Brud på antennekabel!!

Hey..

Har et lille (faktisk ret stort) problem.. Antennekablet på min citroen zx fra '95 er på en eller måde flosset op lige bag radioen, så der er næsten ingen signal.

Har været hos citroen men de kan jo selvfølgelig ikk skaffe det nogen steder fra og henviser mig så til en lydmand eller noget??

Nogen der tilfældigvis kender et trick eller et eller anden smart anordning, så jeg igen kan høre radio??


Tak
Vh Jacob
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jacob.
Når du skriver flosset op, er det så det metalnet der ligger omkring den inderste nylon kerne. I så tilfælde kan du reparere det ved at lægge husholdnings staniol tre fire gang rundt om på det manglende stykke og lukke det af med en stump Gaffa tape.

V.h. håndværkeren
hey og tak for svaret..

men det virker ikke.. der er intet signal..

jeg kan ikke rigtig se om der er et lille hul helt ind til midten af kablet, men ville det i så fald gøre at der intet signal er?? og kan jeg på en måde finde ud af om kablet er i stykker, så man ikke farer ud og køber alt muligt inden man er lidt mere sikker på problemet


nogen der ved hvad der ellers ville gøre at en radio intet signal har.. det er en blaupunkt travelpilot e1
Hvis der er brud på selve nylon kablet der beskytter selve antennen kan der dannes en korsslutning og så vil din antennet ikke virke. Det letteste for dig ville være at udskifte hele kablet.
Det første du skal gøre er at tage et stykke kabel med en længde på ca 75cm, afisoler det i den ene ende og skub den afisolerede ende forsigtigt ind i midterhullet i antennestikket på radioen.
Hvis du så kan finde nogle radiostationer stationer er det antennen den er gal med og kan du ikke finde stationer er det nok radioen det er galt med.

Hvis det er antennen der fejler så skal du nok have kigget på den fejl der er på kablet og grundlæggende skal både inder og yderleder være ok for at antennen fungerer optimalt.
Hvis du har adgang til en loddekolbe vil jeg foreslå at du klipper kablet over, der hvor det er i stykker, fjerner yderisoleringen forsigtigt (så du ikke beskadiger skærmen (yderlederen) på ca 2 cm i hver ende.
Derefter bøjer du skærmen forsigtigt tilbage over yderlederen på begge kabler så du kan komme til inderlederen.
Så afisolerer du ca 10 mm af hver inderleder og gemmer isoleringsstykkerne.
Næste trin er så at klippe ca 5 mm af beggeinderledere.
Så lægger du inderlederne parallelt med hinanden og lodder inderlederne sammen
Derefter skal kappen reetableres, det kan du gøre ved ved at skære et af isoleringsstykkerne halvvejs over, tilpasse det i længden og smutter den udenpå de loddede inderledere.
Så bøjer du skærmen tilbage og fordeler den nogenlunde som den var og lodder den sammen igen, Sidste trin er så at komme noget isolerbånd udenpå reperationen.
Jeg ved godt det lyder som noget fusk, men det virker faktisk ganske fint sålænge det kun er en radiomodtager man skal bruge det til, jeg vil IKKE anbefale at man bruger metoden hvis kablet skal bruges sammen med en sender!

Har du iøvrigt prøvet om du kan finde et andet kabel hos en 'hugger'?

/Hideout

 

ok.. den prøver jeg når jeg lige har undersøgt om jeg ikk kan gøre andet.. jeg har været hos cirtoen men de laver det ikke engang mere selv, og de kan ikke skaffe det:p

jeg ved man kan få antenne-kabel-forlængere, kan man evt ikke bruge sådan en i stedet for??
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis