Korrekt tilspændingsmoment med slagnøgle

Jeg har anskaffet mig en elektrisk slagnøgle til brug for bl.a. hjulskift. Mine hjul skal tilspændes med et moment på 110 NM, men hvordan sikrer jeg mig at ramme det rigtige moment med slagnøglen? På diverse hjulcentre bruger de jo også slagnøgler, uden at spænde efter med en momentnøgle.
Skal man anskaffe særlige krafttoppe/momenttoppe/momentstave eller hvad det nu hedder?

Claes

Thomas
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der hvor jeg får skiftet hjul bliver boltene kun let tilspændt med slagnøglen. Derefter spænder de efter med en rigtig momentnøgle. Din hjulskifter har åbenbart mere travlt?

Bent.
En momentstav er ikke specielt dyr, men ellers er der formentlig en gradindstilling på din slagnøgle.
Lån en momentnøgle og kontroller, ved hvilken indstilling din slagnøgle præsterer det rette moment.
Jeg må tilstå, at jeg kender ikke meget til elektriske slagnøgler.
Med tiden får man det i "fingrene" og kan fornemme den slags.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er desværre ingen gradindstilling på slagnøglen (en blå Bosch), så momentet skulle være en funktion af antal omdrejninger på slagnøglen og varigheden den bruges. Jeg har en momentstav, så du har ret i, at jeg må prøve mig frem, indtil det "ligger på rygraden". Tak for svar.

Thomas
hvordan løste du problem stillingen? brugte du bare moment toppe?

https://www.biltema.dk/varktoj/handvarktoj/trakvarktoj/momentnogler/momenttoppe-5-stk-2000028488
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis