Skvalderkål Lav-Det-Selv 3049 08-04-2000 20:51 Findes der en god og effektiv måde at udrydde skvalderkål på? Håber nogenkan hjælpe.HilsenSteen 10 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 08-04-2000 20:52 Dette er ikke en joke!Brug det i salaten til aftensmaden - gratis forsyning for life ;-)Jeg kan ikke lige give dig en opskrift, men jeg hørte for mange år sidenom en familie, som brugte denne ukrudt i deres salat - og det skulleefter sigende være fortrinnelig spise ;-)/Mark
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 08-04-2000 20:52 Du bør dog nok nøjes med de unge og friske skud. Når de bliver for gamlebliver de kedelige og lidt bitre.I det hele taget er mange former for ukrudt velegnede som salat, når dertages friske skud.mvhJan
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 08-04-2000 20:52 Skvalderkål smager ok...men det skal være de små nye, fine skud. Og så er denkøn når den blomstrer. jeg har ryddet min skvalderkål på flg. måde. Førstfjernet alle synlige plantedele og gravet så mange rødder som muligt op.Renset de planter der var overgroet (gravet dem op og renset rødderne). Ogdet næste halve år har jeg ca. en gang om ugen "udsultet" kålen, vedkonsekvent at hakke alle småskud væk med hakkejernet.God arbejdslyst!Pernille
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 08-04-2000 20:52 Som alt her i livet handler det om valg:Den politisk korrekte griber spaden og endevender jorden og går den -håndfuld for håndfuld - efter for stængler. Dette gøres med mellemrum indtilder ikke kommer flere spirer. Det er hårdt og kedeligt, men skulle eftersigende give en gevaldig fin samvittighed (samt ofte rygsmerter).Praktikeren smutter hen og køper en flaske RoundUp - noget Vorherre harladet opfinde netop med henblik på bekæmpelse af kvik og skvalderkål.mvhJan
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 08-04-2000 20:53 Ja, ja, det er meget godt med alt det gift. Den helt sikkert letteste mådeat slippe af med skvalderkålen er at klippe den ned, gerne medplæneklipperen hvis man kan komme til. Den bryder sig ikke om den kraftgebeskæring og går ud. Husk at slå ned på den hvergang der kommer et lille nytskud.Pia Annonce
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 08-04-2000 20:53 Sort plastik helt tæt over i laaang tid - det kan selv skvalderkål ikkelide.Venlig hilsenbn
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 08-04-2000 20:53 Som altid har Astrid nogle fornuftige svar. Lad mig lige supplere med ethint eller to. Brug aldrig din spade, du skærer alt formange rødder i småstykker, hvilket= en ny plante, brug istedet en greb.Hvis jord stykket ikke er for stort, så lav dig en sigte der passe tiltrillebøren, med hønsenet. Så kan du hurtigt finde rødderne, uden atskulle lige på knæ flere dage i træk.Jeg har selv praktiseret samme metode på senegræs/kvikgræs det virker bare.god arbejdslyst, weekenden tegner til havearbejde :-) Kammeratligst Per Nissen
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 08-04-2000 20:54 Det er muligt at skvalderkål smager som salat, men selv en stor appetitløser jo ikke problemet :-)Hvis din jord ikke er altfor leret, er det faktisk muligt at fjerne det vedopgravning. Du behøver såmænd ikke engang ødelægge din ryg. Blot skal duvære MEGET omhyggelig med at fjerne selv den mindste rod ( du lærer hurtigtat genkende dem ) - og det gøres altså lettest hvis jorden er lidt sandet,så falder den nemmest fra rødderne uden de knækker. Husk også at enhverangrebet plante skal fjerne. Du kan ikke trække skvalderkålsrødderne ud afstauderødderne. Hvis planten er speciel værdifuld, kan du evt gemme enmindre aflægger, og så vaske dens rødder, så du er sikker på at alt uønsketer væk. Lyder det umuligt? Det er det såmænd ikke. Du behøver jo heller ikkerydde hele haven på en gang. Du skal blot fjerne ALT i det område dubehandler.Alternativet er round-up. Heller ikke her kan man springe over en enkeltstaude.Du kan faktisk lige så godt tage grundigt ved med det samme. Ellers kan dukæmpe med skvalderkålen hver gang du er i haven :-(Venlig hilsenAstrid Vest
TK 2331 24-05-2000 14:55 Det er fulstændig rigtigt at hvis man slår eller river skvalderkålen af ved jordoverfladen ustandselig, stresser man planten, hvorved den til sidst dør, som så meget andet vil gøre ved den behandling.Unge, lysegrønne topskud af skvalderkål smager ganske glimrende i salat med hjulkroneblomster og andet godt fra haven.M.v.h. TK Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
papas 2331 29-06-2000 15:57 Skvaderkål udryddes nemt og miljøvenligt vedat tildække med afslået græs fra plænen.hilsen papas Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.