1.-2. sal renovering

Hej LDS

Jeg har læst Knaf Danogips' vejledning "Udnyt tagetagen" - og føler mig nu godt rustet til at gå i krig med min egen tagetage, hvor der skal laves gulve og vægge præcis som det er vist i denne vejledning. Huset fra 1936 har hanebåndsspær og halvvalm, og har tidligere været udnyttet til kip, bare med listelofter i 70-80'er stilen. Der var diverse utætheder, der nok skyldes at eksisterende understrygning efterhånden er krakeleret, samt enkelte tegl har forrykket sig. Alt er krattet ned (2 flyttebiler og 21 trailerlæs lort). Jeg kan konstatere at spær og lægter til min store lettelse er ganske sunde cool .

Procedure nu:
Eksisteterende understrygning (Hillerød vingetegl) gåes efter med Hydraulisk kalkmørtel iblandet fæhår. Der opsættes vindpap 50mm fra lægter sømmet i spær med klemlister. dernæst vandrette lægter på indersiden af spær for at opnå større byggehøje. 250mm isolering, dampspærre, 2 lag gips.

Min eneste hovedpine er ventilationen. Jeg kan konstatere at der ikke er ventilation ved tagfod, og der er iøvigt heller ingen tudtagsten. Eksisterende konstruktionen var tilsyneladende sund nok, da taget nok har kunne ånde mellem den halv-utætte understrygning. Men hvad nu når jeg tætner det hele med ordenlig understrygning. Jeg har læst et sted ventilationen er ok for vingetegl-tage med rygning lagt i mørtel - men det gælder nok kun hvis der ikke er understrøget?

Kan man etablere ventilation ved tagfod, når der er gesims? Skal der tudtagsten langs rygningen på begge sider? - Eller kan man regne med at det gamle tag ånder fint iht. de reglementerede 1/500 tagflade.

Feed back ønskes
mvh JAX :p

Mvh Jax
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt ville jeg ikke turde udnytte førstesalen uden at etablere undertag eller ventilation.
Når din nye understrygning bliver utæt (Første storm?) vil vindpappen/isoleringen blive opfugtet i regnvejr, uden mulighed for at tørre igen = problemer med mug/svamp.

Den bedste løsning ville vel være at etablere et rigtigt undertag.
Et rigtigt undertag er selvfølgelig at foretrække, men det kræver jo et nyt tag = 250.000-300.000kr. Jeg kan godt lide det gamle/smukke tegltag, så jeg håber at kunne forlænge levetiden ved ovenstående operation, men det bliver selvfølgelig også hurtigt dyrt at reparere rygningen, samt ilægge tudtagsten for at opnå den ønskede ventilation.

Hvor kan man skaffe Hillerød vingetegl tudtagsten - på genbyg elller lign.?

Mvh Jax
Ok, så må jeg håbe at sådanne gamle Hillerød tudtagsten er til at skaffe. Tak for linket.

Mvh Jax
Tudtagsten skal der til - men hvad med ventilationspalte ved tagfod, så det kan trække fra tagfod til rygning!

Det lader til at man ved en tidligere understrygning har været lidt for flittig til at "deje" hulrummet mellem lægte og tegl til ved tagfoden, således at ventilationen er helt lukket. Eller kan det tænkes at den nederste række tegl ligger i mørtel i forbindelse med gesimsen? Jeg kan selvfølgelig hakke lidt i "dejen" og se om jeg kan få hul ud til det fri...

Er der nogen der ved hvordan et et tværsnit af en år 1936-gesims typisk ser ud?

Mvh Jax
Annonce
her skulle der der være et pænt stort udvalg af tagsten.

www.brugtetagsten.dk

Kender det ikke, men et forsøg værd.

MVH Njord
Jeg har prøvet at undersøge om der findes en genvej til et "snydeundertag" .....
Jeg har endnu ikke fundet et fornuftigt bud på hvordan det skulle gøres.
Hvis jeg spænder et let undertag ud mellem mine spær istedet for vindpap ender vandet jo bare nede ved tagfoden, som hermed ville koncentrere problemet med opfugtning her.(Det er ikke muligt at få forbindelse ud til tagrenden).

Lopus, kender du er et trick mht. undertag inden fra??

Mvh Jax
Nej, desværre, du bliver nød til at ha de nederste tagsten af og lave en tagfod, som undertaget kan løbe ud på.. men så kunne du jo samtidig få lavet ventilation den vej ind, som du skriver du ikke har nu.

Det er vist en større omgang, hvis det skal laves ordenligt..! desværre !

Nu ved jeg ikke hva dine planer er og hvor stort dit tag er, men et nyt tag koster ikke 250.000-300.000 kr, hvis du selv kan lave det..! jeg vil tror du kan holde den lige under de 100.000 og så kan du jo overveje om dit tag kan holde 1-2 år, så du kan nå at spare op ! :-) bare en ide !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Huset fra 1936 er 90 m2 i grundplan. Taget har halvvalm, og har en hældning på ca. 50 grader, så delv om mine hænder er skruet nogenlunde på, så tror jeg ikke et nyt tag er LDS-arbejde. Jeg kan iøvrigt godt lide de gode gamle/flotte tegltage med rygning lagt i mørtel osv.

Jeg satser på et par tudtagsten, samt så vidt muligt at få åbnet ved tagfod (+ insektnet). Den nye konstruktion bliver jo ikke helt up-to-date når der nu ikke er noget undertag, men med forbedret ventilation, og ny indvendig beklædning skal der nok være en 20års tid tilbage i det tag!

Mvh Jax
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis