Kalkmørtel til græsplæne?

Jeg har netop bygget hus og anlagt græsplæne. Efterfølgende har jeg bygget en garage og har nu noget kalkmørtel til overs. Min kære nabo har sagt at jeg sagtens kan sprede denne kalkmørtel ud på min græsplæne, men jeg er selv i tvivl.

Kan det lade sig gøre, har det noget resultat, og er det det rigtige tidspunkt?

Jeg vil da hellere ha' gavn af det i min græsplæne, end jeg skal køre det på lossepladsen/genbrugsstationen.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kalkmørtel består af kalk og grus, jeg er dog ikke sikker på at din græsplæne vil have godt af den type kalk da den er ætsende.
Så mit næste spørgsmål må være, har du en rar nabo eller du kende ham måske ikke så godt endnu ?

V.h. Håndværkeren
Jeg har godtnok "kun" kendt min nabo i 4-5 måneder, men jeg tror nu til dels på ham. Han påstår hårdnakket at han selv lavede samme manøvre på sin egen plæne med det kalkmørtel som han havde til overs. Vores plæner er sået samme dag af samme firma, og naboen græs er synligt grønnere end mit. Og jeg tror ikke kun det er p.g.a. ordsproget...?
Jeg mener ikke at kalken i kalkmørtel er læsket, men jeg kan tage fejl.
Hej Ole: Kalkmørtel= læsket kalk + sand, jo længere det lagrer jo bedre kvalitet og jo mere basisk og ætsende bliver det.

Jeg vil hverken komme det ufortyndet, hverken på huden eller græsplænen.Du kan måske blande det op med vand til plænen confused Mvh. Benny.

Benny N.
Så konklutionen er ret klar Ole, smid det ud og køb dig noget rigtigt kalk til din plæne, den kunne sikkert også trænge til lidt gødning ! Så vil den gro og være flottere end din nabos til foråret.

V.h. Håndværkeren
Tak for svaret. Jeg havde på fornemmelsen der var noget galt, ellers havde jeg jo bare smidt det ud.

Nu bliver det kørt på lossepladsen, og jeg vil gøde jorden på normal vis. Hvornår vil det være optimalt at gøde jorden. Nu eller skal jeg vente til der igen kommer lidt varme i luften?
Annonce
Der et fint tidspunkt at give haven kalk nu, da kalken er langsomt- og langtidsvirkende. Men det er ikke pengene værd at gøde nu, hvor planterne går ind i hvileperioden. Gødningen skal du gemme til foråret, når der er knopper på, hvis vi taler om buske, frugttræer og stauder. Græsset begynder først at gro når temperaturen (i jorden) kommer over 10-11 grader, så det er først hen til maj, at det giver bonus at gøde plænen.

Nogle planter har godt at blive gødet tidligt i efteråret mens de stadig er i vækst fremfor om foråret. Det gælder eks. jordbær. Hvis de gødes om foråret sætter de blade frem for bær.
Vær forsigtig med at give kvælstof N.
Det giver en masse vækst og dermed behov for idelig græsslåning, især hvis det bliver en våd sommer!!
Nøjes med P og K.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er fuldstændig unødvendigt at kalke en græsplæne.
Og ligeså at gøde, med mindre særlige omstændigheder som ekstrem mangel på næringsstof gør det nødvendigt.
Citat fra Skovmanden

Det er fuldstændig unødvendigt at kalke en græsplæne.
Og ligeså at gøde, med mindre særlige omstændigheder som ekstrem mangel på næringsstof gør det nødvendigt.


Hej Skovmanden.
Selvfølgelig skal en græsplæne have både kalk og gødning, Kalken får den for at blive ved med at være flot grøn og gødning hindre mos i at vinde over græsset.

V.h. Håndværkeren
Jamen, det er vi så uenige om smile
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis