Afløbspumpe Grundfos Sololift 3-0

Hejsa

Jeg er blevet tvunget til at tænke alternativt da en mindre ombygning af køkken/stue pludselig bredte sig til badeværelset overover(på førstesalen)

Derfor er jeg nu nødsaget til at lave et midlertidigt toilet et andet sted i huset. Det eneste problem er at husets faldstamme går ud i kældervæggen en meter over gulvet og ikke ned igennem gulvet, så de to muligheder vi har er reelt:

Løsning 1:
Lave et lille rum på 3kvm i et hjørne af stuen og montere toilettet der. Rent praktisk er det muligt både med henblik på vand og faldstamme, men det er ikke specielt fedt for hverken os selv eller evt gæster at skulle gå over i et hjørne af stuen og skide inde i et lille rum lavet af reglar og spånplade.

Løsning 2:
Vi har et egnet rum i kælderen men der opstår problemet med manglende faldstamme, men her kommer løsningen med afløbspumpe med kværn på tale. Det ville være ideelt og nemt. Toilettet fra det gamle badeværelse kan bruges osv. Det eneste jeg er i tvivl om er hvorvidt løsningen er stabil osv. Jeg gider ikke stå og rode i pumpen når den er fuld og ikke virker osv. Den skal løfte spildvandet ca 1,5 meter og flytte det ca 8 meter vandret. Er det muligt og kender nogle til systemet??

Mvh
Kasper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså hvis du rent midlertidigt skal bruge et toilet, hvad så med at leje eller købe en portapotty ? De koster ikke en formue, og efter at have tømt den et par gange så er du HYPER motiveret til at arbejde hurtigere på at få lavet dit "rigtige" toilet færdigt.

mht, pumpe, så KAN man godt pumpe afløbsvandet væk (også omkring 10 meter), men hvorfor OP ? Var det ikke smartere lige at få lavet den faldstamme om nu du er igang ? Hvis der alligevel er tale om en ældre støbejerns stamme, så vil du i længden blive gladere for at få en ny af plastik. De koster ikke en skid, og selvom du måske lige skal have en kloakmester ud at syne en evt. ny tilslutning hvis du skal flytte det gamle rør, så får du i en estetisk pænere løsning, og i høj grad også en driftsmæssigt mere stabil løsning.
Hvis du gør det i den rigtige rækkefølge så vil du "kun" skulle undvære afløb/toilet i nogle få timer af gangen over et par dage.
mht, pumpe, så KAN man godt pumpe afløbsvandet væk (også omkring 10 meter), men hvorfor OP ? Var det ikke smartere lige at få lavet den faldstamme om nu du er igang ? Hvis der alligevel er tale om en ældre støbejerns stamme, så vil du i længden blive gladere for at få en ny af plastik. De koster ikke en skid, og selvom du måske lige skal have en kloakmester ud at syne en evt. ny tilslutning hvis du skal flytte det gamle rør, så får du i en estetisk pænere løsning, og i høj grad også en driftsmæssigt mere stabil løsning.
Hvis du gør det i den rigtige rækkefølge så vil du "kun" skulle undvære afløb/toilet i nogle få timer af gangen over et par dage.

____

Du har helt ret i det ville være nemmere bare lige at flytte stammen, men det ikke lige så nemt her i huset. Ca 1 meter over gulvet i kælderen slår faldstammen et knæk og går vandret ud i væggen og ikke ned i gulvet som du formoder. Så det efterlader 2 løsninger.

1: Enten skal jeg montere toilet på en 1,3 meter høj kasse for at opnå fald til stammen og det er udelukket

2: Eller også skal jeg sænke den 90gradersbøjning der går ind i væggen, men det er også udelukket da jeg så ikke har fald nok mod kloakken og jeg gider ikke hen og sænke mine kloakinstalationer uden for samt grave hele området uden for huset op for at sænke faldstammen.

Ergo så er jeg tilbage ved pumpen igen. Faldstammen skal alligevel skiftes til plastik men det er jo også nemmere at skifte når der ikke er koblet toilet på.
Hele essensen er at jeg skal bruge et toilet ca en meter under hvor faldstammen slutter og det er ikke umiddelbart til at ændre.

Min kammerat er aut kloakmester og siger at det vil være MEGET dyrt at sænke min faldstamme den sidste meter og det i sidste ende måske endda vil være umuligt da det også afhænger af dybden på den offentlige kloak.
Jeg ved ikke om du kan bruge mine erfaringer til noget, da det ikke er lige helt samme problem.
Vi ligger lavt i forhold til den off. kloak og landskabet bag os er meget højere, hvorfor jeg valgte at få en kloakpumpe med kværn og hele baladen stillet an i den oprindelige septictank, og så pumper vi så at sige lortet væk fra os.
På den måde sikrede jeg os også mod at få afløbet fra baglandet ført ind i vore lokummer ved blokering længere ude på linien.
Denne pumpe af tyrkisk tilvirkning har nu virket uden tilsyn og service i 10 år, og jeg håber og beder inderligt i min ugudelige sjæl til at den fortsat vil virke. Jeg ved godt at det er ikke helt det samme som det du spørger om, men alligevel kan det måske indikere at pumper til denne delikate opgave formodentlig er lavet rimeligt godt.
Jeg var i alle tilfælde voldsomt bekymret, da denne indretning dukkede op på ejendommen i sin tid, men denne bekymring blev da heldigvis gjort til skamme. Jeg tror vi deler holdning til at rode med defekter i disse installationer :-)

Din ide med at inddrage et hjørne af stuen kan jeg ikke bifalde. Min datter har i sit sommerhus dette arrangement, og jeg kan bekræfte at det er ufedt på den ufede måde som det vist hedder på nydansk! :-)

Jeg ville vælge pumpe/kværn løsningen, hvis man kunne blive overbevist om det stabile i systemet.
Bruger man ikke også disse indretninger i både, hvor man pumper op i en samletank, hvis man ellers er miljøbevidst?

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Denne pumpe af tyrkisk tilvirkning har nu virket uden tilsyn og service i 10 år, og jeg håber og beder inderligt i min ugudelige sjæl til at den fortsat vil virke. Jeg ved godt at det er ikke helt det samme som det du spørger om, men alligevel kan det måske indikere at pumper til denne delikate opgave formodentlig er lavet rimeligt godt.
Jeg var i alle tilfælde voldsomt bekymret, da denne indretning dukkede op på ejendommen i sin tid, men denne bekymring blev da heldigvis gjort til skamme. Jeg tror vi deler holdning til at rode med defekter i disse installationer :-)

Din ide med at inddrage et hjørne af stuen kan jeg ikke bifalde. Min datter har i sit sommerhus dette arrangement, og jeg kan bekræfte at det er ufedt på den ufede måde som det vist hedder på nydansk! :-)

Jeg ville vælge pumpe/kværn løsningen, hvis man kunne blive overbevist om det stabile i systemet.
Bruger man ikke også disse indretninger i både, hvor man pumper op i en samletank, hvis man ellers er miljøbevidst?


Mange tak for at dele din erfaring. Jeg tror jeg prøver at købe sådan en pumpe. Det er da trodsalt en grundfos. I mine øjne er det kvalitet så jeg satser og ser om ikke det virker. Jeg skal jo kun pumpe omkring 30% af den totale kapacitet så det burde jo ikke være umuligt. Så har jeg også pumpen hvis jeg vil etablere et mere permanent wc dernede

Mvh
Kasper
Hej Kasper.

Jeg står med lidt det samme problem. Så du må lige fortelle om pumpen duger godt nok :-)

Mvh Birthe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis