Nyt badeværelse - badekar, vaskemaskine og afløb

Hej,

Vi er stadig i gang med vores ombygning og havde i dag en VVS mand ude for at kigge på det nye bad. I den forbindelse kom der et par spørgsmål, som jeg håber nogle af jer kan hjælpe med at besvare:

- VVS manden mente at der stadig skal laves et afløb i gulvet selvom man har badekar - i tilfælde af at det skulle løbe over. Så vidt jeg kan se er det nok, at karret har overløbssikring. Hvad er korrekt ?

- Vi skal også have en vaskemaskine i badet. Igen siger VVS manden, at der skal være et gulvafløb, i fald maskinen lægger. Er det korrekt ?

- Vi skal lave et indbygget badekar. Så vidt jeg kan se, er der krav om gulvhældning under karret. Men hvis der ikke er noget gulvafløb under karret, forstår jeg ikke hvad hældningen skal bruges til ??

- Er der andet man skal tage højde for, når man indbygger badekar ?

På forhånd tak for hjælpen smile
vh
Christina
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du har jo ingen vandlås på dit bade kar, og du vil nok også gerne havde dit afløb fra din håndvask kørt ind ivægen, så få dig gulvafløb der kan du køre alle dine afløb på. og sæt det under dit håndvask skab der kan man næsten ikke se det.
OK, men jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår, hvad du mener med at køre det hele på gulvafløbet smile

Vi har en faldstamme i det ene hjørne (ikke toilet) hvor VVS manden ville føre både afløb fra badekar, håndvask og vaskemaskine til.

Er gulvafløbet så en ekstra sikkerhed ?
Med forbindelse til den samme faldstamme ?
Der er ikke krav om gulvafløb i et badeværelse hvis badekarret har overløbssikring.
Der er ej heller krav om gulvafløb til vaskemaskine - så ville mange med vaskemaskine i køkkenet have et problem.
Men som det nævnes kan det være rart med et gulvafløb hvor afløb fra håndvask, badekar og vaskemakine samles for derefter at løbe til faldstammen.
Det gør det lettere at rense ved tilstopning og gulvafløbet fungerer som vandlås.
M.h.t. hældning under badekarret har jeg aldrig før hørt at det er et krav, badekarret er jo konstrueret med "egen" hældning så jeg kan ikke se hvad det skal gøre godt for.

GUG
Hej GUG,

Ja, nu kan jeg heller ikke finde det rolleyes

Men hvordan er regler hvis man indbygger et emalje kar.
Kassen skal vel vådrumsikres. Men skal den også sikres indvendigt. Og i så fald hvad sker der så, hvis der er et læg ved afløbet i karret ?
Så har man jo lavet en balje under karret !

Skal der et eller andet sted i kassen være en lem eller et kig ind til konstruktionen under karret ?

mvh
Christina
Hej Back

Jeg mener at du skal sørge for at der er en inspektionslem - det vises i hvert fald i monteringsvejledninger fra firmaer som sælger indbygningskar. Prøv selv at finde en på Google.
Der kan næppe være krav om vådrumsmembran på selve "kassen", det ville ikke tjene noget formål. Men gulvet under karret skal naturligvis være sikret og væggene som karret støder op ad.

Hilsen
GUG
Annonce
I min istallationsvejledning står der at der SKAL være adgang til afløbet ved indmuring, så jeg lavet en luge, som jeg så fuger fast ved fliserne. Ellers laver jeg det også som GUG beskriver det.
Hej Back,
I mine øjne ville det være dårligt udført håndværk hvis i fravælger et gulvafløb i badeværelset.
Hvad hvis man nu vælger at stå op med bruseren i badekaret og vandet sprøjter ud på gulvet, eller når man vasker sig i håndvasken og man skal være påpasselig med at vandet ikke løber ud over håndvasken, eller vaskemaskinen skulle tømmes manuelt pga maskinstop. Jeg plejer at sige til mine kunder at man skal ikke kun se på engangsudgiften, men derimod de fremtidige driftudgifter. Badeværelset er et dumt sted at spare penge. Hvis i selv er igang med byggeriet er sbi.dk den sikreste vej til et lovligt vådrum. Så er det op til jer selv også gøre det funktionelt.

Held og lykke med byggeriet
Hej,

Så har jeg googlet og snakket med centret for byggeri i Københavns kommune - og er bestemt blevet både klogere og mere forvirret smile

Centret for byggeri vidste ingenting (!), men mente nu nok, at jeg burde vådrumsikre under karret af hensyn til kondens. Der blev i den forbindelse også snakket om behov for udluftning under karret...
Er det rigtigt ?

På de sidder jeg har kigget på, er det lidt forskelligt om de nævner en lem eller ej - men jeg tror nu også, at det er den bedste løsning.

Og så gør det vel ikke noget at man vådrumsikre (= laver en balje), så længe at man med mellemrum kan tjekke at alt er godt.

Eller ??


mvh

Christina
Hej Prana,

ja, jeg overvejer også et gulvafløb kraftigt, af samme årsager som du nævner.

I følge anvisning 200 er det dog ikke lovpligtigt, så længe karret er overløbsikret, men det betyder jo ikke, at det ikke er en god ide smile

Så vidt jeg kan forstå, betyder det dog ikke så meget i forhold til den egentlige opbygning af vores badekar, da gulvafløbet jo ikke skal være under karret (?)

Puh - hvem der bare ønskede sig en brusekabine smile

mvh
Christina
Hvis du vælger et gulvafløb kunne du jo overveje at få et fritstående badekar.
I mit badeværelse ligger der travertinfliser på hele gulvet, og så er der stillet et moderne fritstående smukt badekar med løvefødder i den ene ende.
Ingen problemer med indmuring, inspektionslem og fugt langs vægge.
Afløbet går direkte ned i gulvet under karret.
Bare et forslag.

mvh
GUG
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis