Hvem har en Bosch POF 1100/1300?

Hej, er der nogen som er ejer af en af de nævte overfræsere? Jeg skal gerne bruge nogle dimensioner på den for at bedre at kunne designe min nye CNC fræser og for at se om den i det hele taget kan bruges til projektet.

De mål jeg foreløbig skal bruge er max højde, bredde og dybde på fræseren. Centerafstanden mellem de 2 styresøjler samt diameteren på disse.

På forhånd tak

Hilsen Metalsnedker
Hej, er der nogen som er ejer af en af de nævte... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når jeg ikke tager hensyn til sålen, så måler huset alene 98mm. Det er lidt svært at måle præcist hvor meget grebene stikke ud over det, men mellem 15 - 20mm.

Jeg forestiller mig at du vil montere den fast i din opstilling?

Og formentlig afmontere sålen, så den er monteret direkte på styrestængerne?

Hva jeg lige kan fornemme gennem alt støvet, så er stængerne vist bare stiftet fast, i begge ender. Så du kunne i princippet også afmontere stængerne, hvis du har behov for det.

Er du rigtig grov, og ikke skal bruge fræseren manuel, så kan jeg ikke se noget problem i at save grebene af (dog med hensyntagende til de ledninger der er inden i) hvis du har brug for at spare lidt plads.

Hvis du har lidt tålmodighed, så kan jeg lave en målsat CAD-tegning til dig.
Så undgår vi misforståelser. Men så bliver det nok tidligst imorgen.

Og bare hvis du ikke er klar over det: POF 1100 og 1300 er jo ens, pånær watt, finindstilling af dybde og pris.

1300'eren koster vist omkring 500,- mere. Og for det for du så lidt flere watt, men det er primære er dybdejusteringen. Og det går jeg ikke ud fra at du har brug?

Men spørg endelig hvis det er mere

Mvh Grandjean 

Citat fra Grandjean

Når jeg ikke tager hensyn til sålen, så måler huset alene 98mm. Det er lidt svært at måle præcist hvor meget grebene stikke ud over det, men mellem 15 - 20mm.

Jeg forestiller mig at du vil montere den fast i din opstilling?

Og formentlig afmontere sålen, så den er monteret direkte på styrestængerne?

Hva jeg lige kan fornemme gennem alt støvet, så er stængerne vist bare stiftet fast, i begge ender. Så du kunne i princippet også afmontere stængerne, hvis du har behov for det.

Er du rigtig grov, og ikke skal bruge fræseren manuel, så kan jeg ikke se noget problem i at save grebene af (dog med hensyntagende til de ledninger der er inden i) hvis du har brug for at spare lidt plads.

Hvis du har lidt tålmodighed, så kan jeg lave en målsat CAD-tegning til dig.
Så undgår vi misforståelser. Men så bliver det nok tidligst imorgen.

Og bare hvis du ikke er klar over det: POF 1100 og 1300 er jo ens, pånær watt, finindstilling af dybde og pris.

1300'eren koster vist omkring 500,- mere. Og for det for du så lidt flere watt, men det er primære er dybdejusteringen. Og det går jeg ikke ud fra at du har brug?

Men spørg endelig hvis det er mere


Jeg må sige at du har en god situationsfornemmelse for hvad jeg gerne vil vide og du kan se hvordan det hele kan hænge sammen. Godt gået smile

Jeg har tænkt mig at lave et permanent monteret beslag/plade med 2 nye søjler, hvor fræseren kan glide ned over, sådan at den relativt let kan afmonteres igen. En ny idé jeg har fået, er at lave et stykke værtøj med 2 bøsninger som passer ned over søjlerne. I værktøjet kan man så montere en kuglepen, glasskærer eller loddekolbe og gøre det til lidt af en multimaskine. Der er faktisk mange muligheder.

Angående 1100 vs. 1300, så vil jeg gerne have en 1300, da den har konstant-elektronik, ellers havde 1100 været et udemærket valg.

Hvis du vil lave en målfast tegning til mig, så må du meget gerne det. Jo flere oplyninger jeg har, jo færre overraskelser ligger der og venter, hvilket jeg fandt ud af med den første maskine jeg byggede.

Jeg siger mange tak på forhånd wink
Du har ret. Jeg havde ikke lige set det med konstant-elektronik.
Endnu en grund til at jeg har fortrudt mit køb sad .

Jeg har tit savnet finindstillingen. Når man er vant til at kunne koorigere 1/100-dele, så bliver man hurtigt forvænt cool .

God idé med en "multiholder". Dog vil jeg mene at det med loddekolben bliver tricky. Specielt hvis du for eksempel vil kunne lodde SMD-kompontenter, så skal det hele være meget præcist.
Og der skal også tilføres tin, i en præcis, men variende, mængde.
Vil du så montere komponterne i forvejen, så maskinen bare lodder dem fast?

Der er jo ingen tvivl om at det kan lade sig gøre, og du har sikkert tænkt over det. Jeg spørger kun af interesse.

Er selv maskinarbejder, og står ved et Okuma-bearbejdningscenter til hverdag.

Derudover er jeg opvokset hos en radiomekaniker, og har leget med elektronik siden jeg var helt lille.

Så det er lige 2 af mine helt store interesser du hiver frem .

Jeg ser om jeg kan få stykket en tegning sammen når jeg kommer hjem.

Har du mulighed for at læse autocad-filer?
Det nemmeste er jo nok at tegne den i 3D, men så er nok bedst hvis du selv kan gå ind og se målene.

Mvh Grandjean 

Vedr. loddekolben, så var det egentlig bare for at brænde i træet. Automatisk pålodning af komponenter ville være smart nok, men det vil jeg først tænke over når maskinen engang bliver færdig.

Jeg har AutoCad og Inventor, så jeg kan læse de gængse 2- og 3D filtyper. Jeg venter gerne med tålmodighed på tegningerne, så bare tag dig god tid og få det hele med wink. Har du selv et 3D program?

Hilsen Metalsnedker
Så er tegningen klar. cool

Jeg skal lige gøre opmærksom på at det altså kun er en grovtegning.
Den er kun til at vise yderdimensioner, centerlinier og lign., ud fra en forventning om at du jo nok selv får fingre i maskinen, så du kan få alle detaljenerne på plads. rolleyes

Har du en mail jeg kan sende den til?

Mvh Grandjean

Mvh Grandjean 

Annonce
Og ang. loddekolben så er det selvfølgelig lidt mindre kompliceret når den "kun" skal brænde i træ.

Men så har du da en idé til noget viderudvikling. wink

Af rent faglig interesse så har jeg lige et par spørgsmål til dit apparat:

1. Hvordan fungerer dit nulpunkt? Har maskinen styr på hvor den er? Eller er nulpunket inkrementelt? (altså om maskinen f.eks. skal starte i sit nulpunkt, hver gang du sætter et program igang)

2. Giver dit CAM-program mulighed for radiuskompensering?

Nysgerrighed slog smedens kat ihjel, men jeg er jo heldigvis hverken kat, eller smed

Mvh Grandjean 

Citat fra Grandjean


1. Hvordan fungerer dit nulpunkt? Har maskinen styr på hvor den er? Eller er nulpunket inkrementelt? (altså om maskinen f.eks. skal starte i sit nulpunkt, hver gang du sætter et program igang)

2. Giver dit CAM-program mulighed for radiuskompensering?

Nysgerrighed slog smedens kat ihjel, men jeg er jo heldigvis hverken kat, eller smed


1. Jeg sætter en fælles limit- og homeswich i hver ende af maskinen, på hver akse. Programmet får maskinen til først at berøre switchen, hvorpå den kører ud igen og stoper når swichen er i samme tilstand som før. Til det punkt er den nulstillet.

2. Man kan få alt den radiuskompensering man vil og mere til :mrgreen:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis