Lydisoler dør

Hej alle

I min lejlighed er der en dør mellem 2 af værelserne. Jeg ønsker at lydisolere døren så meget som muligt, uden at skulle ud i det helt store projekt.

Lejligheden er lejet og derfor kan jeg ikke fjerne døren og fylde "hullet" ud.

Nogle forslag til hvordan det kan gøres, og om det overhoved er muligt?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der har været nogle gode indlæg om lyddæmpning i forbindelse med havehegn, som du bør søge og se. Et af de grundlæggende forhold, som jeg husker det, er "masse". Jo mere masse jo bedre lydoptagelse.
Du antyder, at døren ikke anvendes ( i og med du ville fjerne den hvis ikke det var en lejet bolig). En mulighed er at placere skabe/reoler op mod døren, helst på begge sider.
Du kan sikkert også købe noget lyddæmningsmåtte til biler ved en autoreservedelskrejler, som du kan hæfte på. Hvor mange dB, det reducerer ved jeg ikke, men det kan man sikkert læse sig til.

Men hvis måtten skal have større masse end den fyldte bogreol så er det sgu nok et spørgsmål om døren eller væggen kan holde den
Det kommer vel også lidt an på hvilken type lyd man vil "fjerne". Jo dybere toner, jo lavere frekvens, og dermed kortere bølgelængde, og dermed enklere at "fjerne". Eks. skridtlyde fjernes hutigt og let med et par "flyttemandstæpper" lagt over døren, hvorimod pivelyde og lign. skal du nok bruge noget der er lidt tykkere. Et par lag skumgummi og gulvfilt og en gipsplade over vil dog hurtigt tage ret meget. Og det er hurtigt at skrue op over en dør.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra Twist

Det kommer vel også lidt an på hvilken type lyd man vil "fjerne". Jo dybere toner, jo lavere frekvens, og dermed kortere bølgelængde, og dermed enklere at "fjerne". Eks. skridtlyde fjernes hutigt og let med et par "flyttemandstæpper" lagt over døren, hvorimod pivelyde og lign. skal du nok bruge noget der er lidt tykkere. Et par lag skumgummi og gulvfilt og en gipsplade over vil dog hurtigt tage ret meget. Og det er hurtigt at skrue op over en dør.


Ønsker at fjerne samtale lyd. Dvs. et tændt tv, telefonsamtale, 2 personer der snakker osv.

Jeg forventer ikke jeg kan fjerne lyder 100%, men vil bare gøre det som kan gøres.

Lige pt. står der 2 skabe, et på hver side, hvilket fungere helt ok. Men det ene skab skal fjernes og frygter det vil ødelægge en del af den "isolering" der er i dag.
Tja.... Så læg et lag skumgummi bagved det skab der bliver, og evt. skru en gipsplade op på den "anden" side så man alligevel ikke kan se døren. Det skulle kunne tage samtale. Du kan måske nok stadig HØRE at der er tændt for et TV eller at der er nogen der snakker, men du kan ikke høre om hvad, og du skal lytte godt efter, eller der skal være meget volumen på. Når lyden rammer gipspladen så fortættes den, og når den så går igennem luften hen til døren vil den fortættes igen, og så vil skumgummien nok kunne tage langt det meste af det der kommer igennem.
Og prismæssigt, så skal du måske bruge omkring kr. 50 på en gipsplade, ca. kr. 50 på lidt spartel (hvis du vil skjule samlingen ved gipspladen), omkring kr. 100 på lidt maling oven på pladen/spartlen, evt. kr. 20 til pensler og kr. 30 til nogle skruer, og omkring kr. 100 for skumgummien, eller køb en "madras" på tilbud i jysk. Alt i alt.. lige omkring kr. 300,- og 1 dag til at købe ind, og 2x½ dag til at lave arbejdet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også