Fjernelse af harpiks på træmøbler

Jeg har havemøbler af nyatoh træ, tror jeg nok. Siden jeg købte dem har specielt bordet hart et problem med at der kommer harpiks i af overfladen når det står i solen.

Jeg har prøvet forskellige træolier men det gør tilsyneladende igen forskel.

Harpiksen kan fjernes med en skraber og sprit, hvorefter det skal have ny olie behandling.

I foråret i år har jeg slebet alle møblerne helt ned til det rå træog givet dem en ny behandling fra bunden, hvilket de har gjort dem som nye at se på - kan anbefales, men det er et stort arbejde.

Bordet som er værst med harpiks udtræk, blev også slebet helt ned og herefter larkeret med shellak (knastelak), som på bl.a. vindueskarme mm. hindrer at harpiksen kan trække igennem. Men det hjalp ikke på mit bord, harpiksen kommer stadig ud af træet, allerede efter 2 - 3 dage i solen var bordet klistret at røre ved.

Finder der et godt råd ?

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Kim berg (den 06-05-2000).]

telm
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ak ja, vi andre lærer af dit spørgsmål, for jeg ønsker mig et havemøbelsæt af netop denne træsort.

Jeg ville have foreslået shellak, som så vidt jeg ved, kan holde næsten alt ude (har selv en skorsten med løbesod, der skulle rives ned, men en gammel klog malermester protesterede, gav den shellak, og malede fugerne og murstenene - i dag 10 år efter, er der endnu ingen der har opdaget, at det er "snyd" - vi kan heller ikke se det).

Når alt kommer til alt er det jo et naturprodukt vi har med at gøre - på dets betingelser - men jeg er spændt på, om andre har har et råd.

Jørgen

PS: Hvis du ser et teakbord, kan man jo heller ikke undgå kiesel - sådan er træet nu engang.

Med venlig hilsen

Jørgen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også