Mørtel til skorstens top

Hvilken type mørtel skal bruges på toppen af en murstens skorsten ?
Jeg ville male den i weekenden og så at den plade der har været på toppen var næsten smuldret væk. Det var lørdag efter lukketid så jeg fandt noget fiberarmeret mørtel frem fra gemmerne. Det er på nu og er bedre end ingenting, men hvad er det rigtige?
Har hørt at cement mørtel er for hårt og flækker pga varmeforskellen.
Har også hørt at kalkmørtel er for porøst.
Er det bare nogen der har udvekslet uvidenhed med mig?
Jeg ved at der kan købes en færdig plade, som er meget tung og derfor umulig at få op uden stilads.

Mvh Thomas

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Thomas.
Lige hvilken mørtel der er bedst ved jeg ikke, jeg har tidligere brugt ganske almindelig kalkmørtel. Og godt nok er den tung den beton afslutnings plade til skorstenen, men at du lige frem skal have et stilads tror jeg ikke. To mand overskræv på tagryggen til at løfte pladen op på plads, og du skulle nok selv kunne slire den op ad stigen, bind eventuelt et tov i så manden på taget kan hjælpe til med at trække den op.

V.h. Håndværkeren
Problemet er at der er stråtag. Jeg er derfor nødtil at stille stigen med en hældning på lidt under 45 grader, da jeg ellers ødelægger kanten af taget.
Kanten er ca 4 meter oppe.
Stigen buer nok uden en tung plade.

Mvh Thomas

Hej Thomas.
Jamen det er da ikke noget problem med den stige. Du binder en lang planke på undersiden og på tværs at stigen ca. en halv meter oppe fra tagskæget. Så vil stigen støtte på planken i stedet for at bore sig ned i stråtaget, du kan eventuelt have en planke mere lige under skorstenen hvor stigen skal ende og en nede midt på taget så er du ihvertfald sikret både med livrem og seler.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også