sommerhus på 12x7m.. træ-konstruktion+ hanebånds / gitter spær??

hej alle,
Jeg har lige fået færdiggjort mit fundament på 12 x 7 meter, og skal til at lave trækonstruktionen. tænkte på at lave skelletet i 45x195 spærtræ og 60cm imellem. Jeg ville lave reglarne 250cm høje (fra bund til toprem).
Oven på topremmen ville jeg så få lavet et hanebåndsspær med 90cm imellem,, og komme osb plader herpå og tagpap..

men hvad syntes i til at lave hanebåndsspær??.. tror i at det "holder" i længden,, kontra gitterspær.

Det er fordi jeg gerne vil have mere plads på loftet.. og det får jeg vel mere af at lave hanebånd?..

Heelp!!..
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke noget i vejen for at lave hanebåndsspær i stedet for gitterspær - der skal bare bruges større dimensioner på spærets enkeltdele.

Hanebåndsspær har holdt i århundrede!
Hej Staun, tak for dit svar.
Vil det sige jeg kan bruge 195x45 spærtræ der spænder 680cm... hvor jeg så laver et hanebåndsspær`?.. og stille disse op med 90cm mellemrum fx. og med remstrammere og afstivning osv.

tror du den går? =)
tror du jeg kan lave sådan et spær?
Nu er det jo ikke et spørgsmål om tro :-)

Du skal have en til at regne på det, men med den lave hældning du har på taget tvivler jeg på at den går - ikke uden skråstag i de yderste felter (mellem ydervæg og lodposten)

Men få en ingeniør til at regne på det - så behøver du ikke at tro!
Hej

Den konstruktion du har tegnet holder ikke, men du skal jo først og fremmest holde dig til det projekt du har fået byggetilladelse til, og ændringer i forhold til tilladelsen skal du afklare med kommunen før du går i gang.

Mit råd vil også være: Få fat i en ingeniør til at hjælpe dig, da du tilsyneladende ikke har byggeteknisk erfaring nok til selv at styre projektet.
Annonce
Giver helt klart Orla ret.

Hold dig til hvad du har en byggetilladelse til! Ellers få det rettet til inden du bygger.

Men at lave et spær med de lange ben lyder ret specielt.
Hvad med at holde dig til en mere almindelig og KENDT bygge metode.
Lav væh

gene i en stolpekonstruktion med bund og toprem. Det kan du lave på stedet, eller du kan lave sektioner hjemmefra og få dem kørt til stedet og hejst på plads.

Oven på dette lægger du så spærene op.

Glem alt om selv at lave spær. Få dem fra en spærfabrik. De beregner deres størrelse osv. Du er sikker på det holder og du vil ikke kunne købe spærtræ, beslag søm og skruer billigere alligevel!

Dels kan du få nok andet at se til under byggeriet..

MVH Njord
Hej,,
Der er ikke nogen speciel byggetill. det et fritidshus =)

Vil gerne lave en ganske alm robust konstruktion.. kan i hjælpe lidt smile

Tænkte på at lave stolpekonstruktionen selv med bund og toprem..
Men hvad er den bedste afstand i mellem? 60 eller 90cm?... tænkte på at bruge 45x195 spærtræ til stolpekonstruktionen.

Njord,, hører hvad du sir,, men vil gerne have håndværkerne til at lave spærene =) ..

tænkte på 45x145 spærtræ,, også med 90cm mellemrum.. hva sir i??..

er det ik rimeligt normalt...
her et nyere eksempel... =) lidt mere simplificeret..
som i ser er der et tagudhæng på 50cm.
OK,, Hvad sir i til nedenstående?

Ydervægge:
25 x 150 mm vandret træbeklædning.
25 x 50 mm trykimprægnerede afstandslister
Vindpap
45 x 195 mm stolpeskellet c/c 600mm, bundrem trykimprægneret.
195 mm isolering.
0,20 mm PE-folie dampspærre
45 x 58 mm påforing, lodret c/c 600mm.


Indvendig vægopbygning:
45 x 95 mm stolpeskellet c/c 600mm.
95 mm isolering.
2x 13 mm fibergipsplade.
(15 mm fibergipsplade i bad.)
Hej

Dine vægkonstruktioner ser fornuftig nok ud, men jeg forstår bare ikke rigtig dine spørgsmål, da det er ting du skal oplyse i forbindelse med byggesagsbehandlingen.

Det er vel ikke sådan at du har "glemt" at søge byggetilladelse?

Din spærkonstruktion duer ikke, så vidt jeg kan se, men prøv at fremskaffe Træ 52 fra Træbranchens Oplysningsråd, hvis du selv vil fabrikere dem, men det er for dyrt.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis