Hvordan laver man en sokkel på en køkkenø ?

Hej Alle,

min kone har besluttet sig for at vi skal have en køkkenø (med vask og opvaskemaskine). "Nå" tænker jeg, og glæder mig ved det indtil jeg får at vide at det er MIG der skal lave det.

Nu forholder det sig sådan at jeg ved hvordan jeg sætter en sokkel på skabe med fod på, og jeg ved hvordan jeg sætter sådanne skabe fast i væggen så det ser pænt og lige ud..... Men hvordan gør man med en ø ? Det eneste jeg har at sætte noget fast i er jo gulvet, ikke (ja, for jeg skal vel næppe sætte det hele fast i afløb og vand/el ledninger, vel) ?

Mit problem er lidt at skabene er noget på fødder (ca. 10 cm høje), og der skal "kun" være et vaskeskab, en integreret opvaskemaskine og to 15cm dybe vetrineskabe. Så der er jo ikke meget at pille fat i, og min sokkel skal være delvist "L" formet, da jeg jo ikke kan/må lave en sokkel under opvaskemaskinen.

Jeg havde tænk på om mine endestykker der skal være i et stykke måske kunne sættes fast i gulvet med nogle vinkelbeslag, det skulle selv opvakemaskinen kunne klare, men er det nok til at holde fast i resten, eller skal jeg også skære nogle "fødder" til der kan skrues fast i gulvet (det kan de medfølgende plastikfødder IKKE) ? Og hvordan får jeg det hele i vatter hvis jeg skal til selv at skære fødder ? Jeg vil jo helst undgå at skulle bruge kiler og andet der risikerer at flytte sig med tiden.
Hej Alle, min kone har besluttet sig for at vi... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for dit svar.

Umiddelbart, så ER det en ikea sokkel. Og jeg har endog fået at vide at ikea også HAR et produkt til køkkenøer, det var bare ikke det jeg fik sammen med fødderne (!)

"Min" løsning har derfor været som følger:
1. Alle skabe er blevet sat på en variabel højde sokkel (faktum fra ikea), herefter lagt i vage.
2. Såvidt muligt er alle skabe blevet sat sammen med hinanden med diverse beslag, og igen vage kontrolleret
3. Bordplade på, vage kontrolleret igen og sidste justeringer foretaget
4. Herefter sætter jeg så 2-3 vinkelbeslag i bunden af hvert skab, og et tilsvarende beslag i gulvet nedenunder (huske at købe en vinkelforsats til skruemaskinen, da man MEGET hurtigt bliver træt i armen af at skrue under skabene, eller skru evt. beslagene i gulvet og skabene INDEN skabene stilles på plads)
5. Til sidst skar jeg så lidt spærtræ til i nogenlunde højden mellem beslagene, og skuede dem allesammen fast, højden herpå behøver ikke at være præcis, da det er ligemeget om der er lidt luft mellem skab og træ, bare det sidder fast på vinkelbeslaget.

Slutresultatet bliver at opvaskemaskinen der før var den mest stabile af de fire "skabe", nu er den der vakler mest, da jeg ikke kan skrue den fast i hverken gulv eller bordplade.... Det sværeste var nok at få en sokkel på bagefter, både fordi endeskabene ikke er afsluttet specielt pænt på en ø, og man kan ikke få et endestykke (har jeg måttet købe i min lokale trælast) der passer til to skabe i ikea, og fordi soklen jo skal sidde en smule inde, og det var ofte der jeg gerne ville have mine vinkelbeslag.
Nej... Det går ikke at lægge beton ovenpå et trægulv. Det ødelægger bare gulvet. Herudover, så er der ikke ordentlig frihøjde på opvaskemaskinen til at jeg kan gøre sådan.

Men nu er det så også ved at være en DEL måneder siden jeg monterede, så det er lidt vanskeligt at lave det hele om nu.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis