Loftsplader til badeværelse

Vi skal igang med at lave om på badeværelset, og vi ønsker ikke at have træloft, men ønsker et hvidt loft.
Så er spørgsmålet om man bruge gipsplader, eller er der speciale plader til den slags?

Og kan man også sætte helogen spots i gipsplader? Eller igen kræver det en special slags?

Hilsen Carsten
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge vådrums gipsplader til dit loft, og ja du kan godt sætte spots i gipspladen men der skal sådan nogle specielle holdere til som jeg ikke lige kan huske hvad hedder.

V.h. Håndværkeren
Jeg mener ikke det nødvendigt med vådrums gips til loft, heller ikke i vådrums zone, men de skal være godkendtgips plade..

Skal der spots i fx brusekabinen, skal der være en bestemt loft højde.. mindst 220 cm mener jeg at ha fået fortalt.

Ret mig hvis jeg tager fejl...

(normale loft højde er 240, så kun hvis din brusekabie er hævet, er det et problem)

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
En svensk undersøgelse har fornyeligt påvist at vådrumsgipsplader er lige så (eller mere) modtagelige for svamp pga. fugtpåvirkning - så der er ingen rationelle argumenter for at bruge "særlige" vådrumsgipsplader.

Ved installationen af spots skal man overveje om vil have nogle der kører direkte på lysnettet, 230V, altså uden tranformator - eller f.eks. 12V via transformer. Hvis man vælger tranformer løsningen skal denne være tilgængelig via inspektionslem (hvis man er regelrytter).

Der findes særligt egnede Halogen spots til vådrum (400-500kr i silvan). Det er superlet at montere. Du skal bare bruge et kop-bor til at lave cirkulært hul - og så er de lige til at klipse op, når ledningerne ellers er fordelt oppe over gipsloftet!

Jeg kender ikke til at der er særlige regler for loftshøjder. Gips kan jo som bekendt ikke brænde. Tilgengæld er der individuelle krav til frihøjde over spotsene og sideafstande til brandbare konstruktioner - typisk omkring 10cm,

Mvh Jax
Lovkrav i vådrum (våd zone) ved sænkning af loft er stålreglar og 2 lag gips, så er den ikke længere.

Den svenske undersøgelse ser jeg meget gerne et link til ;-)

El i vådrum = El-installatør


Det svenske problem stammer bl.a. fra dobbeltmembranproblemet. Hvis man både har dampspærre og vådrumsmembran er det jo ikke så underligt, at der kan opstå råd og svamps i materialet mellem de to vandtætte lag. Det er sådan set ligegyldigt om det er alm. gips, vådrumsgips eller et helt andet materiale.
Derfor har man da klogeligt nok i Danmark i byggevejledningerne beskrevet, at der kun må være en dampspærre.
Tak for alle de svar, så har jeg noget at gå efter.

/Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis