mursten i stråvæg ?

Hej,

Vi er i gang med en større ombygning af en lejlighed på 4.sal med skråvægge fra ca. 1 meter oppe af væggen.
Lejligheden er 2 lejligheder lagt sammen og i midten, er der ikke skråvæg grundet et trapperum

I forbindelse med at vi skulle rive køkkenet ned, fik jeg en overraskelse, da det viste sig at der ovenpå et spær tæt ved trapperummet var mursten.
Det tilsvarende spær i badeværelset er i sin tid blevet frilagt.

(se tegning)
[ATTACH]6104[/ATTACH]

Jeg skal selvfølgelig have en murer ud og kigge på det, men for at få en fornemmelse af, hvad jeg står med, har jeg et par spørgsmål:
Er de mursten der er lagt ind ovenpå spærret bærende ?
Er der nogen der har set lignende konstruktioner ?


Tak tak smile
mvh
Christina
Hej, Vi er i gang med en større ombygning af... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er heller ikke så modig, at jeg tør råde til at pille det ned uden videre.
Man kunne lave en ståltrekant og sætte ind i stedet for, men det vil fordre at man får frit udsyn til de overliggende konstruktioner først. Det vil medføre megen tumult, som måske næppe er ulejligheden værd.
Du kan vel næppe komme ind over køkenloftet og se, hvad der skjuler sig der oppe?
Konstruktionen i badeværelset bekymrer mig også noget. Der må være et eller andet, man har været urolig for, siden man har lavet den svære indretning.
Det kan også bare være et spørgsmål om en eller anden form for stabilisator, der måske ikke har direkte bærende funktion, men som f.eks. ved en orkan træder i kraft.

Det er meget spændende, på den fede måde, som det vist hedder på nudansk. Det kan bare gå hen at blive lidt for spændende, hvis man ikke er helt sikker i sin sag.

Hvis du ikke føler dig 112% overbevist om at den kan fritlægges og fagfolk og evt. dit forsikringsselskab ikke er klare i mælet, ville jeg se at komme til at holde af den og finde en god måde at inkorporere den i miljøet.
Kunne du ikke sætte et stort køleskab om bag ved den?

Jeg er meget spændt på at høre løsningen på denne historie!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, jeg er også noget spændt

Næste skridt bliver at få en ud og kigge på det.
Normalt er det vel en murer, der river bærende vægge ned (?), men man skal vel også have en ingeniør ud, hvis der skal laves en udligning...

Hvad er proceduren ?
Og er der nogen der kender nogle i KBH området ?

mvh smile
Christina
Bare et løst skud fra hoften, men er du sikker på de bjælker må fritlægges? Her tænker jeg på brandsikring så ikke taget skrider ned hvis en brand i dit køkken "æder" bjælken på 10 minutter? Det ligner lidt en større renovering I er i gang med, og der er man nød til at kigge lidt på den slags regler, ihvertfald hvis det skal gå rigtigt for sig wink
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis