Skære i træfiberplader på gulvet?

Hej folkens

Jeg er ikke særlig gør-det-selv-agtig af natur og har derfor brug for nogle råd! Håber I kan hjælpe.

Jeg er pt. i gang med at fjerne gulv ude i køkkenet. Øverst er der et lag af træfiberplader (er jeg ret sikker på, at det hedder - det er noget, der ligner ægte klinker - bare i træfiber vistnok). Nedenunder er der linoleum, og derunder sådan nogle plader til at gøre gulvet jævnt. Nedenunder det, er der alm. trægulv.

Mit mål er at fjerne det hele, så jeg kommer ned til det originale trægulv. Imidlertid er der bygget køkken ovenpå alle gulvlagene. Når jeg siger køkken, mener jeg, at et skab og et parti skuffer (og tilhørende sokkel) er placeret ovenpå gulvet. Jeg vil helst undgå at skulle fjerne sokkelen, men vil jo gerne have gulvet nedenunder fjernet. Eller i hvert fald fjerne det, der stikker ud under sokkelen - er ligeglad med, om de andre lag bliver ved med at ligge nedenunder.

Har I nogen anelse om, om man kan skære gulvlagene væk langs sokkelen? Altså, om man kan skære i de der træfiberplader? Og i så fald - hvad bruger man til det?

På forhånd tusind tak!!

Henry
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror nu nok jeg selv ville fjerne de par køkkenelementer og senere sætte dem op igen. Det er hurtigere.
Men alternativet er en Feincutter fra Fein. Den kan skære tæt på din sokkel. Tror det vil tage en del tid at gøre det, men det er den maskine som tømrer bruger. Bosch har også lavet en maskine der kan klar det.
Feincutteren kan sikkert lejes i byggemarked, for den koster 4.000 kr.
Bosch kan købes for 700 kr. på tilbud i øjeblikket. Den kan også bruges som trekantsliber.
God fornøjelse
:-)
Hvis du fjerner det gamle gulv, vil du få en kant fra sokkel ned til dit trægulv. Det kan du selvfølgelig dække med en liste, men det kræver at du har skåret meget tæt på sokkel. Opgaven er ikke umulig. Men tidskrævende og lidt besværlig.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan dit køkken ser ud, om der er håndvask etc. for så kan det godt være et større arbejde at flytte elementerne. Sæt evt et billede ind. Du ved måske heller ikke om det trægulv der er nedenunder er i orden. Det er formentligt fuldt af huller fra det underlag der er under linoleum.
Men det er en helt anden ting.
Hej igen

Der er nemlig håndvask i de køkkenelementer - derfor tænker jeg også, at det er svært at fjerne. Tror, jeg må forsøge mig med at skære og bare være bevidst om, at det måske ikke bliver den kønneste løsning, men den letteste lige nu :-)

Jeg må prøve at få fat i de fancy skæremaskiner, du taler om.

Mange tak for din hjælp - det er uundværligt for en amatør som mig :-)

Henry
ja, så er løsningen nok at skære. Du kan leje den her.
http://www.lejnu.dk/Item.aspx?rid=8&id=1885
Du kan rette kanter med et stemmejern. Det kunne du til nød også "skære" langs kanten med istedet for maskinen. Det tager sikkert rigtig langt tid. :-)
God fornøjelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis