Ventilation i parcelhus

Er der nogen der kan fortælle mig om jeg skal vælge en modstrøm- eller en rotorveksler, jeg har også spurgt i andre forums, men syntes ikke jeg har fået det endegyldige svar.

Vil I ikke dele Jeres erfaringer med mig, Jeg glæder mig meget til at høre fra Jer
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Kauf

Er der nogen der kan fortælle mig om jeg skal vælge en modstrøm- eller en rotorveksler, jeg har også spurgt i andre forums, men syntes ikke jeg har fået det endegyldige svar.

Vil I ikke dele Jeres erfaringer med mig, Jeg glæder mig meget til at høre fra Jer


Hvad er lige forskellen på de to ?

V.h. Håndværkeren
Uden i øvrigt at være ekspert på området, så har du jo faktisk en tredie mulighed også, nemlig krydsveksleren. (den go'e gamle teknik)

Der er fordele og ulemper ved alle, men umiddelbart vil jeg nok sige at hvis ellers anskaffelsesprisen er fornuftig i forhold til alternativerne, vil modstrømsveksleren være mit bud. Dette er det nyeste teknologi med den absolut største virkningsgrad og laveste energiforbrug. Det er også den mest kompakte type.

Du skriver ikke meget om, hvor aggregatet skal benyttes. I en roterende veksler er luftstrømmene f.eks ikke 100% adskilt, hvilket KAN give problemer i miljøer med lugt/bakterier etc. Til gengæld har du også her en god driftøkonomi.

Jeg mener med bestemthed, at krydsvekslere er de "billigste" i anskaffelse - naturligvis ved sammenlignlige ydelser.

Husk imidlertid: jeg ikke er ekspert på området og mit kendskab er derfor også ret hobbybaseret

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Jeg ville vælge modstrømsveksleren. Den har ca. den samme virningsgrad som rotorveksleren og så slipper du for overførelse af lugte/fugt fra f.eks bad, brændeovn o.s.v.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis