Hjælp til vedligholdelse af misvedligeholdt ror

Jeg har tage mit ror med hjem og vil have sat det i stand.. Det er ikke blevet rigtigt vedligeholdt i mange år, og turen med den ret store højtryksrenser de har på Bianca værft fik slået ret meget maling af...
Det er lavet at (så vidt jeg kan se) vandfast krydsfiner og støttet foran med et rustfrit rør..
Primer eller hvad der nu har været malet på er skudt af med en højtryksrenser men jeg mener jo at have lært her at primer ikke kan binde ordenligt på rustfrit stål??
Så skal det poleres op og så spartles mellem rør og rorplade så det er lige eller hvad gør jeg...
Jeg er noget på bar bund her.
Det øverste rorbeslag har lidt slup eller slør og jeg har tænk mig at lave en kobberbøsning og smide i, men ved ikke om det er det rigtige materiale at lave det i???

Der ligger flere billeder her af både køl og ror:
Link til flere billeder

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

53 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Andy.
Jeg ville nok anbefale dig at du renser al den gamle maling og gelcoaten af, så du kommer ind til selv glasfiberen. Her efter spartler du hulle og revner ud med noget polyester spartel (Onkel Harald har en fin karosseri spartel masse)
Der næst lægger du tre lag 450 g. glasfiber måtte på, når det er tørt ca. 2 døgn så sliber du først alle strittere af spartler op med førnævnte og sliber til du får en flot glat overflade. Så giver du den Gelcoat lader tørre, sliber så den bliver mat og så starter du med primer o.s.v.
Din rorbøsning skal være af rustfrit stål eller af bronce, kobber bliver slidt skævt i løbet af en sæson.

V.h. Håndværkeren
Jeg har slebet den ene side helt ren og er inde ved det vandfaste krydsfiner nu....
Umiddelbart var der 3 lag på træet og det rustfri stål.
Yderste bundmaling (og nogle få muslinger eller ruer)
Så et lag gul maling ??..
Og så et lag hvid som kan være primer eller spartelmasse... ???? tror ikke det var gelcoat, fordi træet var kun vådt/fugtigt der hvor malingen var sprunget.

Der er intet på der minder om glasfiber og kan jeg ikke ødelægge formen på roret hvis jeg smider måtter på????

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
jeg ville ikke gøre det store (og dyre ) arbejde med at lægge glasfiber på det ror,jeg ville slibe og spartle (med 2komponent), og derefter prime, og male med en god maling til træ, se hempels den lille søstærke,der er flere forskellige muligheder, men du skal ikke spare på lagene, det er jo ikke så meget der går til hver gang

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

2 komponent spartel er det den polyester spartel som kan købes i f.eks. harald nyborg.. (det bliver nok biltema.dk)

Måske spørger jeg dumt (igen) men når der først er 2 komponent spartel og så ca. 6 lag 2 komponent primer..
Er det så ikke ligemeget om malingen er til træ???? Jeg tænker jo på at primeren er vandtæt og malingen kommer jo ikke ind til træet..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jo det er da nok rigtigt, der tænkte jeg mig ikke om.vi kan alle lære lidt her

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg var da heller ikke sikker... derfor jeg spurgte..
Jeg har i biltema fundet 2 spartelmasser... Hvilke en skal jeg bruge??

Når nu jeg spartler rorets store flader vil jeg godt have at den bliver så glat som mulig...
Man kan få en meget lige "klinge" men kan ikke huske hvad den hedder og ved ikke om det er nødvendigt..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Din båd er forresten blevet rigtig pæn , jeg sad lige og så dine billeder, jeg skal selv i gang med at renovere min,det er en salta 26 fra 1977.

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Tak.. det er kæresten Ann der skal have æren for det - og jeg er så glad - og kan bruge masser af tid både inde i og ude på båden nu...
Hvad der skal laves og hvordan det skal ende med at se ud overlader jeg efterhånden helt til hende. wink

Det er også Ann der har bestemt at roret skal have den helt store tur...
og jeg bliver spurgt dagligt om ikke der er nogen der har svaret her... og måtte så sent som i går aftes høre denne sætning
"jammen har hverken Håndværkeren eller Lynæs svaret??"

Jeg må indrømme at jeg er meget usikker på det område her... har jo førhen lagt mange timer i det, men ikke fået lavet der korrekt og holdbart.. og jeg trode at jeg gjorde alt rigtigt..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg ved ikke hvad forskellen er på de to fra biltema, de kan sikkert begge bruges! m.h.t. spartel kan du bruge en bred spartel som man bruger til at spartle vægge med

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

forresten... hvis du skal bruge et album på nettet så vi andre kan se hvordan det skrider frem, kan jeg give dit en gmail hvor der hører et ret stort fotoalbum til.. som det jeg (og Lynæs) bruger.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 43 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også