vandskuring/filtsning af indvendig mur

De indvendige mure i mit nye hus er i rå, brune mursten.

Ikke ligefrem det mest moderne mere, og jeg vil gerne have det vandskuret - eller mere korrekt, filtset - så murene kan blive hvide, men stadig så man kan se murværket igennem.

Nu har jeg ikke den store erfaring med murer arbejde, udover lidt legen med cement, så er dette et stykke arbejde noget en nybegynder kan gå igang med, så det også kan komme til at se ordenligt ud.

Jeg ville være taknemmelig for gode råd om arbejdsgang, evt. produkter der kan anbefales, hvor store områder man kan arbejde med af gangen osv

Har hørt noget om, at man kan få noget puds der er indfarvet, så man er fri for at male bagefter, altså lave det hele i en arbejdsgang?

Så vidt jeg ved, er proceduren at forvande muren, smøre pudsen på med et stålbræt og så filtse med et vådt filtsebræt/skumgummi bræt til den ønskede konsistens opnåes.

tak på forhånd.

ps skal nævnes, at jeg har mulighed for at få en murer til at lave arbejdet for mig, men dels koster det jo penge, og dels er der jo også en stor tilfredshed i at have lavet det selvsmile
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. put armeringstape på samlingerne
2. køb kvalitetsspartelmasse
3. spartel. og lad tørre
4 slib
5. spartel igen. og lad det tørre
6. hvis du er go eller heldig er du færdig og kan sætte filt op eller andet på væggen. ellers ......
7. spartel igen. lad det tørre og slib igen igen. til du ikke kan mærke noget som helst hen over samlingerne.

sådan du er færdig.

PS. jeg spartlede mit loft på toilettet 5 gange. enten er jeg ikke særlig go til at spartel eller så er jeg for krakilsk. Men resultatet blev dælme flot,
jdk: det er ikke filt han skal ha på væggene og der skal heller ikke spartles,han vil bare ha vandskuret vægen.men coupegt:prøv at se det jeg har skrevet i emnet hvælvinger,der er så og sige den samme sag.....ellers skriv igen....

Kom nu igang for fanden,klokken har ringet

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du vil bruge indfarvet puds, skal du nok gøre det af to gange.
Først som smedenx skriver med mørtel. Du har sikkert dybe fuger i murværket, og de skal lige fyldes op. Indfarvet puds koster en del, så du sparer også lidt penge på den måde. Derefter tørre op, og så filtse med farvet mørtel. Kan købes f.eks fra Maxit. Sådan gjorde murer hos mig da de filtsede huset udvendig.
Jeg er også amatør, men har filtset nogle vægge i mit hus. Det skal du ikke være nervøs for at gå i gang med.

Først skal du dog vurdere, hvor dybe fugerne er. Normalt anbefales det at fylde fugerne først.

Ellers tror jeg, det er nemmest for en amatør at anvende vandskuringsmørtel. Det skal blot tilsættes vand og røres op til en ret lind masse. Man plejer at sige som flødeskum.

Brug et egnet ”piskeris” på en kraftig langsomtkørende boremaskine. Det skal vist helst være et snegleformet piskeris. Et såkaldt røreværk er nr. 1 (et kraftigt langsomtkørende boremaskine-lignede apparat med store håndtag på siderne. Kan købes i bambusudgave til rimelig pris).

Væggen må ikke være knastøre men heller ikke meget våde. Se på brugsanvisningen på det aktuelle produkt.

Træk massen på med et stålbræt. Ikke for stort. Det kan vi amatører alligevel ikke magte. En ordentlig klar på den ene halvdel af brættet – træk af med en spandske så det står skarpt til kanten i en vinkel på 45 grader. Derefter trækker du nedefra og op, samtidig med at du trykker brættet mere og mere ind mod væggen.

Det sviner meget så der skal dækkes godt af.

Når det har sat sig lidt – er fingertørt siger man vist – tager du et filtsebræt og går i krig. Du må ikke starte for tidligt, og når det våde flitsebræt kommer, skal det nok bløde op.

Flitsebrættet skal vaskes mange gange og hele tiden. I virkeligheden skal du stort set vaske det hele ned igen. Der skal kun være små rester af mørtel på stenenes overflade. Se gerne på video på www.maxit.dk

Jeg brugte en af de aflange murerbaljer (er vist på 65 liter). Lagde en tyk rundstok på tværs. Så er det let at vaske og rulle brættet fri for overskydende vand.

Når du er færdig, skal det hærde og tørre. Det må ikke tørre op alt for hurtigt, idet hærdningen kræver vand. Det kan være en god ide at puste lidt forstøvet vand på i ny og næ et par dage. Eller hænge noget afdækningsplastik op til at holde på fugten.

Jeg tror bestemt, du vil foretrække at male væggen til sidst. Sådan en vandskuring føles som sandpapir, og der vil drysse sand af, hvis man gnubber sig op ad den.

Kør den over med en stiv kost og påfør hæftegrunder (blåvand) og derefter to-tre lag maling af høj kvalitet i glans 10 (f.eks. Flügger eller Jotun ”Lady”). De(t) første lag kan evt. være en billigere maling.

Malingen gør, at du får en behagelig overflade.

Det er et godt spørgsmål, hvor længe du skal vente med at male. Undersøg det. Jeg kunne vente længe, da det var en tilbygning.

God fornøjelse.

Mvh
Lars

Lars K
Checkede lige www.maxit.dk og der virkede videosekvenserne ikke.

Det gør de dog på www.mur-tag.dk (og det er de samme).

Mvh
Lars

Lars K
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Lars.

Tak for svar, det var rigtigt godt og uddybende, særdeles brugbart.

Takker mange gange smile
Hej Det er utolig nemt brug maxit og et stålbrædt, sørg for at vandskurrings mørtlen er rimlig vandet, smør det på så du i den tykkelse du ønsker, vent en rum tid til det næsten er tørt og brug et pudsebrædt og kør det rundt i cirkler med let hånd, jeg havde heller ikke prøvet det før, men er nu blevet så vild med det at jeg er gået igang med resten af huset...smile
Når bare væggen er helt tør kan du umiddelbart male indendøre. Men husk forankringsgrunder/microdispers ( blåvand som Lars kalder det). Det er let at rulle på. Det danner en plasticfilm og binder pudsematerialet så det ikke drysser.

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også