levetid på Li-Ion batteri?

Hej.

Jeg overvejer at købe en ny skruemaskine.
Jeg har set på en Makita LXT BHP452. Den ser ud til at have det hele - 18 Volt, 3 Ah, Li-ion batteri og slag.
Jeg har tidligere brugt en af deres lidt ældre modeller. MXT tror jeg den hedder. Men jeg var meget skuffet over holdbarheden på batterierne. Maskinen er ca. 2 år gammel. Men batterierne går tør for strøm utrolig hurtigt syntes jeg.

Jeg har hørt at Li-ion batterierne skulle holde længere på strømmen. Men hvordan er det med levetiden på dem? Er de også færdige i løbet af et par år?
Det skal siges, at jeg ikke bruger den hver dag. Der kan godt gå længere perioder hvor jeg ikke bruger den. Så jeg syntes ikke jeg slider hårdt på den.

Men er der noget andet der kan anbefales end den jeg har kigget på mht levetiden på batterierne?

På forhånd tak.
Mvh. Morten
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En ting der er meget vigtig i forbindelse med at holde liv i opladelige batterier er at selvom du ikke skal bruge maskinen i længere tid så skal batteriet være fuldt opladet, to år er da en fin holdbarhed i betragtning af dit forbrug.

V.h. Håndværkeren
Faktisk er det sådan med li-ion battierier at de holder "længst" ved ca. 40% ladning hvis man IKKE bruger dem. Forstået på den måde at hvis du stiller maskinen i garagen i 3-5 år og ikke bruger den i denne periode, så virker batteriet næppe hvis det var fuldt opladet, men hvis der var en 40% ladning på, så kan du være heldig at det stadig virker.

En af de helt store forskelle på li-ion batterier og "andre" genopladelige batterier er faktisk levetiden. Bemærk derfor altid produktionsdatoen for dit batteri, og købt ALDRIG et batteri brugt, eller som "restvare", da de normalt er tæt ved deres udløbsdato.
Li-ion ladningen fortager sig over tid, og kan til sidst slet ikke lades på. Normalt har du min. 3 år, normen er om kring 5-7 år, men de rigtigt gode batterier holder i helt op til 10 år. Alt herover er en statistisk abnormalitet.
Tak for svar.
Men vil det sige, at batterierne holder længere hvis man bruger dem meget f.eks. på arbejdet hver dag?

Og lige et spørgsmål mere:
Har li-ion batterier også bedst af at blive helt afladet og så ladt op igen?
Li-ion batterier holder ikke længere (men heller ikke kortere) af at man bruger dem ofte. Det der betyder mest for levetiden er deres ladning. Men jo. Statistisk set, så hvis du bruger batteriet ofte, vil du sjældnere have fuld ladning, og dermed "slide" mindre på batteriet.

Fuld afladning og opladning er normalt anbefalet hvis du har et batteri med "hukommelse". Du ser det oftest hvis du eks. mister levetid på din bærbare, så vil du kunne redde lidt levetid på batteriet ved at "slette" hukommelsen ved at aflade batteriet HELT. Ellers vil du normalt ikke få så meget ud af det. Så skal du bruge eks. brunsten eller cadmium eller andre kemiske batterier istedet, DER får du meget levetid ud af fuld afladning/opladning.
Den er meget forskel. eks. Jeg købte en 12v DeWalt boremaskine med 2 batterier, som holdt op med at virke efter et par år, og kun med en uges forskel, men samtidig købte jeg en lille Bosch skruetrækker med li-ion, som stadig virker som ny. Til mit kamera Sony F-828 som vel er 4-5 år er der 2 Li ion batterier, som vel stadig har 95% virkningsgrad tilbage, det ene er ca. 10 år gammelt, standen kan aflæses på kameraet, og de ligger tit i lægere tid uden at tabe pusten. Hvorimod mit JVC videokamera altid skal lades op, hvis det har ligget lidt. Fordelene er at li-ion batterierne kan lægges væk i lang tid, og stadig ha' power måneder efter, og så at man kan sjatlade på dem, de gammeldags skal helst tømmes helt før man lader på dem.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Faktisk har der været noget udvikling inden for lithium-ion batteriers levetid. Noget med at hæve ladnings kapaciteten. Jeg forstod det ikke helt, men i kan læse mere om det på det her link:
http://byggeogindustri.dk/lithium-ion-batterier-levetid
Li batterier er langt bedre end de gamle nimh og nicd, de holder strømmen selvom de du ligger det i skuffen i 6 md, det tager ikke skade af at blive sjatladet da det ikke har "hukommelse".

umiddelbart vil jeg sige holdbarheden er en del mere end nimh, og de bliver ikke langsomt dårligere, når de er ved at være færdige går det stærkt.

litium må ikke aflades helt, så kan batteriet muligvis ikke lades op igen, men hvis det er i en skruemaskine eller lign, så sørger den selv for at lukke inden strømmen er dernede..

kort sagt litium batterier lever længere, er stærkere og lettere.. Men koster også mere....

jeg brugte min lille bosch 10,8V skruemaskine forleden dag, og den virkede fint uden opladning, det gjorde den også for 4 md siden da jeg brugte den sidst, den blev sidst ladet op i juli måned. min gamle dewalt 12V med nimh, skulle stort set lades hver gang man skulle bruge den..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis