Vask af plankegulv!

Hej

Jeg har netop købt en lejlighed og er lige flyttet ind.

I hele lejligheden (på nær køkken og bad) ligger der plankegulv.

Gulvet er mørkere nogle steder. Så vidt jeg kan se det er det der hvor der har været gået mest på det så i bund og grund er det jo nok snavs.

Jeg vil nødig i gang med at slibe gulvet ned da det egentlig er rimelig pænt. Men hvordan får jeg det så pænt. Jeg går udfra det skal vaskes grundigt men hvorledes.
I må gerne skære det lidt ud i pap da jeg ikke har så pokkers meget styr på det.

På forhånd tak.

Anders
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ud fra at dine gulve er ubehandlede....
Brandvarmt varm, sæbespåner og pibeler (hedder også kaolin, og kan købes i supermarked - ihvertfald i føtex). Sæben gør overfladen beskytter overfladen så den er lettere at holde smudsfri - Sæben trænger bedst ind i træfibrene når vandet er varmt. Kaolin beskytter træet mod solens påvirkninger - træet kan ellers godt blive gulnet med tiden.

knofedt, knofedt, knofedt

Mvh Jax
Eller trærens hvis gulvet er ubehandlet..... Så skal du bare vaske gulvet med det.

Men jeg vil tro du har noget lak eller lign. på. Hvis det er lak, så skal du slibe, hvis det er sæbe, så kan du give det en ny sæbebehandling.
Jeg lånte en gang en skuremaskine, som er en maskine med roterende børster som sæbeskurer gulvet og samtidigt suger det snavsede vand op. Det var et ubehandlet ældre plankegulv som så forfærdeligt ud. Efter behandlingen var det som nyt. Du kan muligvis leje én, prøv eventuelt i et mindre rengøringsfirma.

mvh
gug
Som Twist skriver: Trærens - eks fra TripTrap

Fik mit gulv tilbage efter at have fremlejet i et par år, og troede at jeg skulle til at slibe, men ville liiige prøve først med noget rens - og det virker altså. Kræver blot at gulvet ikke er olie/lakbehandlet forinden.

Vh, S
Det lyder godt med jeres forslag. Det er dejligt at der er gode muligheder for at få et flot gulv (selv om det faktisk ikke er så meget det kan ses).

Er der en måde hvorpå jeg kan se om det er sæbehandlet eller lakeret.

Anders
Annonce
Ja og nej.... Men du kan mærke på gulvet om det er "glat" eller "ru". Hvis gulvet er glat, så er det næsten helt sikkert lakbehandlet. Er gulvet ru, kan du kontrollere ved at tage lidt vand, eks. på en karklud og vride det ud på gulvet. Hvis det danner en lille sø, uden at forsvinde så er gulvet matlakeret. Hvis vandet "synker" ned i gulvet, så er det enten sæbebehandlet eller ubehandlet. Så tag derfor karkluden og gnub den i vandet. Hvis du lugter sæbe, så er gulvet sæbebehandlet, ellers er det MEGET lang tid siden gulvet er behandlet, eller også er det et ubehandlet gulv.
Hej DNA

Tillykke med dit gamle gulv. Gør dig selv den tjeneste at købe en gammeldags gulvskrubbe med rigtige børster. Du skal skrubbe gulvbredderne i årenes retning med en meget tyk grød af sæbe. Brug skubben til at "kaste" vandet ud på gulvet og så er det bare igang med bare tæer og skrubben. Hvis det er helt galt kan det også klares på knæ, men der lægges for det meste flere kræfter i når man står op.

Efter at have skrubbet 4-5 bredder kan du gå tilbage og begynde at tørre op, så er jeg sikker på at du får et rigtig flot resultat ud af det.

Har du noget rigtig genstridigt snavs, så skrub en gang mere. Jeg er sikker på at du sagtens kan få det af.

God fornøjelse med dit projekt.

Med venlig hilsen

Tibberup Høkeren

www.tibberuphoekeren.dk

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere