30er huse

hej...

håber der er nogle der kan hjælpe mig lidt. Damen og jeg er på ud kik efter vores føste hus. Jeg er mest til 70er huse, men vi er falet over et meget sødt hus fra 36, jeg ved ikke noget om disse huse, derfor håber jeg at der er nogen af jer rare mensker der måske kan hjælpe lidt?
I disse tider er det jo rart med et godt isoleret hus. Den nuværende Ejer har et varme forbrug på 17,000 kr om året, hvilket lyder af meget for et hus på 130 kvm.
Er der hulrum i disse huse fra 30eren?

Hvad med kulde broer, jern afstiver osv?

confused håber nogle kan hjælpe...
hej... håber der er nogle der kan hjælpe mig... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hver sin smag men 70er huse har lettere væge, som gør det nemmer at indrette efter smag, pænere synes jeg.
jeg mener man skal have tilstandsrapport for at kunne gennemføre handlen overhovedet...

har selv et hus fra 1930'erne...elsker det...
Sødt og charme, du skriver det jo selv. Find lige et hus fra 70'erne man kan sige dette om. Eternit plader, kedelige vinduer, lavt til loftet osv. osv.

Og at tænke sig at mange stadig bygger i den kedelige stil.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det er jo en smagssag om man er til det ene eller det andet. Stil kan jo altid diskuteres. Heldigvis.

Men vi er lige flyttet fra et hus fra 1934 til et fra 1973. For os har det været det rigtige valg. Bla. fordi vi synes det pt. er mere praktisk. Fordi vi har små børn.
I vores tidligere hus brugte vi næste ikke 1. salen - kun til at sove. Børnene brugte ikke ret meget deres værelser på 1. salen. Alt foregik i stueetagen hvor vi forældre for det meste opholdte os. Så det meste foregik på de 70m2 i stueetagen.
Nu er vi så flyttet i et andet hus fra 73 på ca. samme størrelse 140m2. Og vi synes vi får meget mere ud af vores nye hus. Nu bruger vi alle kvadratmeterne... Dog savner jeg min kælder.

Jeg troede da at en tilstandsrapport var lovpligtig.
Men uanset hvad ville jeg ikke købe et hus uden en tilstandsrapport. Og selvom der var, vil jeg tage en sagkyndig med på besigtigelse.

17000 i varme lyder af meget i mine øre. Jeg går ud fra det er fjernvarme. Og hvis der er lavet en ville jeg kigge nøje i en energirapport.
Men ældre mennesker har det nogle gange med at skrue meget op for varmen, måske er det det der ligger til grund for dette høje forbrug. Men igen det virker meget højt.
Annonce
Der står intet i loven om at der skal udarbejdes en tilstandsrapport.
Det er et spørgsmål om at kunne tegne en ejerskifteforsikring, som jeg mener primært er til gavn for sælger, idet køber så ikke længere kan komme efter sælger 20 år ud i fremtiden.

Der hvor ideen omkring en lov, der skulle kræve denne rapport, kommer nok ind i billedet som følge af at ejd.mgl. altid pointerer, at der kan, eller må for ham, ikke indgås en handelsaftale, før der foreligger en rapport. Grunden er at der ikke kan tegnes forsikring, hvis handelen i princippet er foretaget før rapporten, men det har ikke noget med at gøre, at det er ulovligt at handle uden.

Ideen med ejerskifteforsikringer opstod i kølvandet på nogle uhyrlige retssager, hvor købere ruinerede sælgere måske 19 år efter en handel på baggrund af ting, der måske slet ikke var et problem da handlen blev indgået.

Uanset udfaldet af et sådant sagsanlæg, kunne sagsomkostningerne ruinere den gamle sælger. Køber fik efterhånden meget vide muligheder for gratis advokatbistand til at føre meget omfattende og komplekse sager, til størst glæde for advokaterne.

Jeg ville aldrig selv sælge et hus, uden at køber fik en tilstandsrapport og dermed mulighed for at tegne ejerskifteforsikring eller hvad den nu kaldes.

Jeg ville være langt mindre forhippet på en sådan rapport i en købssituation, idet jeg ville stole mere på egne iagttagelser og evt. egne medbragte "eksperter".

Jeg købte selv en faldefærdig rønne fra 1904 for år tilbage uden tilstandsrapport, med ulovlige installationer af enhver art, utæt tag, rådne vinduer, årtiers dagrenovation, rotter, kemikalierester, you name it :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.

Jege bor også i et hus fra 1936 - fantastisk charme - Har også prøvet at bo i et splinternyt hus, men det havde slet ingen sjæl efter min mening.

Nå - Men da vi overtog vores 36-hus for 4 år siden stod der ligeledes at de havde et forbrug på 19.000 kr. pr. år (140 kvm i Roskilde) Hvilket jeg var lidt skeptisk ved. Vi fjernede alle gulvtæpper alligevel, skiftede vinduerne og købte en motherfucker brændeovn. Der vil altid være lidt fodkoldt i sådan en rønne, men varmeregningen er da nede på ca. 14.000,- .

Dem som havde boet der tidligere var gamle mennesker (dødsbo) og jeg har dem mistænkt for at have haft alle radiatorer til konstant at stå på 5 året rundt - derfor det høje varmeforbrug.

Men konklusion - Jeg kan "varmt" anbefale et hus fra 30'erne, og som jeg kan se i de andre indlæg, så er det altså kvali kvali - Ingen byggesjusk eller tvivlsomme byggematerialer her !

Mvh.
Mugge
Ja Mogens, men man bliver da lidt misundelig når dem i Roskilde Vest har et nyt hus på 210 m2 og en varmeregning på under 10.000 ikk'.
Dette uden bøvl med brændeovn.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Vores foerste hus var fra 1913. Jeg er enig med de mange der skriver at det er bedre haandvaerk.
Vi skiftede vinduerne ud med vinduer med thermoglas. (vinduer der var lavet saa de passede med husets stil)
Paa loftet hvor der kun var rullet noget ca. 1cm tykt glasuld ud, lagde vi et ordentligt lag Rockwool. Det sparede meget paa varmeregningen.

Karsten
Der med 99% sikkerhed hulmur. Du kan se om huset er hulmursisoleret ved at enkelte sten her og der har været pillet ud i forbindelse med indblæsning af granulat/polystyren kugler.
Nå stenene puttes i igen kan man somregel se at mørtlen har en anden farve end de øvrige fuger. - Eller kig i tilstandsrapporten. I tillæg til tilstandsrapporten hvor huset får et energimærke (sikkert D i dit tilfælde) - kan du se hvilke konstruktive tiltag der kan forbedre varmeøkonomien.

mvh JAX, bygningsingeniør

Mvh Jax
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis