mursten i stråvæg ?

Hej,

Vi er i gang med en større ombygning af en lejlighed på 4.sal med skråvægge fra ca. 1 meter oppe af væggen.
Lejligheden er 2 lejligheder lagt sammen og i midten, er der ikke skråvæg grundet et trapperum

I forbindelse med at vi skulle rive køkkenet ned, fik jeg en overraskelse, da det viste sig at der ovenpå et spær tæt ved trapperummet var mursten.
Det tilsvarende spær i badeværelset er i sin tid blevet frilagt.

(se tegning)
[ATTACH]6104[/ATTACH]

Jeg skal selvfølgelig have en murer ud og kigge på det, men for at få en fornemmelse af, hvad jeg står med, har jeg et par spørgsmål:
Er de mursten der er lagt ind ovenpå spærret bærende ?
Er der nogen der har set lignende konstruktioner ?


Tak tak smile
mvh
Christina
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Christina.
Ja da, men det er så i forbindelse med ældre bindningsværks huse jeg har set det. Jeg kan ikke forestille mig at der skulle være noget bærende i dit lille stykke, det er nok blot en udfyldning med for hånden værende matrialer.

V.h. Håndværkeren
Jeg kan heller slet ikke tro på at det skulle være bærende, men måske har det været led i en oprindelig brandsikring ud mod trapperummet??

Jeg har oplevet noget lignende ved kviste, og her bærer det jo så selve kvisten, selv om jeg synes det er en meget ustabil konstruktion.

Hvis der i dette tilfælde er yderligere murværk længere op, hvilket jeg ikke kan forestille mig, skal man selvfølgelig være obs på det.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej,

Tak for jeres svar.
Der er nok ikke andet at gøre end at hænge lidt ud af vinduet, for at se om der er noget ovenpå.

- og så håbe på at der er tale om 'udfyldning med eksisterende materialer' smile

mvh
Christina
Du kan vel gå op på loftet og se efter ? Men det skulle være mærkeligt om det lille stykke skulle bære et skillerum ovenpå.

V.h. Håndværkeren
Nej, det har ikke noget med loftet at gøre.
Hvis det skulle bære noget, skulle det være en del af bagtrappe rummet som ligger udenpå bygning.

Bjælken som stene er lagt på er et tagspær eller løber parallelt med tagspærene.

Såå smile
Annonce
Så er der ingen grund til bekymring, bare fjern de sten.
Hej,

Så har vi kigget, og jeg er ret bange for at det bær taget til trappe tårnet.
Der er selvfølgelig mulighed for at der ligger en overlægger som bær, men hvis vi kigger på løsningen i badeværelset, kunne det godt se ud som om at der er udlignet et eller andet. Der er i hvert fald en stort stål beslag.

Hermed et par billeder:

[ATTACH]6117[/ATTACH]

[ATTACH]6115[/ATTACH]

[ATTACH]6116[/ATTACH]


Hvad siger I det ligner ?
smile
mvh
Christina
Det ser da godt nok lidt besynderligt ud, så det kunne da godt være du skulle lade de sten blive stående hvor de står og så pudse dem op igen eller lægge gips plader på helt ud på bjælken. Du kan jo egentlig heller ikke bruge det hul der bliver til andet end en støvsamler.

V.h. Håndværkeren
Tjaaa

Det ville bare give noget mere lys i hjørnet og ved den væg hvor komfuret skal stå (til højre for vinduet)

Og så ville jeg gerne bruge noget af den væg med spæret til hylder ...smile

Beslaget fra badeværelset - ligner det en udligning ? Altså, at der ligger en drager under loftet...

mvh
Christina
Jeg kan godt se hvor du vil hen, men jeg tør ikke råde dig til at rive den ned da jeg ikke har været i bygningen. Om det stykke pladejern er en form for forstærkning til en overligger er svært at besvarer, det kunne dog godt ligne noget sådant. Måske det blot er et beslag der holder skråbjælken, hvis tappen er rådnet væk.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis