udskiftning af tandrem

kan nogle,hjælpe mig med infomationer om hvordan,jeg udskifter tandremmen på min opel astra årg-1996,1,6 i ,8 ventiler
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra 120010224508

kan nogle,hjælpe mig med infomationer om hvordan,jeg udskifter tandremmen på min opel astra årg-1996,1,6 i ,8 ventiler


hvis ikke du har bare lidt forstand på det ville jeg ikke anbefale at du roder dig ud i sådan en raparation, da du kan ødelægge mere du lige regner med. hvis du nu skulle komme til at sætte remmen forkert kan det blive enden på de ventiler også kommer det først til at koste mange penge.
Som minimum skal du have en værkstedshåndbog, der viser, hvorledes hjulene skal stå osv.
Hvis det er din første opgave på bilen, ville jeg i dit sted være meget tilbageholdende med at kaste mig ud i et sådant eksperiment. Det kan komme til at koste dig meget dyrt.
Jeg har skruet biler i mere end 40 år, og har stadig stor respekt for denne opgave.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej,
Vedlagt tegning mm. over taktmærkerne. Vær opmærksom på at det er vandpumpen du bruger til at stramme remmen - og jeg har hørt at de har det med at blive utætte og bør udskiftes sammen med tandremmen.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Jo jeg ville droppe det hvis jeg var dig, og skaffe en hayes bog eller lgn først.
Grunden dertil at der drejes på motoren efter montering osv. og har du ikke alle informationer om bespændinger osv. og der er ligeledes ingen der har nævnt et nyt remstrammerhjul osv.
Ligeledes fortæller du ikke om motoren er en :
X16SZ eller en X16SZR
Der er sikkert ikke den store forskel men der er lavet 2 typer i årgang 1996 ifølge mine data.

Derfor vil jeg råde dig til at finde lidt mere information da det kan blive en bekostelig affære for dig.

Prisen for et skift af tandrem ved en mekaniker kan svinge fra 1200-1500,-kr til 3000-3500 ,-kr. og hvis det går galt for dig så kan du risikere at toppen skal slibes, evt. nye ventiler/knast og du kan samtidig beskadige dine stempler. ( alt dette er dog ikke sikkert da disse motorer sikkert godt kan tåle at banke stemler kort under opstart efter skift af rem) men langt fra sikkert.
Og med i prisen ved en mekaniker får du også garanti og er sikret på en lidt bedre måde end at selv at forsøge.

Det var lige min komentar...
Annonce
Mugler - hvis du nu bare lige gad klikke på den illustration jeg har vedlagt længere oppe, vil du se at det er vandpumpen som fungerer som strammer, proceduren med spænding af remmen er beskrevet, inklusive tilspændingsmoment.
Hvis du checker dine egne data Mugler, vil du se at X16SZ og X16SZR har nøjagtig samme type tandrem
Det er vel et "Gør-det-selv" forum dette her - eller hvad ?
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Giv dig rigtigt god tid.. det er ikke noget man skal sjuske med...
Men kan man ikke stille den på mærkerne inden man tager den gamle rem af og så sætte den nye på og så tørne motoren med en fastnøgle og tjekke om det hele står efter mærkerne...??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Undertegnede,siger mange tak for en meget enkelt anvisning,håber jeg kan gøre dig en tjeneste en anden gang, steen petersen.
Hejsa..
Selvf. kan du det.. opgaven siger næsten sig selv.. Det værste der kan ske er at du mangler reservedele den dag du afskiller :-)

Syntes det er rart selv at lave netop sådan en ting (og det er ingen problem på en Astra).. ligeledes er det jo lækkert inden man sætter den nye rem på, lige tørne motoren (med hånden, uden tændrør) meget forsigtig for at se om stemplerne når ventilerne.. det er en god info at vide.. Hvis remmen springer, ødelægger man så motoren eller ej..

ps: det med vandpumpen ofte er utæt, samt termostaten, er rigtig

God vind...

Mvh Jan J
Jeg vil give dig ret i at vandpumpen er den man strammer den til med så langt så godt.
Men der er ligesom et medløberhjul/remstrammer imellem vandpumpen og krumtaphjulet, og Denne er en Remstrammer og jeg skrev også at denne ikke er blevet nævnt af nogen af jeg som udskiftningsdel.
Og efter at en tandrem ikke er en ting man piller ved i utide er det jo nok en rigtig god ide at skifte vandpumpen ved samme leglighed.
Der står et bespændingsmoment i tegningen og den havde jeg set, så det behøver du skam ikke fortælle mig om jeg har gjort eller ej, dertil skriver du at det er et gør det selv forum, ja navnet siger jo sig selv... men derfor skal folk da have en fyldestgørende oplysning om hvad det kan ske ved fejl eller lign.

Jeg læste foreksempel en artikkel her på siden om hvor der er en der spørger om tændingsrækkefølgen ville have en indflydelse på evt. syn af bilen, og ja undskyld mig de svar der blev giver er da helt godnat. så ud fra spørgsmålet på denne tråd, ved ingen andet end spørgeren hvor meget han ved om biler/motorer.
Så ud fra det burde han ikke bare umiddelbart rådes til at gå i gang med det,da vi ikke ved noget om hans baggrundsviden vel.
Vi kan jo alle have vores mening om hvordan tingene kan gøres, men faktum er at jeg har fået mange biler ind hvor gør det selv folket selv har været igang først, og det er tit endt med frygtelige ting, så erfaring og uvidenhed behøver jo ikke at hænge sammen altid, og dog heller ikke eraring og viden.

Derfor var mit råd til ham som det var, blandt andet er tiden til en fagmand er sat til 1,10 time og anbefalet udskiftningsinterval er 60,000km.eller hvert 4. år men dette er vel også en almindelig viden ?

Men ellers er det jo også godt med en debat for alt kan jo ikke bare være rosenrødt altid..

Mvh. Dan
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis