forøvrigt ville jeg under alle omstændigheder kraftigt overveje at spartle gulvet op til plant niveau, hvilket ikke burde være det store problem, din uddanelse taget i betragtning.
Tak for svarene.

Jeg havde det lidt på fornemmelsen at der ikke er en anden udvej end at ofre noget mere spartelmasse på det. Jeg har allerede brugt 60 kg. Det er godt nok ikke helt gratis, men på den anden side er de 400-500 kr. ekstra det vil koste at få gulvet rettet ordenlig op, nok givet godt ud i sidste ende.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har nu fået kigget på læggevejledningen til mit nye parketgulv med clicksystem. Der står at når man lægger det sidste element i en række bruger man den afskårne rest og starter med i næste række da det reducerer spildet meget. Men stødene skal ligge minimum 50 cm. forskudt! Vil det ikke blive svært når elementerne kun er 109,5 cm lange? Jeg mener hvis den første række starter med et helt stykke på 109,5 cm så skal det stykke man starter med i anden række være mellem 50 og 59,5 cm. for at overholde den regel med 50 cm. forskydning. Er det virkelig nødvendigt med så meget overlæg?
du SKAL følge forskrifterne, ellers frafalder al garanti!!! er det et "billigt" gulv og du ikke vil have for meget spild, vil jeg sige 30cm er nok, men sørg endelig for at forskyd samlingerne nøjagtigt det samme i HVER række gennem hele rummet, ellers giver det et helt forkert udseende af gulvet, dette ses måske ikke lige nør gulvet er lagt, men efter et års tid, efter lidt slid ses dette... Held og Lykke
Hilsen Tømreren..
Hej

Du har bare 2 systemer så du "gemmer" det stykke du lige har skåret af til gangen efter.

Altså ved række nr 2 saver du et stykke af så du forløber min 50 cm, og så næste gang bruger du afskæringen fra 1 række, og så fremdeles.

Husk at holde styr på afskæringerne smile
Nu har jeg fundet en metode der forskyder min. 50 cm hver gang og samtidig ikke laver for meget spild + at det forskydes lige meget HVER gang:p Jeg har tegnet det hele på papir, da jeg skal køre langt hvis jeg skal have fat i en ekstra pakke.

Jeg takker mange gange for alle de gode råde jeg har fået her i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også