Støbe gulv i værksted

Jeg har et lille udhus på ca 25m², som jeg har renoveret murværk på, samt lagt "nyt" tag. Nu skal der så støbes gulv, med henblik på at der gerne skulle stå en drejebænk og fræser.
Det jeg ved er: Jeg vil have gulvvarme, rionet og ende med et tørt rum.
Den måde jeg regnede med at gøre det på: Grave ud, og nivellere det op med lidt grus. Skrue et par lister op, som jeg kan trække betonen af efter til slut. En form for dampspærre + isolering. Klodse rionet op, så det ender midt i betonen. Vikle noget gulvvarme ud, det kan vel lige klistres på rionettet. Blande noget grus og cement, så det ender med ca 100mm tyk beton.

Tips og tricks ønskes, samt konkrete svar på: Hvilken dampspærre, og hvilken isolering ?
Tak for hjælpen !

Peace through superior firepower.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Thygesen

Jeg har et lille udhus på ca 25m², som jeg har renoveret murværk på, samt lagt "nyt" tag. Nu skal der så støbes gulv, med henblik på at der gerne skulle stå en drejebænk og fræser.
Det jeg ved er: Jeg vil have gulvvarme, rionet og ende med et tørt rum.
Den måde jeg regnede med at gøre det på: Grave ud, og nivellere det op med lidt grus. Skrue et par lister op, som jeg kan trække betonen af efter til slut. En form for dampspærre + isolering. Klodse rionet op, så det ender midt i betonen. Vikle noget gulvvarme ud, det kan vel lige klistres på rionettet. Blande noget grus og cement, så det ender med ca 100mm tyk beton.

Tips og tricks ønskes, samt konkrete svar på: Hvilken dampspærre, og hvilken isolering ?
Tak for hjælpen !


Flamingo (styrolit) med fjer og not som isolering, den er trykfast, så du kan trille beton i trillebør ud over den uden at ødelægge isoleringseffekten (men lad nu være med at køre på varme rørene...) + Husk at afprøve/trykprøve gulv varmen inden du støber.. mener at du skal bruge mindst 0,15 mm. damspærre i et gulv. (ps. ring/skriv til Rockvool - så sender de dig alle mulig former for små opslagsværker vedr. isolering. (den lille røde, den lille grønne, og den lille sorte eller blå) - kan ikke lige huske alle deres navne.. men de er meget godt ilustreret for os GDS` folk.

henrik1

Hvis du lægger minimum 15 cm EPS (Styrolit, Sundolitt eller hvad de nu alle hedder) så har du et kapillarbrydende lag. Jo mere jo bedre - hvis du vil have rummet opvarmet til 20 grader ville jeg vælge at lægge 30 cm EPS. Derpå lægger du rionettet ud. Husk at hvis du hæver rionettet helt op til midt i laget så kommer varmerørerne til at ligge med centrum ca. 4 cm under overfladen. Varmen fordeles ud i ca. 45 graders vinkel så hvis du har ca 20 cm imellem rørerne (standard) så kan varmen ikke fordeles ordentligt på overfladen. Du skal allerhøjest hæve rionettet 2 cm hvis du vil have en ordentlig varmefordeling i et betonlag på 10 cm. Hvis du bare har et råt betongulv eller evt. kllinker, så skal du ikke have en dampspærre på. Det skal du kun bruge hvis du vil lægge trægulv på. EPS forhindrer vand i at trænge op (kapillarbrydende).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis