Fældning af træ

Vi skal have fældet et par træer i weekenden. Et af dem står lidt tæt på huset. De er alle ca. 9-10 meter.
Jeg regner med vi binder et tov i træet næsten ved toppen. En saver og den anden trækker i den retning vi satser på træet skal falde. smile Ham der skal hjælpe har prøvet det nogle gange før. Så jeg satser på hans erfaring. Han skulle gerne vide hvor og hvordan snittet skal laves.

Men jeg vil da gerne lige høre lidt til jeres erfaring.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg håber, for dig, at det ikke er første gang du lægger et træ ned.
Du har med MEGET store kræfter at gøre.
Hvis du ved, hvad du har med at gøre, kan du lægge det meget præcist, men lad være, hvis det er fø'rste gang, og noget kan gå galt. Hav fantasien med når du vurderer opgaven.
Du kan ikke gøre ret meget med et reb i toppen. Hvem havde du forestillet dig skulle trække i det?
Du skal lægge trekantsnittet meget nøjagtigt ift det påtænkte fald, og toppen af træet må ikke hælde forkert ift faldretningen.

Hvis du lagde nogle billeder ind af projektet, ville det være nemmere at råde.

Lykkes det som planlagt, er det en umådelig stor tilfredsstillelse at se det lykkes.
Lykkes det ikke, koster det helt utrolig mange penge, ærgrelser og sorger.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Jimsim og Ktm.
Jeg har faktisk brugt den med en line i træet et par gange. Men det er ikke nok at der bare er en der står og trækker i træet, for vil træet den anden vej ryger han med. Jeg satte en to tons nik talje ved roden af et andet træ og trak så træet nærmest stod som en flitsbue. Men man skal virkelig passe på når man saver i træet når det står i spænd på den måde, for det kommer pludseligt med et smæld når det brækker.

V.h. Håndværkeren
Jeg fældede et meget stort elmetræ, hvor jeg havde en alm. stor rendegraver til at trække i træet, der havde hældning ind over en bygning.
Bagskovlen var hævet op i linie med wiren og var kørt så hårdt frem at den stejlede uden støttebenene nede, altså maximalt tryk på drivhjulene og træk på træet. Jeg ved ikke hvor mange tons det giver, men det er voldsomt.
Det var med nød og næppe at rendegraveren kunne holde træet, og kun ved at skære skråsnit ind til mere end halvdelen, lykkedes det at få træet ned, men ikke helt i den retning jeg håbede på, idet træet rullede til trods for trækket, og maskinen kom ikke væk i den hastighed jeg havde håbet og det ramte rendegraveren temmelig meget. Det var dog en gammel trist maskine så lidt buler fra og til, gjorde ikke det store, og jeg var heldig at sidde beskyttet i førerhuset.
Derfor advarer jeg om at det er ikke bare lige at fælde store træer. Jeg har prøvet det flere gange og har været meget tæt på at komme rigtig galt afsted flere gange.
Selvfølgelig kommer det også meget an på størrelsen af træet. Almindelige opretstående småkviste med en diameter på 20-30 cm er nok til at tumle for de fleste, der bruger det indvendige af hovedet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg vil give dig helt ret Ktm, hvis ikke man har prøvet det nogle gange på åbne arealer, er det bedre at lade en Prof. udfører arbejdet. I mit tilfælde var det i et stykke skov jeg fællede her i løbet af sommeren og der var nogle af træerne der ville have lagt sig ud i naboens kornmark hvis jeg ikke havde lavet det lille nummer men en line til en talje. Det blev iøvrigt til 109 træer eller ca. 50 m3. Så jeg har brænde til lang tid frem over.

V.h. Håndværkeren
Ja det er godt nok ikke træer af den kaliper som i har kæmpet med.
Det er gran, og træerne har en diameter på ca. 19 cm.
Træet tæt på huset har en naturlig hælning mod vejen. Så jeg tror bare vi prøver at lade det falde der.
Det sker i morgen... så hvis i ikke høre mere - ved i hvorfor wink
Annonce
Det lykkedes...
Det gik rigtigt godt. Ingen problemer, det havde han helt styr på.
Træet ved huset blev lagt i haven. Så det var rigtigt godt.
Det tog en lille time, så var de fældet og skåret op. Perfekt.
Tak for besvarelserne - supert med dette forum.
Til lykke!!
Så er det med at få det tørret til brændeovnen!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis