Målerskab - må jeg det?

Jeg er ved at beklæde mit murstenssommerhus med træbeklædning og er lidt i tvivl om hvorvidt jeg "bare" må lave en låge, der hvor den udvendige el-måler sidder, så der fortsat er adgang til aflæsning og evt. rep.

El-målerskabet er, som det ses på billedet, muret ind i muren og kan kun med (rigtig meget) besvær flyttes med ud.

Alternativt kan jeg købe en ramme og en låge som er beregnet til måler-skabe, men de koster næsten 1000 kr.

Jeg vil allerhelst lave en låge af samme materiale som træbeklædningen da det bliver næsten usynligt og derved den pæneste løsning, men måske giver det problemer med stærkstrømsreglementet?

Er der mon en installatør med på linien?

maaler.jpg

Lars

-------------------------
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stærkstrømsbekendtgørelsen siger blot at skidtet skal være let tilgængeligt - hvilket det udemærket kan være bag en låge. Men målerrammen er underlagt forsyningsselskabets virke, så du må tage kontakt til dem og spørge om det er iorden.
Citat fra steinaa

Stærkstrømsbekendtgørelsen siger blot at skidtet skal være let tilgængeligt - hvilket det udemærket kan være bag en låge. Men målerrammen er underlagt forsyningsselskabets virke, så du må tage kontakt til dem og spørge om det er iorden.

Det er altså ikke alt man beøver at spørge om.
Citat fra Esthers Erik

Det er altså ikke alt man beøver at spørge om.


... ligesåvel som man gerne må køre for stærkt så længe man ikke bliver taget?
Problemet er lidt det at hvis man spørger så får man et nej. Men hvis man lader være, så ignorer el-selskaberne normalt at man har brugt "deres" ramme. Sådan er det i hvertfald med det gamle KE.
Lige min tanke......biggrin

Vil bestemt ikke spørge el-selskabet, men var bare usikker på om der var en krølle i stærkstrømsreglementet som kunne give problemer.

Da vi jo selv aflæser måleren er det sandsynligt at el-selskabet aldrig finder ud af det alligevel.

Tak for diverse input - case closed.

Lars

-------------------------
Hvis du underkender el-selskabet hvorfor så være nervøs for hvad stærkstrømsbekendtgørelsen siger? Begge dele er lovgivende...
Citat fra steinaa

Hvis du underkender el-selskabet hvorfor så være nervøs for hvad stærkstrømsbekendtgørelsen siger? Begge dele er lovgivende...


Jeg underkender vel kun el-selskabet hvis jeg spørger, får nej og gør det alligevel?

Når jeg primært vil sikre mig mht. stærkstrømsreglementet er det mht. til om det er direkte ulovligt/farligt.

Overfor el-selskabet er jeg mere bange for at få en subjektiv holdning hvis jeg spørger, og den forventer jeg godt kan være imod min løsning, "bare fordi...".

Lars

-------------------------
Jeg er udemærket klar over at jeg taler for døve øre, men jeg prøver nu alligevel:

Stærkstrømsbekendtgørelsen Afsnit 6, kapitel 11, paragraf 11.1, note 2 siger: "Opmærksomheden henledes på, at andre danske myndigheder kan stille yderligere krav."

Dvs. hvis du skal følge stærkstrømsbekendtgørelsen som du skriver du vil, så skal du kontakte forsyningsselskabet...

... jeg kunne iøvrigt ikke forestille mig at de havde noget som helst imod at du udførte ovenstående, sålænge måleren stadig er let tilgængelig - det er jo mennesker som du og jeg der arbejder hos selskabet, og de har umiddelbart ingen interesse i at genere dig. Tværtimod kunne man måske endda forestille sig at de havde forslag til hvordan du kunne udføre ovenstående...

Men held og lykke med projektet :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis