Vinteropladning akkumulatorer

Hej
Jeg købte i foråret en sejlbåd (Granada 27), som jeg nu er ved at vinterklargøre for første gang. I den forbindelse er jeg kommet i tvivl om, hvorledes jeg korrekt oplader bådens akkumulatorer vinteren over.

Båden har to akkumulatorer:

En akkumulator til forsyning af strøm til elapperater og lys. Når båden ligger ved kaj, oplades denne akkumulator af en almindelig 12 volts oplader (der kobles til strømmen på havnen). 12 Volts opladeren er koblet direkte til denne akkumulator.

Herudover har båden en akkumulator til startmotoren, som ved normalt brug oplades af den generator, som bådmotoren trækker.

De to akkumulatorer er ved normalt brug ikke sammenkoblede, men båden har en kontakt, som kan koble dem parrelllet sammen.

Mit spørgsmål går på, hvordan jeg korrekt oplader disse to akkumulatorer vinteren over - og holder dem korrekt opladet. Specielt er jeg i tvivl om, hvorvidt min oplader kan oplade begge akkumulatorer på en gang, hvis jeg kobler disse sammen (parrellelt). Eller om jeg skal oplade dem enkeltvis f.eks. en gang hver anden måned.

På forhånd tak

Peter Drejer
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal ikke paralelkoble de to batterier, det dårligste batteri vil aflade det andet, du skal lade batterierne hver for sig , og allerbedst så skal du tage dem ud af båden og med hjem i varmen, såholder de længere

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

for bare nogle få uger siden var jeg på jagt efter artikler om opladning af batteri. Fordi jeg skulle finde ud af hvilke volt en fuldt opladet akkumulator skulle have... Det var mellem 14,4 til 14,8 volt..
I disse artikler fandt jeg også forklaringen på vinteropbevaring af forbrugs- og startsbatterier.
De skal lades helt op - hver for sig - væskestanden skal tjekkes og de skal stå mellem min og max mærket.. dvs nogle millimeter over lamellerne (hvis man kan tage propper af og tjekke det.. Når de er ladet så de får ladestrøm på mellem 14,5 og 15 volt tager man laderen fra og så skal de bare stå vandret i båden - Vælger man at tage sine batterier hjem, skal de stå koldt, gerne stå tæt på frysepunktet som muligt.. Når de er kolde holder de ikke over 12 volt men når de bliver varme igen til foråret lader man dem igen helt op.... og dine batterier holder i mange vintre... wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

når jeg sagde hjem i varmen ,mente jeg frostfrit, andy har helt ret

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hej
Andy og Rolias
Tusind tak for Jeres svar og gode råd vedr. opladning og vinteropbevaring af akkumulatorer.
De bedste hilsener
Peter Drejer
Jeg kan desværre ikke lige huske hvor koldt det skal være før det fryser .. men det er et pænt stykke under frysepunktet... mit batteri bliver i båden..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Nu står din båd vel også indendører Andy !
Jeg har opbevaret min akumolator således da jeg sejlede, hjem på værkstedet og så et ladeapparat der er styret af et kontakt ur der lader i en time hver dag. Jeg havde så en lille pære monteret på akumolatoren der brændte hele tiden.

V.h. Håndværkeren
Nej det har jeg ikke... både bilen og båden står ude døgnet rundt.. selv om det fryser 15 grader... og måler man på sit batteri når det fryser så meget er der ikke ret meget krudt på det, men det er jo ligemeget på bådbatteriet.. det er opbevaret korrekt..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg fandt lige dette...

Opbevaring af batteriet bør
være koldt (batterifirmaerne
anbefaler ca. 5°C), forudsat at
batteriet forinden er blevet
100% opladet!
Vær ikke bange for, at batteriet
fryser i stykker, et fuldt opladet
batteri fryser ikke før
ved ÷67°C.
Det er bedre at opbevare batteriet
køligt i campingvognen
end at afmontere det for opbevaring
i f.eks. villaens lune
bryggers!
Afmonter batteriklemmerne
ved sæsonslutning, derved er
selv små udladninger til elektronikken
i campingvognen afbrudt,
forudsat at batteriet
ikke er tilsluttet solpaneler eller
vedligeholdelseslader.
Batteriet bør oplades 100%
efter hver campingtur, ikke
vente til næste weekendtur
med opladning.
Afbryd batteriets hovedafbryder
efter hver tur, derved
afbrydes de små strømme,
der tilflyder elektronikken i
campingvognen.
Vær opmærksom på at Caravan
Mooveren også benytter
strøm til at køre campingvognen
på plads.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra grandoldman

jeg fandt lige dette...

Det passer jo lige med Temp. i køleskabet.:p

René
Citat fra ALB69

Det passer jo lige med Temp. i køleskabet.:p

René


Og hvad tror du så Fruen vil sige til at du mogger en akomulator ind i køleskabet:-)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis