LED Spots/ Energisparepære...erfaringer osv.

Hej

Så denne side med LED sport og de var rigtig energisparende f.eks denne :

http://www.trenden.dk/pi/GU10_LED_Spot_med_en_1_Watt_Diode_1718_76.aspx

ab507f28-78e7-4aa4-8c6c-85dfa1d2041a.gif
på kun 1 watt

....
Så kommer spørgsmålet.. er der nogen som har nogen af de LED sport og evt. den ovenstående og kunne tage et billede når sådan en var tændt...ville gerne se hvor meget lys den egentligt giver fra 1 diode

Tag helst billedet om aftenen

På for hånd tak



Lige hvis der var nogen som skulle bruge en god El-Forbrug prisberegner
http://www.thymors.dk/page960.aspx
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her vil jeg også gerne høre eller se nogle svar


Citat fra karlsen

Her vil jeg også gerne høre eller se nogle svar


Ja for det giver lidt stof til eftertanke....

F.eks.

Vi siger vi erstatter en 30watt halogenpære med denne 1watt pære og vi siger vi har en El-pris på 1,70kr/kwh
Og lad os have disse 2 pære tændt i 365dage..(24t i døgnet)

1 Watt pæren :
0,001kwh x 24timer = 0,0241kwh
0,0241kwh x 1,70kr/kwh = 0,041 kr/døgn
0,041kr/døgn x 365 døgn = 14,965kr (for 1 helt år)

60 Watt pæren :
0,060kwh x 24timer = 1,44kwh
1,44kwh x 1,70kr/kwh = 2,4480 kr/døgn
2,4480 kr/døgn x 365 døgn = 893,52kr (for 1 helt år)

Så man sparer bare ved skift af (1) pære = 878,55 kr
- køb af pæren+porto = (129kr+60kr = 189kr)
ialt = ( 893,52 - 189kr) _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ = [ 704,50 kr ]

(((((HVIS JEG HAR REGNET RIGTIGT HEHE wink )))))

Det er da lidt man kan tænke over hvis man bare har 5-8stk af denne slags pærer i sit hus hehe....(men lige huske på at regnestykket er hvis de er tændt 365dage i træk)

Men kom endeligt med erfaringer - billeder

Eller hva med de der "stift" halogen ? kan man osse snart få dioder som "stift" ? eller skal der en eller anden slags omformer-dims-diodeting til før man kan gøre det ???
Hej Ascona400

De led spots du har kig på giver ikke meget lys, måske hvad der svarrer til 10 watt glødelampe.

Dette ændrer også meget på dig regnestykke, men stadig er det en enorm god forretning.

Jeg købte på et tidspunkt nogle led-spots præcis magen til dem du har kig på, bare 3 watt de giver ca. hvad der svarrer til 30 watt, jeg har stadig nogle til overs, så hvis du er intereseret så kan du købe dem af mig jeg skal have 100 kr. stykket, og jeg har både hvid og varm hvid. Du kan komme og afhente hos mig, eller jeg kan sende til post danmarks normale priser. Send mig en PM hvis det har din interesse.
Jeg har også kigget lidt. Det jeg har valgt at gøre pt, er dog at "beholde" de traditionelle 12v halogener, og så trække en ledning der kan klare både 12v og 230v så det er klart til når jeg engang skifter ud. Så skal trafo'en bare udskiftes med lidt strøm, og der skal nye pærer/fatninger på ledningerne.

Problemet er for mig prisen.

En LED pære der kan lyse lidt koster ca. 130kr, PLUS fatning(er), dvs. omkring kr. 3-400 pr stk, hvor jeg kan få eks. 5x20w halogen for det samme.
OK, halogen sættet bruger så ca. 45w mere end 5 tilsvarende LEDs, men nu er det jo sådan at pærerene ikke er tændt 24x7 herhjemme. Så jeg vil måske med lidt held komme op og spare 100w om dagen = 35kwh om året = 75kr, og så er tilbagebetalingen ligepludselig 15-20 år (ej justeret for inflation, prisstigninger osv.) for hvert "5-er sæt" jeg har hængende. Så jeg venter altså på at prisen falder lidt mere på LED pærer og fatninger, eller på at el prisen stiger så meget at det bliver profitabelt.

Men hvis man er lidt grøn i tankerne såvel som i pungen, så gør det vel ikke noget at det ikke er så profitabelt.
Citat fra Twist

Jeg har også kigget lidt. Det jeg har valgt at gøre pt, er dog at "beholde" de traditionelle 12v halogener, og så trække en ledning der kan klare både 12v og 230v så det er klart til når jeg engang skifter ud. Så skal trafo'en bare udskiftes med lidt strøm, og der skal nye pærer/fatninger på ledningerne.

Problemet er for mig prisen.

En LED pære der kan lyse lidt koster ca. 130kr, PLUS fatning(er), dvs. omkring kr. 3-400 pr stk, hvor jeg kan få eks. 5x20w halogen for det samme.
OK, halogen sættet bruger så ca. 45w mere end 5 tilsvarende LEDs, men nu er det jo sådan at pærerene ikke er tændt 24x7 herhjemme. Så jeg vil måske med lidt held komme op og spare 100w om dagen = 35kwh om året = 75kr, og så er tilbagebetalingen ligepludselig 15-20 år (ej justeret for inflation, prisstigninger osv.) for hvert "5-er sæt" jeg har hængende. Så jeg venter altså på at prisen falder lidt mere på LED pærer og fatninger, eller på at el prisen stiger så meget at det bliver profitabelt.

Men hvis man er lidt grøn i tankerne såvel som i pungen, så gør det vel ikke noget at det ikke er så profitabelt.


Hvorfor egentlig gøre det så besværligt? F.eks den diodepære vi her snakker om findes jo også med MR16 fatning, og 12 volt, og så passer de lige i din eksisterende installation. og så sparer du 2-300 kr. pr. spot med det samlede omkostniger!
Annonce
Skriver når jeg kommer hejm i aften....

På billedet er der 5 * 4W led spots...

Kig på vinklen på de billige spots, de ligger på 10-15 grader... det er ALT for lidt.... Så pas på.
@Multihåndværkeren:

Personligt vil jeg slet ikke RØRE ved 12v LED. Fordelen ved 230v LED'en er jo bl.a. at den ikke kræver trafo, at den kan lysdæmpes, og at man i princippet derfor kan skifte den ud med lige det man har lyst til. Med en 12v, kan man "kun" skifte til noget andet 12v, og det kræver alligevel en aut. elektrikker at ændre i en "ikke nøglefærdig" installation (altså med mindre man holder sig til at udskifte pæren, men det er altså ikke nok for mig).
En 230v Led kan ikke dæmpes
Hej Twist,

OK, så har jeg vidst misforstået dit indlæg, jeg forstod på dig at du havde 12 volts spots, med tilhørende transformere og kabelføring?

Hvis du vil skifte dine 12 volts halogen spots til Led spots, så kræver det ikke en elektrikker at gøre dette, da ledspotsene har samme fatning som halogepærerne, det er bare at løfte armene og udskifte pærerne, vupti så er de miljøbesvist

Dioder kan ikke dæmpes!, dvs. de kan godt dæmpes en meget lille smule med en speciel transformerboks, det er ikke noget du kan bruge til noget, og kan slet ikke dæmpes med en alm. lysdæmper/dimmer
Her i huset har jeg 3 tøser og en frygtlig masse lys på toilettet 5 spot á 50 watt.og de var tænt 24/7 og de brændte ud jævnligt.
Dem har jeg udskiftet med nogle 3W GU10 LED fra jem&fix de har nogle tilbud på dem med jævne mellemrum (240V)
Først prøvede jeg med nogle LED på 1,1W fra Fötex men dem er der ikke nok knal på.
De "nye" 3W fra jem&fix har jeg ikke hørt noget for.
Jeg går med ro i sindet forbi toilettet uden at slukke lyset for pyt 5x50W=250W men 5x3W=15W så pyt pyt.
Nu skal jeg bare have fundet nogle til Emfanget 2 stk 4W med E14 sokkel (spot)(240V) har lige nu nogle 1.1 W LED men igen de giver ikke meget fra sig.
Jeg skal have købt nogle indbygnings spots fra LITEHAUS Alu Square I (240V) som skal bruges som natbelysning deri kan man med fordel putte 1,1W LED i

PC.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis