Vinteropladning akkumulatorer

Hej
Jeg købte i foråret en sejlbåd (Granada 27), som jeg nu er ved at vinterklargøre for første gang. I den forbindelse er jeg kommet i tvivl om, hvorledes jeg korrekt oplader bådens akkumulatorer vinteren over.

Båden har to akkumulatorer:

En akkumulator til forsyning af strøm til elapperater og lys. Når båden ligger ved kaj, oplades denne akkumulator af en almindelig 12 volts oplader (der kobles til strømmen på havnen). 12 Volts opladeren er koblet direkte til denne akkumulator.

Herudover har båden en akkumulator til startmotoren, som ved normalt brug oplades af den generator, som bådmotoren trækker.

De to akkumulatorer er ved normalt brug ikke sammenkoblede, men båden har en kontakt, som kan koble dem parrelllet sammen.

Mit spørgsmål går på, hvordan jeg korrekt oplader disse to akkumulatorer vinteren over - og holder dem korrekt opladet. Specielt er jeg i tvivl om, hvorvidt min oplader kan oplade begge akkumulatorer på en gang, hvis jeg kobler disse sammen (parrellelt). Eller om jeg skal oplade dem enkeltvis f.eks. en gang hver anden måned.

På forhånd tak

Peter Drejer
Hej Jeg købte i foråret en sejlbåd (Granada 27)... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De der vejledninger er lidt finurlige.. Jeg har fundet anvisninger fra minus 5 til plus 10 grader for opbevaring...
Ladespænding svinger også omk. 1 volt i anbefalingerne.
Jeg har et lille tør(gel)batteri på 12 volt... laderen giver 12v 500 mA ... I starten lader den med ca. 12,9 volt og gør det længe og så springer den til over 15,57 volt... og det er endda en ret dyr lader.
Men jo koldere jo langsommere er kemi'en i batteriet.. Det har mange vel erfaret hvis man i minus 10 grader ikke får startet bilen i første hug..
Derfor er det jo også et trik at lade lyset været tændt på bilen i ca. 1 minut når det fryser, før man starter... strømforbruget varmer batteriet op og effekten stiger...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra Håndværkeren

Og hvad tror du så Fruen vil sige til at du mogger en akomulator ind i køleskabet:-)

Jeg er sikker på at hun siger at jeg skal passe på hendes neglelak når jeg hiver den ud igen,derefter vil hun enten sige SKRID eller FORSVINDbiggrin
René
Ladespænding afhænger af type og temperatur på batteriet.
En ordenlig lader er temperatur kompenseret. Ladespændingen er ca 14,4V ved 0 grader.
Der er forskel på at oplade og vedligeholdelses ladning.
CTEK har nogle gode ladere der kan bruges udenfor. Der er mange ladere der kun må bruges indendørs. En båd er udendørs også i kahytten.
www.ctek.se

Mvh Thomas

Hvad er den så en sommerdag på 25 grader??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg kan ikke huske ladespændingen ved 25 grader. Den er lavere.
Hvis man vedligeholdelse-lader (konstant spænding) med 14.4 V ved 25 grader forsvinder vandet langsomt. Det gælder også for lukkede celler.
Der er en ventil der åbner ved højt tryk.

Mvh Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis