Ny olietank

Hvem udfører dette ?

Jeg har fået tilbud fra Shell på 22.000 for ny udendørs tank... synes det lyder lidt dyrt..... er prisen bare sat efter, at mange SKAL skifte inden 1.10.2008 ?

Hvem kan ellers lave det ? En VVS'er ?

Thomas
Hvem udfører dette ? Jeg har fået tilbud fra... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja man må gerne selv skifte tanken og rør, men hvad så hvis skidtet bliver utæt og din grund forurenet, det er derfor det koster en del hvis shell ok eller andre skifter den, for de er nemlig dækket af oliefondens forsikring, som betaler for rensningen af grunden..
har du selv skiftet den ja så BETAL SELV.. og det koster ikke mange hundredetusinde at få gravet 100m3 forurenet jord op.
selv om jeg sagtens selv kunne skifte en olietang og rør, ville jeg nok stadig betale feks kai dige bach for det, så er der ingen problemer, og sker der noget feks når du tapper olien af den gamle tank, så er du afholdt yderligere udgifter.

og husk lige alt spild over 5l skal meldes til miljøvagten.
Bemærk, at røret skal være af den plastovertrukne type (Wiku-rør)
Og røret skal være i ét stykke uden samlinger.
Så det er ikke sikkert det er ok at genbruge det gamle rør.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
kender godt røret, har faktisk fået en prøve fra shell.

men de siger derimod at der godt må være samlinger. da de skal trække det indendørs i kælderen, kan det blive nødvendigt, da det er besværligt ellers...

Thomas
Hej til Hans W.

Hvor har du det fra at det skal være plastovertrukne rør fra olietanken?
Prøv at se min tidligere tråd "ny olietank " (findes nederst på denne side) Her er et interessant indlæg fra slupperman den ældre.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Hej Kovas.
Når jeg skriver, at rørene skal være plastovertrukne, gælder det kobberrør.
Altså Wicu rør eller som der står i bekendtgørelsen "Kobberrør som er plastbelagt fra fabrik"
hermed mener jeg, at det ikke er sikkert man bare kan tilslutte det rør, der ligger fra den gamle tank.

Her er udsnittet fra bekendtgørelsen:

Rørsystemer
Følgende rørsystemer er at betragte som typegodkendte:
1) Varmforzinkede stålrør samlet med standard
gevindfittings med brug af olieresistente
pakningsmaterialer. Nedgravede rørsystemer
skal beskyttes med selvklæbende, selvvulkaniserende
plasttape eller anden beskyttelse
der giver tilsvarende sikkerhed mod
korrosion. Der skal udføres højspændt poresøgning
ved 15.000 V.
2) Rustfrie stålrør af austenitisk syrefast type
med min. 16,5 % Cr, min. 2% Mo og max.
0,03% C eller højere legerede typer. Kun
fuldsvejste samlinger, som efter svejsning er
renbejdsede udvendigt må nedgraves.
3) Kobberrør som er plastbelagt fra fabrik.
Samlinger af nedgravede eller indstøbte rør
skal udføres ved hårdlodning med loddemetal,
der indeholder mindst 45% sølv, og sådanne
samlinger skal være omsluttet med
vandtæt krympeflex med så stor længde, at
den originale plastbelægning overlappes
med mindst 5 cm til begge sider. Synlige
samlinger kan udføres med mekaniske koblinger,
som skal være omsluttet med krympeflex,
som anført ovenfor.
4) Fleksible olieslanger, som er specielt fremstillet
til montering på brænderenhed på
oliefyr.
For nedgravede tanke, som ikke er udvendigt katodisk
beskyttede, skal rustfri rør og kobberrør
være elektrisk isolerede fra tanken. For nedgravede
tanke, som er udvendigt katodisk beskyttede,
skal alle forbindelser til tanken være inddraget
i beskyttelsen.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej Hans W

Tak for dit svar. Da jeg i mit eget indlæg om olietank fik denne adresse: http://147.29.40.90/_LINK_0/0&ACCN/B20060164105 fandt jeg under bilag 2 den samme tekst som du citerer, men senere under overskriften overjordiske tanke mener jeg at det kan fortolkes som almindelige kobberrør og mekaniske samlesystemer. Er det ikke rigtigt forstået?

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Nu er jeg jo slet ikke ekspert. Jeg ved kun hvad min oliefyrsmand har sagt, og så har jeg spurgt en ekstra gang hos "Energiteknisk Klub", der har folk som ved sådan noget, (ud over man får en klækkelig rabat på olie, som skrevet engang tidligere) og så har jeg da læst lidt i de papirer samme klub sender ud for at være sikker på min oliefyrsmand ikke render om hjørner med mig. wink
Jeg har fået udført installation af en såkaldt ovenjordisk tank med Wicu-rør, og det er jeg meget tilfreds med. Da jeg overtog huset sad der en stump kobberrør og stak op af gulvet inde ved fyret. Det var en gammel olieledning, der var gået hen og blevet lidt tæret fordi den var støbt ned i cementgulvet!
Den slags vil jeg gerne være foruden.
Men bortset fra det ser det da ud som om det kun er i forbindelse med nedgravede tanke at man kræver plastovertrukket rør.
Men på det område foretrækker jeg det mest sikre, og prisforskellen er ikke så stor. (Wicu = ca. 20 kr. pr. m.)
Egentlig ville jeg med min oprindelige bemærkning blot opfordre folk til at passe på, og ikke ukritisk genbruge gammelt.
Jeg kender jo ikke noget til hvilken type tank du og andre har stående.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Det er samtidig vigtigt at du er opmærksom på de nye regler omkring olietanke, jeg havde selv problemer med dette da jeg skulle løbe ind nye, men fandt efter lang tid søgning hjælp til en forklaring her.
Nu når vi taler om at købe online, er der efter egen erfaring ligeledes stor forskel prismæssigt mellem online butikker. Gennem kelkoo, som sammenligner priser fandt jeg frem til min olietank på denne side.  

Mvh

søren
vi skiftede tank her i april måned

købte den hos vvseksperten i hedensted ,hentede den selv på trailer

monterede og skar den gamle op og rensede den efter alle kuntens regler og opsamlde slam i stål tanke

afleverede tanken på genbrugs pladsen hvor den blev godkendt

alt i alt sparede vi 1000 vis af kriner ved og selv udføre arbejdet

og papirene blev godkendt af komunen uden problemer og ny pbs kom fra dem få uger efter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis