Isolering eller ikke isolering

Jeg har en svag ide om at min hulmusisolering er faldet sammen,men hvordan undersøger jeg det uden at rive væggen ned?

Jeg har set at man kan benytte et infrarødtkamera til at se om varmen forlader huset de forkerte steder, men hvor låner man et sådanne?

Min situation
3 personer
Hus.: 1 plan / 170m2
Isolering på loft 200mm
Lavenergiruder fra 2001
Varmekilde: Naturgas "snart suppleret af en varmepumpe"
Varmeudgift: 26-28.000/år

Overvejer at smide mere isolering på loftet, men hvordan løser jeg problemmet hvis varmen smutter ud af væggen

Kongsgren
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uha det lyder dyrt.
Der må helt sikkert være noget med isoleringen og givetvis i væggene, da 200 mm på loftet ikke i sig selv er katastrofalt (om end ikke up to date).
Har selv 152 m2 i 1-plan fra 1972 med efterisoleret loft (og jeg har ikke rørt ved andet af isoleringen, og huse fra starten af 1970'erne er jo ikke ligefrem kendte for at være top-isolerede) Inden efterisoleringen var der kun 100 mm på loftet, og der lå mit gasforbrug på ca. 2200-2300 m3. Jeg har fået lagt yderligere 250 mm på loftet, og sidste fyringssæson (efter jeg havde fået isoleret) havde jeg et forbrug (godt nok i den milde vinter) på ca. 1600 m3 = ca. 13.000 kr.
Vi har 262kvm på 3plan(varmer dog ikke 1.salen op), bruger ca for 16000kr om året (fjernvarme). Desuden bruger vi ca 4-5m træ i brændeovnen. Ville gerne ha det lidt lunere. Når det er lidt koldt, har vi i stuen 17grader, når radiatoren står på 3. Har 200mm isolering på loftet. Tror der er hulmursisoleret, men det kan man jo aldrig være helt sikker på, uden at ha set det. Så jeg tror der er en brist et sted i huset. Men hvor???

Har kigget lidt efter infarøde undersøgelser (thermografisk undersøgelse), det starter ved 5000kr for et almindeligt hus. Det synes jeg er lidt for dyrt.... Men det er svært at vide hvor man skal sætte ind, isoleringsmæssigt. Jeg overvejer at starte med at montere vindbrædder, for at stoppe vinden ind i den lune isolering. Møgbesværligt, men billigt. Har tætnet fordøre og vinduer.
Sætter også nye lavenergivinduer i stuen, for at se om jeg kan mærke forskel.

Spændende at høre andres erfaringer mht efterisolering, utætte 70er huse, energiruder m.m. ? Kom frisk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis