Nyt betongulv med klinker og gulvvarme.

Hej Alle.
Jeg skal til at planlægge et større renoveringsarbejde som omfatter vores bryggers, køkken/spisestue, bar og gang/entré.

Ens for alle rum er at der skal graves ud, isoleres, ligges varmeslanger og støbes - klinker til sidst naturligvis.

Mit spørgsmål er så til de som selv har prøvet turen på egen krop.

- Hvad er den bedste måde at grave ud på, er der særligt værktøj, container, tricks mv.?

- afretning af sand, isolering og støbning af betonnen...... hvordan
- Hvordan støbes og vibreres betonnen i praksis
- afretningslaget / spartlingen hvordan opnåes det bedste underlag for klinker?

Jeg savner en god vejledning med materialebeskrivelser mv. samt nogle gode råd fra nogle af Jer som selv har været turen igennem.
Faldgrupperne - hvis der er nogen vil jeg naturligvis også gerne høre om...

mvh.
Uffe, Århus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra uffebengaard

Hej Alle.
Jeg skal til at planlægge et større renoveringsarbejde som omfatter vores bryggers, køkken/spisestue, bar og gang/entré.

Ens for alle rum er at der skal graves ud, isoleres, ligges varmeslanger og støbes - klinker til sidst naturligvis.

Mit spørgsmål er så til de som selv har prøvet turen på egen krop.

- Hvad er den bedste måde at grave ud på, er der særligt værktøj, container, tricks mv.?

- afretning af sand, isolering og støbning af betonnen...... hvordan
- Hvordan støbes og vibreres betonnen i praksis
- afretningslaget / spartlingen hvordan opnåes det bedste underlag for klinker?

Jeg savner en god vejledning med materialebeskrivelser mv. samt nogle gode råd fra nogle af Jer som selv har været turen igennem.
Faldgrupperne - hvis der er nogen vil jeg naturligvis også gerne høre om...

mvh.
Uffe, Århus


jeg har været/er igang turen igennem, og det kræver lysten til at blive færdig wink

hvis du har muligheden for at få en minigraver ind og gøre jobbet for dig så er det nr 1.
ellers er der kun den tunge vej, her blev jord og sten vippet ud af vinduerne og er pt udformet som et bed foran huset.
men hvis du ikke har den mulighed så er en kontainer bestemt en god ide.

selve udgravningen foregik her med skovl og spade og indimellem på knæ når de store sten skulle graves fri.

afretning blev gjort med en billig laser så nivau blev ens over det hele, huller blev fyldt med sand,

da opretningen var udført blev 130mm styrolit(der er vist andre krav til isolering nu) lagt ud,
hvis man lægger 130mm eller derover er der ikke behov for kapilærbrydene lag så som lega, sand mm.
og oven på det armeringsnet,
gulvvarmeslangen (20 mm pex) som blev bundet med strips med ca 30 cm afstand indbyrdes og 15cm fra vægge.

beton blev blandet i egen blander = hårdt arbejde
jeg brugte forhold 2:5:7 (1 cement 2,5 sand 3,5 sten) andre bruger 1:3:5

gulvet blev lagt efter bedste evne og igen med laser og et vaterpas mureske og glatte bræt.
jeg lavede ikke et slidlag men kan godt ærge mig over det nu bagefter, for det var ikke verdens mest jævne gulv wink hvilket kræver lidt mere arbejde når klinker skal lægges.

et slidlag blandes 1 del cement 2 dele sand og vand efter behov, jo tørre blanding des stærkere gulv. dit slidlag må ikke overstige 2,5 cm i tykkelse

det skal så lige siges at jeg netop i dag har lavet gulv i køkkenet og der er lavet slidlag, og med et vaterpas og en go rette stok samt mureske får du et rigtig fint underlag til fliserne, men det tar noget tid at rette op og få pænt, men det er besværet værd er jeg sikker på.(det kan jeg først fortælle dig om nogle dage når gulvet er tørret.

hele processen kan du se inde på min hjemmeside
www.lynghoy.dk
vælg "ombygning"

håber det kunne bruges, ellers er du velkommen til at spørge og jeg er sikker på der også er andre der har ideer og meninger biggrin

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg er helt enig med Gert.m.

Dog har jeg gjort et par ting anderledes:

Først og fremmest har jeg lagt rionet på sko. Sko koster omkring 1.5 kr stykket, og du skal måske bruge 4-6 stykker pr kvm, så det er ikke en stor udskrivning. Herudover har rionettet også fået en udligningsforbindelse (til jord i eltavlen)
Jeg har dog valgt at låne et transportbånd til den gamle beton (og jord) der skulle væk, da der var/er tale om voldsomt mange kubikmeter i alt.

Indtil vidre har jeg også bestilt vibfri beton leveret. Prisforskellen er ikke så stor at jeg gider at blande selv, det er for hårdt/meget arbejde, da jeg ikke har hjælp til det. Jeg river så bare lige et jernrør over betonen for at få den nogenlunde jævn (husk nu at arbejde i gummistøvler, og lad være med at sidde på knæ, ellers skal du bruge vaders istedet, det er noget krads lort det beton). Ideen med et slidlag er ok, men jeg har ikke gjort det endnu, da jeg rent tidsmæssigt ikke gider at lægge mere beton, og SÅ dyrt er fliseklæb altså heller ikke.
Citat fra Twist

Jeg er helt enig med Gert.m.

Dog har jeg gjort et par ting anderledes:

Først og fremmest har jeg lagt rionet på sko. Sko koster omkring 1.5 kr stykket, og du skal måske bruge 4-6 stykker pr kvm, så det er ikke en stor udskrivning. Herudover har rionettet også fået en udligningsforbindelse (til jord i eltavlen)
Jeg har dog valgt at låne et transportbånd til den gamle beton (og jord) der skulle væk, da der var/er tale om voldsomt mange kubikmeter i alt.

Indtil vidre har jeg også bestilt vibfri beton leveret. Prisforskellen er ikke så stor at jeg gider at blande selv, det er for hårdt/meget arbejde, da jeg ikke har hjælp til det. Jeg river så bare lige et jernrør over betonen for at få den nogenlunde jævn (husk nu at arbejde i gummistøvler, og lad være med at sidde på knæ, ellers skal du bruge vaders istedet, det er noget krads lort det beton). Ideen med et slidlag er ok, men jeg har ikke gjort det endnu, da jeg rent tidsmæssigt ikke gider at lægge mere beton, og SÅ dyrt er fliseklæb altså heller ikke.


jorden til rionettet er da lidt overkill er det ikke ?
jeg kan godt huske at reglen kom mens jeg var i lære som elektriker, men mener da også at kunne huske at den blev fjernet igen.

færdig beton ville jeg også gerne ha haft, men da mit projekt gik over længere tid så blev det bland selv beton. det gir nu også en masse sund og gratis motion og en meget naturlig træthed :p

slidlaget er ik en nødvendighed hvis man bare gir sig god tid til at rette af når man lægger beton.

jeg vil slet ikke anbefale selvnivelerende gulvspartle, det prøvede jeg og fortryder de mange penge jeg gav for det sad om det var mig der var en klovn det skal jeg ikke kunne udelukke, men godt var det ikke
(det her blev der ikke spurgt om men kom lige til at tænke på det)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra Gert.m



et slidlag blandes 1 del cement 2 dele sand og vand efter behov, jo tørre blanding des stærkere gulv. dit slidlag må ikke overstige 2,5 cm i tykkelse



Hvorfor må slidlaget højst være 2,5 cm?
Citat fra Jacster

Hvorfor må slidlaget højst være 2,5 cm?

det er hvad aalborg-portland angiver bag på deres cement poser, kunne forestille mig det er noget med styrken

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis