Gulvvarme... tykkelsen af det støbte gulv.

I en gennemrenovering af vores hus har vi fået instalerret gulvvarme i hele huset, og til vores store glæde i badeværelset.

På grund af en miskommunication mellem vores 'støber' og murer, blev gulvet i badeværelset -meget- tykt..

I sig selv virkede dette ikke som noget problem idet at det tager lidt længere tid at varme gulvet op, men nu hvor anlæget har kørt i et stykke tid undre jeg mig lidt..

1 : Hvor langt nede i betonen 'må' pePex rørene maximalt ligge, jeg er klar over at i et gulv i en tykkelse af 8-10 cm, ligger de i en dybde af ca : 4-5 (mener jeg at have læst)..

2: Men hvis gulvet er tykkere... sig : 15cm og rørene ligger i bunden... hvor stor betydning har det ?.. eller har det absolut ingen betydning...
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej


Hvis der er lavet et gulvvarmesystem som kører på returventil, så skal rørerne ligge sådan 10 beton over rør = 20 cm mellem rør, da varmefordelingen fra rørerne er 45 gr.

Hvis der er elektrisk blandesystem som trækker gulvvarmen, så har afstanden og dybden i betonen ikke så meget betydning.

Ligger rørerne længere nede, betyder det ikke andet, end at varmen er længere tid om at komme igennem til overfladen og betonen bruges som buffertank.

PE

Hvis der er lavet et gulvvarmesystem som kører på returventil, så skal rørerne ligge sådan 10 beton over rør = 20 cm mellem rør, da varmefordelingen fra rørerne er 45 gr. --- Errrr omformuler dette pls.


Det er et vandbåret system som tilslutter sig et fjernvarme anlæg.. smile - pePex rørene skulle helst have afsløret dette (hehe)

Afstanden -mellem- rørene er jeg ikke itvilv om.. det er kun dybden i betonen som jeg interserre mig for
Hej igen.

Det betyder ik noget med dybden af rørerne.

BLiver gulvet ikke varm ? Overfladetemperaturen skal max være 25-27 grader.

PE

De 4-5 cm du beskriver er slet ikke langt nok nede for et vandbaseret gulvvarmesystem.

Hvis betonen kun er 8-10 cm tyk så skal de ligge helt nede i bunden. Hvis laget er 15 cm tykt og der ligger rionet i bunden med pexrør ovenpå, så ligger de nok ca. 13-14 cm nede og det er såmænd ok. Normalt siger man minimum halvdelen af afstanden imellem rørerne. Sætter man dem højere får du temperaturforskelle på gulvet med mindre du bruger noget varmefordelende. Sætter man dem dybere, ja så skal du varme lidt mere beton op og får derved en langsommere effekt. Hvis isoleringen ellers er god nok (min. 250 mm) betyder det sidste dog ikke så meget.
Gulvet bliver varmt, men vil ikke stige over ca 22 grader... også selv om kredsen har været åben og kørt i over en uge.

Men det leder mig til at tro at :

1 : jeg skal sikre mig at isolering under gulvet (i kælderen) er god nok.
2 : Om der er nok 'flow' i shunten.
3 : Om fremløbs temperaturen skal være højere...
4 : Om der skal en større hastighed til ved pumpen for at udskifte vandet i rørene hurtigere...

Som sådan er disse svar nok til at jeg tror ikke det er dybden at rørene, ergo laget af beton oven på rørene der er problemet...

Tak...

Hehe.. men med et svar kommer der bare 4 nye spørgsmål.. smile
Annonce
Tror det skal udluftes!

Prøv at lukke for alt andet og sæt pumpe på trin 3 det skulle flytte evt luft i rør.

PE

Min erfaring med gulvvarmeanlæg er, at de lever lidt deres eget liv og vil ikke uden videre opføre sig som man forventer.

Jeg har et gulv som i lang tid ikke ville varme ordentligt, men efter en periode, hvor jeg lukkede for så mange kredse som muligt i mit ret omfattende centralvarmeanlæg, og fuld skrald på pumpen, lykkede det at vække det til live og i dag fungerer det glimrende, men stadig langsomt. (Lad mig bemærke, at denne gulvvarme er lavet af en autoriseret!!!!! uden iøvrigt at der skal lægges noget særligt i det.) Jeg tror også på at det må have noget med luft at gøre.
Hvis det varme vand kan undslippe opad, vil det være mest naturligt for det. Det er i hvert fald naturstridigt, at varmt vand søger ned i et gulv som første mulighed!

Hvis dine varmerør ligger dybt i betonen, er det kun et spørgsmål om at vente på, at varmen når igennem og så glæde sig over, at det varer længe før den forsvinder, hvis fyret går ud! forudsat at du har ordentlig isolering under.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg er næsten 100% sikker på at der -ikke- er luft i systemet...(Man kan aldrig vide sig sikker, men jeg har 'blæst' systemet igennem med ca 2bar tryk flere gange.. og alle gangene har vandet ikke vidst tegn på luft.

Ved hjælp at en gennemsigtig slange - fuldt tryk + 1 kreds ad gangen - det er relative små kredse jeg har.

Badet : ca 30 meter.
Køkkenet : ca 45 meter
Stuen : ca 75 meter

så det er ikke mangel på tryk ... i forhold til at fjerne luft jeg mangler.. Derudover er der en dele udluftere i systemet som er testet og virker utrolig godt.
Tjae, så er det nok svært at gøre mere, ud over at lokke det igang, ved at lukke så meget af det andet anlæg som overhovedet muligt så tæt på pumpen som muligt, og så som sagt tidligere fuld skrald på pumpem, som ikke må være underdiemsiomeret.
I mit anlæg kan jeg separat lukke for 1. salen og separat for stueplanet og igen separat for VVB, værkstedet, de 3 gulvvarmeanlæg i stueplanet, og mit stand-bye oliefyr.
Når jeg så kun har det ene gulvvarmeanlæg kørende, så kommer der efterhånden live idet, hvorefter jeg igen kan begynde at inddrage mere og mere, indtil det hele spiller igen. Det kan snildt tage nogle dage evt. uger, før det er 100 %

O/T:
Skal det køre optimalt skal der bare noget brændsel til, som hvis familien dukker op med små sarte børnebørn her i juledagene, hvor alle hyttens 300 m2 skal være igang på fuld tryk + værkstedet på 112 m2 til børnebiler, der gerne skal undgå at få ispanser, som jeg alternativt gerne må få lov til at isfrigøre om morgenen. :-(

23-24 grader inde i hytten, 17-18 grader på værkstedet, hvor der skal pilles lidt biler og oceaner af varmt vand til 4 kraftige brusere og et spabad, varmt vand til at vaske biler is, kræver nok stilling 5 af 7 på fyret og dermed 50-60% luft i blæseren og ca. 100 kg TP :-(((((
I tilgift får man kvindesniksnak, børnehyl, fra 3 stks BB lidt kvindehysteri o.a. godt. Sikke det bliver dyrt!!!!

Når vi så begynder at fyre op i de fire pejse med indpakningspapir osv stiger varmen til det ulidelige og efter en for omfangangsrig julemeu med div tunge vine og megen sul er sat til livs, står cocnagen og småkoger i glasset, og går rask og livligt i blodet, ledsager af div. hjemmelavede konfekter og o.a. godter af solid produktion.

Nyt spørgsmål:
Hvorfor mener lægen ar jeg jeg har spor af urinsur krystaller i min blod?

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis