Aptering - hvilke træsorter

Hej !

Man ser oftest at der tales om Teak til aptering af båd. Herunder også til dæk m.m. Hvilke alternativer er der, og hvilke parametre skal man vurdere. Jeg ved godt at der er smag og behag, men jeg går udelukkende efter de funktionelle parametre. Er teak bare bedst ? Jeg forestiller mig at både med teak er lettere at sælge, da det er det mest eftertraktede. Kom med nogle bud på gode alternativer. Endelig - køber man det i almindelig trælaster der sælger "skibsplank" ?
46 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er op til den enkelte hvad båden skal apteres med, det kan være Teak Mahonig Fyr og den helt dyre Ramin (Hvid Teak) Apteringen er ikke lavet af fuldtræ men krysfiner hvor på der er limet fuldtræs kanter o.l. Alt blindtræ er som regel kun fyrretræ.
Så det er helt op til din fantasi og pengepungs evner hvordan din båd skal være.

V.h. Håndværkeren
Gælder det også dørken ? Jeg synes du har en del kommentarer på dette site hvor du skriver at man skal ikke gå på kompromis med materialer. Jeg har forstået dig sådan at det var bedst med massiv teak - i det mindste på dørken.
Hej Klopf.
Ja det gælder også dørken, fuldtræ bruges meget sjældent under dæk. Der er to grunde til det, du skal op i en vis dimention for at træet ikke slår sig på grund af fugtigheden, og så vejer fuldtræ også noget mere end eks. krysfiner hvor du kan klare det meste af apteringen med 9 mm. dog en 16 mm. til lodret stående skotter og dørk.
der er et alternativ i " østenfiner " som også kan fås med en flot overflade og bruger du kantlister overalt kan du få et godt resultat. Hvis du ikke er en dygtig håndværker, ville jeg skippe det meget dyre teak, og det er nok ikke så meget træsorten, som finishen, der kikkes på. her taler jeg kun om aptering.rolleyes og det kan som regel fås på tømmerhandlen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Som Lynæs skriver så er den ganske almindelige Østen finer fin til aptering, jeg har selv brugt den flere gange, og har du kun to tommelfingre og de vender den rette vej kan du lave et næsten lige så flot resultat med Østen krysfiner.
Annonce
Tak for Jeres råd. Jeg er sammen med 3 andre om båden, og vi vil muligvis gå igang med det indvendige af båden. Vi er vel gennemsnitligt fixe på fingrene. Ingen håndværkere, men kontorfolk der ikke er bange for at lave noget selv - til et vist niveau selvfølgelig. Hvis vi kan se at vi ikke magter at lave det med et godt resultat vil vi betale os fra det.

Men HVIS vi går igang selv - findes der så nogle vejledninger/guides i at lave nyt gulv og aptering med de metoder og materialer I peger på. Evt med billeder af fremgangsmåden.
jeg ved ikke om det kunne ha' interresse www.baadebygningskurser.dk der kommer et kursus om aptering og de specielle målefiduser bådebyggeren bruger, det foregår i Løgstør

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nu kan jeg godt lide en lyse glød teak kan have (når det ikke er gråt). Eksempelvis når man ser Trip Trap møbler o.l. Hvis man vælger Østenfiner, vil det vel blive meget mørkere, som mahogni er ?
jeg har set det i en lys mahognyagtig træsort. i en båd er teak som regel matlakeret eller olieret og bliver derfor også mørkt, ellers ta'r det jo imod alt skidt

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej,

- ikke fordi jeg ved noget om det, men kan kan ikke bruge lud på træ til apptering ?

>>Hilsen Lars cool
Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også