Problemer med fjernvarme

Jeg har fjernvarme med Redan termostater til regulering af radiatorvand mv.
Problemet er, at selv om jeg har skruet helt op for termostaten (niveau 4), så er vandet som løber ud i radiatorerne kun ca. 55 grader. Hvis jeg sætter termostaten på niveau 2, er vandet stadig 55 grader.
- Er der nogen som kender til dette problem og hvad skal jeg gøre?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er din fremløbstemparatur VARMERE end 55 grader ?
Citat fra Twist

Er din fremløbstemparatur VARMERE end 55 grader ?


Det fjernvarmevand jeg får ind er ca 90 grader, men fremløbstemperaturen til radiatorerne er kun ca. 55 grader, og den ændre sig ikke når jeg skruer op for fremløbstemperaturen på termostaten. Kan termostaten evt. "sidde fast"?
kører du ikke fjernvarme ind i radiator ?
det er ikke bare dit brugs varmevand du står og skruger på?
Citat fra Fravn

kører du ikke fjernvarme ind i radiator ?
det er ikke bare dit brugs varmevand du står og skruger på?


Nej, fjernvarmen kører ikke direkte ind i radiatorerne. Så vidt jeg ved kører den ind via en varmeveksler. Jeg har en Redan termostat til brugsvand og en til varmen. Den til brugsvandet fungerer fint, men den til radiatorerne fungerer åbentbart ikke. Temperaturen ændrer sig ikke når jeg skruer op.....

Sidder den "fast" ???????????
Altså, termostaten kan jo ikke gøre vandet varmere end hvad det er når det kommer hen til radiatoren. Termostaten har jo sådan set "kun" til formål at begrænse mængden af kalorier der bliver smidt igennem radiatoren. Men hvis der ikke er kalorier nok til at starte med, så er det vel nok årsagen. Og du skal derfor hæve fremløbstemparaturen til rumopvarmningen på dit fyr.

Hvis det ikker er her problemet sidder, så kan du måske have et problem med palen i radiatoren. Du kan dog pille termostaten af og kigge på om den lille pal den skal skubbe på sidder fast. Men være med at slå på den hvis den gør, det går den bare i stykker af.
Annonce
Citat fra JNR

Det fjernvarmevand jeg får ind er ca 90 grader, men fremløbstemperaturen til radiatorerne er kun ca. 55 grader, og den ændre sig ikke når jeg skruer op for fremløbstemperaturen på termostaten. Kan termostaten evt. "sidde fast"?


Hej JNR..
Hvad er dit problem egentlig.. er det er du mener at dine termostater ikke virker..??? Eller kan du ikke varme din bolig op..??
Grunden til jeg spørger, er at jeg da mener 55 grader til dine radiatorer er særdeles ok.. og burde snildt kunne levere varme.. hvis du ellers har varmeflade og flow nok ??
Jeg tror din veksler regulere temp ned, da alm.vand over 50 grader afsætter kalk.
Hvis din veksler ingen styring har, kan det være din veksler der er kalket til, Cirk-pumpe ikke kører, snavssamler fyldt med skidt, eller dit forbrug er så lille at afkøling bliver "for stor"...

Mvh Jan J
Hvis du veksler dit fjernvarmevand sidder der formentlig en returbegrænser der sikrer at du køler dit fjernvarme ordentlig. Prøv at se hvilken en temperatur du returnere dit fjernvarmevand med. Og se ligeledes hvad der sidder af ventiler efter veksleren på fjernvarmesiden. Lur mig om der ikke sidder en ventil der regulerer returtemperaturen til værket.

Hilsen Allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis