Hjælp!!! Hvad gør jeg med væggen?

Er den stolte ejer af en rødstensvilla fra 1933, senest renoveret i 1968:mrgreen: . Så er billeder vist komplet,- cigarkassekøkken med grøn bordplade, brun/grønt badeværelse og træbeklædt soveværelse:mrgreen: . Vi har boet her i 2 år nu,- min kæreste har p**hud på fingrene, så nu er jeg selv gået igang....

Er startet med det jeg synes var "nemmest", nemlig den træbeklædte væg i soveværelset. Men til al skræk gemte der sig en gammel "isolering" med masonitplader, beklædt med 3 lag sønderrevet tapet. Er nu igang med at fjerne tapet , ville så spartle det bløde masonit og sætte nyt tapet på....men er nu i tvivl om det var bedre at sætte nogle gipsplader på væggen i stedet, da masonotten er lidt mør og følger med i det underste tapetlag...
Yderligere er der hul øverst i begge sider af væggen ud til vores skunke... Hvordan lapper jeg dem?

Håber i kan hjælpe!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er der under masonit pladerne?
Tror det er alm murstensvæg. Har ikke turde pille nogen ef pladerne af skæk for hvad der så er under dem...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
og jeg kan da slet ikke stave...*G*
Hvad er dit mål ?

En hurtig løsning.
Spartel over tapet og det hele, slib, spartel, slib, spartel, slib. Glasvæv, maling. færdig

Den rigtige løsning.
Riv lortet ned. Ny forskalnings væg med isolering og beklædning. f.eks. gips. spartel og glasvæv

Man kan lære alt, hvis man gider!
Hvis der isoleret ekstra indefra, skyldes det nok at der ikke er/var hulmursisoleret (er det nu). Under alle omstændigheder, få krattet al det skidt ned - hvis der er noget galt indenunder er det bedre at finde af nu end om 10år. Fuldspartel dine ydervægge. Hullet/revnen fuges med acrylfuge. Er beklædningen i skunkene også masonit - Ned med lortet og op med damspærre og 2 lag gips.


Generelt skal man nok gå rimelig systematisk til værks med sådan en gang renovering, uden at vide det så gætter jeg på at Jeres tag nok heller ikke er renoveret siden 1968 - hvorfor det måske er relevant at flå det hele ned, få understrøget det gamle (sikkert flotte tag) og f.eks følge nedenstående vejledning:
http://gds.knaufdanogips.dk/xpdf/gds-4-0.pdf
http://gds.knaufdanogips.dk/xpdf/varmvaeg.pdf
(Er selv i gang med lign. i villa fra 1936)

mvh JAX, bygningsingeniør

Mvh Jax
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Var i tvivl om jeg bare kunne spartle over tapetet... Hvad skal jeg bruge for noget? Synes det er lidt en jungle.

Hele vores 1.sal hvor soveværelset ligger er ikke isoleret, kun i skunkene (ligger parralelle med soveværelset). Det er dog sparsomt, så jeg planlægger at få dem tømt for alt og ligge et godt lag glasuld på både væg og gulv som anbefalet i vores energirapport.

Væggen er sydvendt, så er ikke nervøs for evt. skader bag masonitten. Skal bare have en hurtig løsning, så vi kan komme igang med og få afhøvlet gulve osv. Er ikke super perfektionist da det kun et rum hvor vi sover i. Var lidt træt af at vågne op til den mørke trævæg og brune gardiner.
Det lyder lidt som nogle lappeløsninger - men ok.
Dit soveværelse er HELT SIKKERT isoleret - ellers ville der være ca. 5-6 grader varmt lige nu. Isloleringen ligger i tagfladen bag skråvæggene (sikkert listelofter). Det eneste sted du SE isoleringen er tilsyneladende i skunkene.

- hvis du ikke er interesseret i komme helt ind til råmuren, og spartle på den... så er der som sådan ikke noget i vejen for at sætte tapet eller hvad du vil have op igen på masonitten (Det er bare en sløj løsning med et grimt resultat). Hvis din ydermur er hulmursisoleret er der INGEN grund til at have det pladepjat indvendigt.

Som minimum bør du pille masonitpladen ned og sætte en gipsplade op istedet. Stål hjørneforstærkere i dine vindues lysninger. Spartle spartle spartle.....

Få lidt vejleding i byggemarkedet...

Mvh Jax
Mit soveværelse ER meget koldt.... skråvæggene starter først 10cm før loftet, og det eneste iso i skunkene der er, er noget tyndt ? med sølv/alu bagside holdt fast af nogen trælister...
Ved godt at det er en "doven" løsning med væggen, men resten af huset ser ligeså "sløjt" ud... alt er skævt, knap så pænt tapeseret osv., og vi er enige om at dette ikke er vores drømmehus, så jeg vil ikke bruge en masse krudt på det. Laver jeg den her væg rigtig pæn, er jeg nødt til at rippe hele huset og renovere hele skidtet. Ikke lige det jeg har mest lyst til med alm 37 timers job også.

Og ja, jeg ved at det ville være ideelt at få det lavet pænt osv, men bor i et meget belastet område (overfor vollsmose), så selvom vi har købt huset billigt på det perfekte tidspunkt, så kan vi ikke få huset til at indbringe det samme som hvis det lå et pænere sted i odense. Derfor vil jeg hellere spare energi og penge, til det hus vi rigtig gerne vil bo i.
Hvis man bare ønsker den lette løsning. (sminke liget). Skal du spartel det hele med en medium spartel masse.

Første lag spartel, trækker du et godt tykt lag på, således hele væggen er dækket af spartel.
Når dette er tørret HELT igennem sliber du.
Derefter en let spartling.
slibning.
let spartling igen
slibning.
Forankringsgrunder
glasvæv
akrylfuger
maling.
maling.

færdig

Man kan lære alt, hvis man gider!
uanset om det er masonit plader eller anden form for papbeklædning så fjern det og se hvad der er bagved, er det loftetagen så er der nok en trækontruktion hvorpå du kan fastgøre gipsplader, men først skal der isoleres bagved og husk damspærre. Er det en murstensvæg (måske pudset) kan der limes gipsplader på.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også