Skifte baglygte pære på Fiat Grande Punto

Hej alle
Med fare for at blive helt til grin vil jeg høre, om der er nogen der har erfaring med ovennævnte?
Den ene baglygtepære er gået på min Fiat. Og skiftes skal den jo så. Desværre er instruktionerne i manualen ikke særligt uddybende. Der tales om at fjerne/ løsne strømstikket for at komme ind til pæren. Jeg kan ikke hitte det strømstik til trods for jeg har løsnet op til flere skruer! Er der nogen der kan hjælpe, eller er jeg nødt til at besøge værkstedet?
Vh Frk knapt-så-Handy
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
sidder der ikke nogle skruer i selve lygteglasset som du bare skal skrue ud og så tage hele lygten ud, tage stikket af og skifte pæren??.. Husk nu du ikke skal sætte dine fedtede fingre på selve pæreglasset... det kan forkorte levetiden... godt nok ikke så meget på en alm baglygtepære som på en forlygtepære...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej og tak for dit forslag - jo der er et panel inde i bagagerummet, som jeg jf manualen skal løsne, og der efter så tage strømstikket ud - det er prøvet, men jeg kan stadig ikke finde det der strømstik. Gør det selvfølgeligt også lidt besværligt, at jeg ikke ved, hvad jeg skal kigge efter. Jeg passer på med 'fedtefingre'.
Uden at skulle lyde klog, har ikke prøvet på en Grande Punto. Men på min punto II er der 2 møtrikker jeg skal pille af, derefter kan jeg tage hele lygtekonsollen ud, fjerne strømstikket. Derefter er der en eller 2 skruer, som skal fjernes for at skille lygten ad, så kan man skifte pærer og samle skidtet igen......... det er næsten et fuldtidsjob smile

 

Christian

Hej Speedi/Christian
Tak for dit svar - jeg er helt på herrens mark med den lygte! Lyder dog som noget af det samme med min. Selve lygtekonsollen - den hiver du ud ude fra - ikke? Jeg vil prøve at hive mere i konsollen - det må da kunne lade sig gøre, jeg nægter simpelthen at køre på værksted for det! ;-)
Selve lygten tager hiver jeg ud udefra, men inde i bagagerummet er der 2 "slidser" i stofbeklædningen, svarende til top og bund af lygten. Bag disse slidser sidder 2 møtrikker, som kan skrues af med hjulnøglen.

 

Christian

Annonce
Citat fra Speedi

som kan skrues af med hjulnøglen.

Kender desverre ikke meget til produkterne fra den del af koncernen men det lyder meget voldsomt med en hjulnøgle.
René
Citat fra Frøken Handy

Hej Speedi/Christian
Tak for dit svar - jeg er helt på herrens mark med den lygte! Lyder dog som noget af det samme med min. Selve lygtekonsollen - den hiver du ud ude fra - ikke? Jeg vil prøve at hive mere i konsollen - det må da kunne lade sig gøre, jeg nægter simpelthen at køre på værksted for det! ;-)


Hej Miss Handy..
Det kan nu være meget smart at smutte på værkstedet, især på denne årstid :-)

Langt de fleste "service" værksteder skifter pærer uden regning.. hvis de får lov at sælge pæren til dig... Så helt dumt er det nu ikke.. (i denne kulde)..;-)

Mvh Jan J
Kan du nævne nogle værksteder her i det jyske der kan det??? Har lige bakset med at skifte nærlyspære i venstre side.... Det kan kun lade sig gøre hvis man er 2 man om det og løsner sikringsboksen. Eller fjerner kofanger og lygte (og derefter justere lyset)

 

Christian

Citat fra Speedi

Kan du nævne nogle værksteder her i det jyske der kan det??? Har lige bakset med at skifte nærlyspære i venstre side.... Det kan kun lade sig gøre hvis man er 2 man om det og løsner sikringsboksen. Eller fjerner kofanger og lygte (og derefter justere lyset)


Hej Speedi
Har fået det gjort ved "Terminalen.. Opel .. Smc... Seat"..
Men tror nu det er de fleste der gør det..

Mvh Jan J
Citat fra helja

Langt de fleste "service" værksteder skifter pærer uden regning.. hvis de får lov at sælge pæren til dig... Jan J

Ja og så sælger de pæren til en fed overpris,det er tåbeligt at lave biler der skal have demonteret kofanger,batteri,luftfilter eller noget somhelst andet vitalt for at skifte en skide pære,det eneste pæne jeg kan sige om en Mondeo 2 er at den er nem at skifte pærer på.(gælder dog ikke xenon,det kræver besøg på autoriceret værksted for at fortælle computeren at der er skiftet pærer,pengene skal jo hjem)
En åndsvag alarm der hyler når der er en der ikke har spændt sin sele giver en stjerne men det burde trække to stjerner ned hvis fru Jensen ikke kan skifte en pære uden et AOF kursus og en værktøjskasse.
René
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis